Dansk
Gamereactor
previews
Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider - PlayStation VR og PlayStation 4 hands-on

Vi prøver de nye features som Crystal Dynamics har tilføjet til den stort ventede PS4 udgivelse.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Ventetiden er næsten forbi for de PlayStation 4-ejere, som også er fans af Lara Crofts mange eventyr. Rise of the Tomb Raiders eksklusive aftale med Microsofts platforme nærmer sig slutningen på sin 1 år lange aftale, hvilket er et godt stykke tid, spillets kvalitet taget i betragtning. For at kompensere for den lange ventetid har Crystal Dynamics udviklet ekstra indhold til PlayStation 4 versionen - som akkompagneres af 20 års jubilæum titlen - ideén om at sikre, at spillet tilbyder endnu mere lækkert indhold når det endelig lander på Sonys konsol.

Den mest unikke og spændende del af det udvidede spil er dets inkludering af den helt nye virtuel reality del fra PlayStation.VR.
Dette giver spillet en ekstra times gameplay med titlen Blood Ties (hvilket betyder du også kan spille på den traditionelle måde selvom du ikke ejer et headset). Den samme scene er blevet genbrugt for at tilføje et ekstra horror mode kaldet Lara's Nightmare, hvilket tematisk følger fodsporerne til den historiedrevede DLC, Baba Yaga: The Temple of the Witch. Som prikken over i'et får spillet også en ny online multiplayer mode, Endurance, som fokuserer på en ren teambaseret overlevelse.

Med alt dette i mente havde vi chancen for at prøve disse nye og opdaterede features ved et presse event qua den følgende tre-delte hands-on gennemgang.

Dette er en annonce:

Blood Ties Mission

Istedet for historiedrevet DLC til at ekspandere det originale plot ved at bygge oven på spillets historie, har udviklerne valgt at kreere en mere distanceret timelang expansion-pack rettet specifikt mod seriens fans, der sætter fokus på Laras personlige historie og forholdet til forskellige familiemedlemmer. Det er derfor ikke endnu et eventyr i de mørkeste områder i verden.

Rise of the Tomb Raider substituerer altså sit kerne aktion-gameplay for at være mere imødekommende for nye PlayStation.VR-brugere. Alt er relateret til Laras arvelse af Croft Manor, og det ligner ikke, at det vil inkludere områder udenfor villaen. Med sin begyndelse i Laras fars gamle kontor er vi nødt til at gå igennem x antal rum, samle items og bøger op i en søgen, der beviser, at vores heltinde gør direkte brug af farens fortidige resultater. Du skrider stille frem, åbner skuffer, går igennem minder og samler handy items. Denne sekvens af events skaber en følelse et sted imellem ensomhed og nostalgi, hvilket viser en klar indflydelse fra eksperimenterende fortællermæssige computerspil som Gone Home.

Der er ikke nogen forskel på at spille på en standard PlayStation 4, eller opleve det med PlayStation.VR, ihvertfald ikke baseret på vores 15 minutter med spillet (udover nogle små visueller ændringer, som forventet med virtual reality). Det er helt klart designet med tanken på virtual reality, som det kommer til udtryk på måden, hvorpå items svæver når de bliver highlightet eller interageres med. Resultatet er rimelig godt, set fra et visuelt perspektiv. Det tilbyder to styringsmuligheder: Enten peger man på et punkt og bliver teleporteret til specifikke områder i omgivelserne, i stil med hvad vi har set fra andre virtual reality oplevelser. Det er også muligt bare at bevæge sig stille og roligt rundt (nu da Lara ikke behøver at sprinte eller hoppe, kan hun bare gå simpelt). Virtual reality var meget mere interessant for os, da det gav os den optimale oplevelse af at nyde villaen og alt som den tilbød, men pas på potentiel "motion sickness". Når vi brugte peg og teleport styringen, hvilket skulle streamline oplevelsen, opførte kameraet sig ustabilt og drejede i forskellige uforudsete retninger.

Dette er en annonce:
HQ

Lara's Nightmare Mode

At Blood Ties ikke indeholder nogen aktion-sekvenser betyder ikke, at villaen vil være stille og rolig hele tiden. Crystal Dynamics udnytter sig af omgivelserne og fylder villaen med zombier i denne alternative game mode. Det er din typiske horror film/computerspils-setting og leverer aktion-packed gameplay, hvorfor du skal forsvare dig selv mod horder af uddøde, i stil med Resident Evils Mercaneries-mode. Målet er at overleve i så lang tid som muligt, imens du scorer points og opgraderer dine våben.
Det er hurtigt og ligepå, for dem som vil det, til de vilde aktion øjeblikke. Det ene øjeblik bliver du smidt i en vinkælder, og i det næste kæmper du med horder af udøde og har problemer med mere komplekse modstandere, som rustning bærende fjender eller exploderende monstre.

Der er en bunke af customisation-muligheder og forskellige settings, som kan hjælpe med at tilføje lidt liv til online-rangeringerne. Der kan vælges en serie af udfordringer før matchen starter, hvilket giver spilleren forskellige fokusmål i løbet af en match (udover, du ved at overleve).

Endurance Co-Op Multiplayer Mode

Hvis du er stor fan af overlevelse, så vil det nye Endurance Mode være endnu mere attraktivt, da det låner elementer fra den trendy genre: roguelikes. Ved at få det mest mulige ud af basis-spillets Syberia-map (dem af jer, som har prøvet det vil nok mindes om dets enorme størrelse og vertikalitet - og nu forestil jer det med random-generede elementer). Du bliver smidt ned i midten af ingenting sammen med din co-op partner og skal derefter forsøge at overleve under ekstreme tilstande. Og det betyder alting: fra at jage til at samle føde til at søge ly ved et varmt bål, ikke for at nævne at overlevelse mod angreb fra militia til vilde dyr.
I de tre omgange min co-op makker og jeg spillede, opdagede vi, at Crystal Dynamics havde ret, da de sagde vi ikke havde en chance, hvis vi gik fra hinanden. At bumpe ind i en ulveflok, imens du søger efter en hemmelig indgang betyder normat instant-death, og du må starte forfra.

På denne måde formår spillet af presse dig uafbrudt fremad, da du skal fortsætte med at lede efter skjulte grave, artefakter, lejre osv. Og det skal gøres hurtigt. Det ligner, at dybden og skalaen vil være til stede, hvilket giver spillet en høj genspillningsværdi. Denne tilføjelse alene er ikke nok til at sælge dig et Tomb Raider spil, men er stadig en velkommen tilføjelse.

Rise of the Tomb Raider: 20th Anniversary udvider spillets aktion-overlevelse basis og bevæger sig ind på andre genrer og tilbyder nye oplevelser. Det betyder, at hovedspillet, hvilket allerede var rigtig godt, forbliver urørt. De tre nye modes ser ud til at være blevet udviklet med omhu og på toppen af alt det nye ser Lara stadig lige så fantastisk ud, som da vi mødte hende på PC og Xbox One.

HQ
Rise of the Tomb RaiderRise of the Tomb Raider

Relaterede tekster

Rise of the Tomb RaiderScore

Rise of the Tomb Raider

ANMELDELSE. Skrevet af Bengt Lemne

Lara Craft udvikler sig fra overlevende til eventyrer i Crystal Dynamics andet kapitel i den nye Lara Croft-serie.



Indlæser mere indhold