Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration Edition

Rise of the Tomb Raider er endelig ude på PlayStation 4, og det er i en ny, forbedret pakke.

Rise of the Tomb Raider udkom sidste år på Xbox One, og selvom spillet blev modtaget med stor kritisk fanfare, var spillet også genstand for diskussion. Microsoft havde nemlig indgået en aftale med Square Enix om eksklusivitet på Xbox One, og det er på trods af at serien traditionelt set har slået sine folder på flere konsoller ad gangen tidligere. Sony svarede hurtigt igen med Street Fighter V i februar, og dermed lader denne købte eksklusivtiet af tredjepartstitler til at have fået indpas i spilbranchen.

PlayStation 4-ejere har ventet tålmodigt på spillet lige siden, og nu er den endelig kommet i form af Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration Edition, og som tak for tålmodigheden har Crystal Dynamics propstoppet pakken med masser af ekstra indhold.

Er du endnu ikke bekendt med Rise of the Tomb Raider på andre platforme, så er der her tale om et episk action-spil i tredjeperson, hvor du som Lara skal besøge en række semi-åbne områder for at finde kilden til evigt liv. For at gøre dette skal hun jage, finde dystre gravkamre, opgradere sit grej og udforske hendes omgivelser i sandkasseområder omkring i verden. Der er altså tale om en forlængelse, eller måske snarere end udbygning af ideer som det originale Tomb Raider reboot fra 2012 byggede på.

Lara har det ikke synderligt godt når vi møder hende i starten af Rise of the Tomb Raider. Hun kæmper stadig med at forstå de paranormale oplevelser hun blev udsat for i det første spil, og som plaster på såret vender hun sig mod sin afdøde fars efterforskning af det overnaturlige, og særligt kilden til det evige liv. At dykke endnu dybere ned i historien ville være at ødelægge den for mange, men har du endnu ikke spillet Rise of the Tomb Raider har du en eksplosiv og velfortalt historie i vente. Karaktererne rundt om Lara er ganske velspillede, dog med det i mente at de konstant forbliver sidekarakterer og derfor ikke bliver udsat for nogen nævneværdig udvikling. Lara er dog stjernen her, og er ganske mesterligt spillet af Camilla Luddington, der endnu en gang leverer stemme og krop til karakteren. Lara er, ligesom Nathan Drake i Uncharted 4: A Thief's End, en karakter fyldt med brister og imperfektioner, og disse giver anledning til medrivende drama hist og her. Dialogen er velskrevet og fint eksekveret, og sådan går plottet ellers slag i slag, og leverer en klassisk, om ikke andet lidt dybere udgave af en Indiana Jones-inspireret historie.

Rise of the Tomb Raider
Rise of the Tomb RaiderRise of the Tomb RaiderRise of the Tomb Raider

Samme kompliment kan dog ikke gives til den kedelige og ensformige organisation Trinity og lederen Konstantin. Hans karakter er omtrent lige så interessant som varedeklarationen på dåsemad, og det ville have klædt spillet med en mere interessant antagonist, en mere menneskelig skikkelse der kunne stå overfor Lara. Trinity og Konstantin forhindrer heldigvis ikke historien i at være ganske interessant at følge med i, og det er hele vejen fra start til slut.

I Rise of the Tomb Raider handler det hele om pardannelsen imellem det action-orienterede og lineære, sammen med de åbne områder hvor der er plads til udforskning og frihedsfølelsen, og denne balance rammer spillet perfekt. Du får de Uncharted-inspirerede øjeblikke, hvor grafikken, stemningen og spændingen fungerer som en mavepuster, men disse øjeblikke leder tit til en større sandkasse, hvor Lara i ro og mag kan udforske omgivelserne. Dette sker en række gange i løbet af spillet, netop fordi balancen sidder i skabet, er overgangene ganske gnidningsfrie. I de lineære sektioner handler det hovedsageligt om at tage dække og skyde, og selvom disse sektioner er ganske episke, og at der ikke som sådan er noget i vejen med dem, er mekanikerne bare ikke lige så veludviklede som i Uncharted-serien, og efter at have spillet Uncharted 4: A Thief's End, fremstår Rise of the Tomb Raider lidt bagud.

Nej, det er i de åbne sandkasser at spillet virkelig kommer til sin ret. Her kan Lara benytte crafting-systemet til at lave særlige pile, jage dyr og finde de særlige Challenge Tombs, der er en af de bedste nye tilføjelser til formularen. Der er ni af dem i spillet, og de bringer noget af det mere puslespilsorienterede design tilbage til serien, og det er så sandelig en kærkommen tilføjelse. Derudover er der grej at opgradere og samleobjekter at samle. Da Bengt i sin tid anmeldte Xbox One-versionen nævnte han, at samleobjekterne havde en tendens til at blive overvældende, og jeg kan kun erklære mig enig. Det er sågar samleobjekter der låser op for andre samleobjekter, det er simpelthen for meget.
Jo mere åben en given arena kan blive, des sjovere er det at træffe taktiske valg, og ligge en strategi for hvordan Lara skal takle en given udfordring. Det er klart mest underholdende at snige sig rundt og neutralisere fjenderne en for en, for Lara er ganske svag hvis fjenderne først sværmer om hende, og det gør også at man er mere opmærksom.

Når du er færdig med hovedhistorien, gennemført de forskellige Challenge Tombs og gået død i samleobjekterne, kan du endda genspille missioner i Expedtions-delen med Time Attack, Score Attack og meget mere.

Som om det ikke er nok fås denne 20 Year Celebration-del med tonsvis af ekstra indhold. Allerførst er der de to store udvidelser der er udkommet på Xbox One og PC siden udgivelsen sidste år. Der er tale om to overnaturlige udvidelser kaldet Baba Yaga: The Temple of the Witch og Cold Darkness Awakened. i Baba Yaga skal Lara finde den notoriske heks og i den anden skal hun kæmpe mod zombier. Begge er ganske sjove og korte små distraheringer, og som ekstra indhold fungerer de fint som underholdende forlængelser af hovedspillet, men ingen af dem har den storhed som der er at finde i hovedkampagnen.

Med i pakken får du desuden to versioner af udvidelsen kaldet Blood Ties. I denne fascinerende udvidelse skal du faktisk udforske Croft Manor, hvor endnu et mysterie lurer. Her har Crystal Dynamics igen fokuseret på det mest charmerende aspekt ved Rise of the Tomb Raider, nemlig Lara selv, og ved at lade hende udforske hendes egen historie i familiens hjem, udvikler hun sig på en yderst interessant måde. Det er både indblik i familiens fortid, men også en fin personlig rejse karakteren bliver sendt ud på. Blood Ties er en fabelagtig ekstra krølle på halen for Rise of the Tomb Raider.

Rise of the Tomb Raider
Rise of the Tomb RaiderRise of the Tomb Raider

I Blood Ties Nightmare udforsker du igen Croft Manor, men her bliver hele huset løbet over ende med zombier... igen. Der mangler den dybde som den almindelige Blood Ties-udvidelser giver dig, og selvom det er muligt at spille kooperativt med venner på bedste Left 4 Dead-stil, så er dette ikke Rise of the Tomb Raiders primære styrke. Dog er det samtidig en ny Endurance-del, hvor du og en ven skal udforske Tombs og overleve samtidig, og her giver puslespillene og samarbejdet mere mening i spillets kontekst.

Al indholdet bliver afviklet på vidunderlig grafisk vis, og selvom spillet på sin vis udkom sidste år, så er det stadig blandt de smukkeste titler på de nye konsoller. Der er en utrolig sans for detalje i de forskellige områder, og Lara reagerer på det hele. Ligesom med Uncharted 4: A Thief's End er der en densitet i den samlede visuelle oplevelse, når både storslåetheden og opmærksomheden der er gået i de helt små detaljer kombineres til en rent udsagt udsøgt visuel oplevelse.

Samlet set er Rise of the Tomb Raider præcis lige så fantastisk en spiloplevelse som da det udkom for et år siden. At spillet nu er tilgængeligt for PS4-ejere er kun en fryd, og med alt det ekstra indhold i pakken, så er der tale om noget af et tilbud. Det er dog grundspillet der stadig trækker, og her er det svært ikke at anbefale. Ja, i de lineære sektioner er gameplay-mekanikkerne ikke altid lige spændende at lege med, og nogle features, såsom mange af samleobjekterne og Blood Ties Nightmare, virker en smule overflødige, men det forhindrer ikke Rise of the Tomb Raider i stadig er være blandt de bedste action-spil på de nye konsoller.

9 / 10
+
Fed historie, Lara er en skøn karakter, smuk grafik, solidt gameplay, fine tilføjer i 20 Year Celebration-pakken.