Dansk
Gamereactor
previews
Resident Evil: Operation Raccoon City

Resident Evil: Operation Raccoon City

Det nyeste spil i Residen Evil-serien virker mere som sjusket og forældet action-fyld end forfriskende zombieslagtning i samarbejde. Ingar har prøvespillet...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Resident Evil var vigtig for min uddannelse som spiller. Her lærte jeg hvad survival horror betyder. Hvilke nervepirrende glæder, man kan opleve, når man gransker mørke rum og korridorer, fuldt bevidst om at utænkelige farer kan overmande dig rundt om hvert et hjørne. Hvor essentiel hver eneste kugle er for din overlevelse. Og ikke mindst hvilken lettelse det er at overvinde horde efter horde af frådende zombier, hvis eneste dagsorden er at omdanne dig til en af sine egne, fortrinsvis ved at spise dig.

Så hvorfor får jeg ikke den samme fornemmelse, når jeg spiller Resident Evil: Operation Raccoon City?

Antageligvis ligger svaret i, at Resident Evil de sidste år er gået fra at være survival horror til at blive survival action. Man er gået fra at være den eneste overlevende oppe mod umenneskelige odds og med sparsom ammunition, til den stadigt mere specialiserede og tungt bevæbnede biovåben-specialist.

Nu er dette skift ikke nødvendigvis en fejl i sig selv. Resident Evil 4 var spillet, der markerede denne overgang for alvor, og det bliver regnet for at være blandt de bedste spil i serien. Men siden dengang er konkurrencen inden for genren blevet stærkere, og serien er gradvist gledet ind i en stærkt reduceret alderdomstilstand.

Dette er en annonce:

Spillet tager os med til seriens centrum, nemlig Raccoon City anno 1998. Men denne gang spiller du hverken som eneste overlevende politimand eller et lokalt specialstyrkemedlem. Denne gang tager du styringen med en specialistgruppe fra de store skurke selv, Umbrella Corp. Som medlemmer af Umbrella Security Service (USS) har du som mål at sikre Umrellas interesser i Raccoon City, og at ingen overlevende slipper ud og fortæller verden om, hvad Umbrella har gjort.

Resident Evil 5 lod os smage på co-op. Resident Evil: Umbrella Chronicles lod os smage, hvordan det er at spille som medlem af seriens store stygge ulv. Operation Raccoon City forsøger at lave en kombination af disse. To to plusser kan godt give minus, også i spilbranchen.

Man vælger i begyndelsen af hver mission ét af seks medlemmer i specialstyrken, med hver sin specifikke klasse á la Medic, Assault, Recon osv. Spillets hovedmåltid ligger i co-op-delen, hvor fire spillere samarbejder over nettet og trodser enhver modstand, de møder. Lyder det bekendt? Hørte jeg nogen råbe Left 4 Dead bagest i salen? Det tænkte jeg nok...

At testfunktionen ikke inkluderer nogen form for co-op på samme skærm er en skam, eftersom det betyder at vi ikke kan teste spillets hovedfunktion i nogen særlig grad. Alligevel har jeg på fornemmelsen, at det ikke kommer til at friste. Det skyldes flere ting, men dårlig AI fra både fjendernes og partnernes sider er en af grundene. Fjendtlige soldater fra andre interesseorganisationer skyder blindt omkring mig, selv på halvanden meters afstand. Partnerne kan til tider blive hængende bagude, hvilket betyder jeg må løbe tilbage og hente dem, før vi kan åbne døren, der leder os videre til næste del af missionen.

Dette er en annonce:

De bugs, der forårsager kameraproblemer kan vi kun håbe bliver løst før lanceringen. Klodset styring må man også regne med, når man spiller. Jeg oplever flere gange, at det er for let at gå i dækning, når man i virkeligheden vil tage sigte (heldigvis er man gået væk fra seriens klassiske handicap med, at man ikke kan skyde og gå samtidig), og støder man på en forhindring, er man nødt til at løbe rundt om i stedet for bare at hoppe over. Undskyld, sagde jeg løbe? Den korrekte betegnelse er selvfølgelig jogge.

Men det vigtigste af det hele, og også min primære pointe, er at Resident Evil: Raccoon City ikke rigtig er sjovt. Udfordringerne er nærmest fraværende. Skrækken er som blæst væk af en granat. Desuden er der nul motivation at finde i missionerne. "Løb herhen, tryk på dette, og skyd alt på din vej" er tre grundprincipper, der opsummerer hele spillet. Originaliteten mangler, til trods for nogle spæde forsøg, såsom at holdmedlemmer kan blive til zombier, hvis de bliver inficeret af T-virusset og ikke får modgift i tide. Der er slet og ret ikke noget i Operation Raccoon City, som ikke er blevet gjort bedre før. Skuffende.

Man kan kun håbe på, at slutproduktet her senere i marts bliver bedre, og at co-op over nettet viser sig at blive mere underholdende end antaget. Jeg tvivler dog. Lige nu tegner Operation Raccoon City til at blive mere råddent og hjernedødt end zombierne, det skildrer.

Resident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon City
Resident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon City
Resident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon City

Relaterede tekster

Resident Evil: Operation Raccoon CityScore

Resident Evil: Operation Raccoon City

ANMELDELSE. Skrevet af Jonas Elfving - GR SE

I kløften mellem Resident Evil: Revelations og det kommende Resident Evil 6 udgiver Capcom Operation Raccoon City for at stille vores gysersult. Vi skudt, skreget og testet om det er noget at råbe hurra for.



Indlæser mere indhold