Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Resident Evil 4

Resident Evil 4

Ventetiden er endelig ovre. Capcom er klar med deres næste storstilede remake.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Resident Evil 4 anses af mange, for at være et af bedste spil der nogensinde er lavet - og inden vi går i gang med anmeldelsen her, må en lille historielektion være på sin plads.

Det hele startede tilbage i 2005, hvor Resident Evil 4 udkom eksklusivt til Nintendo Gamecube og det var en del af Capcom Five, der var fem spil fra Capcom, der udkom til netop Gamecube. De fem spil var P.N.03, Viewtiful Joe, Dead Phoenix, Killer7 og så Resident Evil 4.

Igennem tiden har Capcom produceret et utal af konverteringer, relanceringer og opdateringer af Resident Evil 4 og denne nye udgave er den 11. version af spillet, som forlader Capcoms udviklingsafdelinger - alt efter hvordan man tæller. Hver gang der er kommet en ny udgave på gaden, er der løbende blevet tilføjet små ændringer, diverse justeringer og af også lidt nyt indhold, så spillet er, over en efterhånden lang årrække, blevet finpudset nærmest til perfektion - skulle man tro.

Dette er en annonce:

Resident Evil 4 var ikke eksklusiv til Nintendo Gamecube i mere end 8-9 måneder, da det senere i 2005 udkom til PlayStation 2 og to år senere kom det til PC og Nintendo Wii og i 2009 udkom det til iOS. I 2011 kom en HD udgave til PlayStation 3 og Xbox 360, en Android version kom i 2013 og en Ultimate HD Edition så dagens lys til PC i 2014. I 2016 fik PlayStation 4 og Xbox One også glæden af Resident Evil 4, inden en Nintendo Switch udgave kom i 2019 og endelig en VR udgave til Oculus Quest 2 i oktober 2021.

Resident Evil 4
Resident Evil 4Resident Evil 4Resident Evil 4

Så hvis man er ultra dedikeret, er det altså omtrent 11. gang man kan få lov til at betale for Resident Evil 4, for det er nu ude til PlayStation 5 og Xbox Series X/S - og for tredje gang udkommer det til PC. Denne udgave er dog en ægte remake, hvilket betyder at spillet er, med stor respekt for originalen, bygget op fra bunden mens det står på det fundament, som originalen skabte tilbage i 2005 da det udkom på Nintendo Gamecube.

Dette er en annonce:

Lige for at ridse op; så er der her tale om et tredje person action-horror spil og et af de mere actionpræget spil i Resident Evil serien - dog stadig med massevis af puzzles, så fortvivl ikke. Man tager rollen som Leon S. Kennedy, som fans vil genkende fra Resident Evil 2 og han er ude på en, viser det sig hurtigt, farefuld mission i sin søgen efter Baby Eagle, den amerikanske præsidents datter. Ashley holdes fanget i de spanske skove af kulten Los Illuminados og det hele bliver mere bøvlet end godt er, da beboerne i området er smittet med en mystisk sygdom, der er gør dem ultra voldelige og særdeles dødbringende.

Helt overordnet, så spiller det nye Resident Evil 4 på samme måde som det altid har gjort, men Capcom har lavet ændringer til både gameplayet og måden man spiller på. For det første er kampsystemet hen over årene blevet betydelig ændret i forhold til Gamecube udgaven, som betyder at Leon er mere mobil end oprindeligt og han kan nu blandt andet bevæge sig mens han sigter med hans våben. Noget der ikke var muligt i originalen.

For det andet, har Capcom, specielt for denne nye udgave, implementeret en stealth mulighed. Det er nu muligt, så længe man har en kniv med sig, uset at dræbe ens fjender og det er virkelig en velkommen mulighed i et horror spil, hvor ammunition nærmest altid er en manglevare.

En anden større ændring er omkring Ashley. Ja, det er næppe den helt store spoiler, at Leon naturligvis finder præsidentens datter og at eskortere hende i sikkerhed, er en stor del af Resident Evil 4. Tidligere kunne det være temmelig frustrerende at eskortere hende, da man magtesløs kunne se til, at fjenderne slæbte afsted med hende, hvis de fik fat i hende. Sådan er det ikke længere, da man nu har mulighed for at angribe dem, inden de får held til at snuppe Baby Eagle ud af hænderne på en.

Resident Evil 4
Resident Evil 4Resident Evil 4

Ashley har ikke længere en health bar, hun kan nu i stedet blive "incapacitated" hvis hun bliver angrebet og man har muligheden for at samle hende op, inden hun bliver angrebet igen. Capcom har udtalt, at de ville væk fra følelsen af, at man blot "babysittede en ekstra health bar" og det er med til, at det ikke er nær så frustrerende at have Ashley med sig som tidligere. Jeg vil dog tro, at nogle af de mere hardcore Resident Evil 4 fans, ikke vil være specielt begejstret for denne ændring. Men for mig var den velkommen.

Der er flere andre mindre justeringer rundt omkring, for eksempel er layoutet på de forskellige områder ændret en smule og Leon kan nu påtage sig små sidemissioner - eller opgaver er det nærmere. De hænger på små blå sedler rundt omkring, såkaldte "Blue Note Requests", som giver Leon små opgaver med for eksempel at udrydde alle rotterne i et særligt område, skyde seks blå medaljoner som er gemt rundt omkring eller sælge tre døde slanger til spillets omrejsende handelsmand. Denne handelsmand sælger i øvrigt både opgraderinger til ens våben, nye våben, forskellige ting man skal bruge og han kan reparere ens vigtige combat kniv. Spillets crafting system fungerer rigtigt godt og det samme gør den velkendte resource management, hvor man har en bestemt mængde plads i den velkendte attachémappe.

Ud over ovennævnte justeringer har hele den tekniske del naturligvis fået en kæmpe overhaling. Spillet kører på Capcoms imponerende RE Engine, som er en af de bedste spilmotorer og grafikken i Resident Evil 4 ser da også virkelig lækker ud. Lyseffekterne er flotte, omgivelserne er spækket med detaljer og det hele er meget stemningsfuldt. Enkelte steder kan man godt se, at det er et ældre spil og grafikken er overvejende mørkebrun og grå, men helt generelt bydes der på virkelig flot og stemningsfuld grafik. Der er to indstillinger at vælge imellem; en som prioritere en flydende framerate og en anden som prioriterer grafisk kvalitet med blandt andet raytracing.

Lydsiden er også blevet opdateret med 3D lyd og det er nu en stor hjælp, at man faktisk kan høre hvor fjenderne er, når man ikke lige kan se dem. Våbnene har en god tyngde og de øvrige lydeffekter er også gode, tunge og stemningsfulde. Ashley kan dog blive noget anstrengende at høre på, da hun konstant stønner og puster hver gang hun bevæger sig - og nogle gange også når hun ikke bevæger sig. Det samme gælder i øvrigt også andre personer, som man kortvarigt får med sig - et lidt underligt valg fra lyddesignerne.

På trods af alle de her opdateringer, er det i høj grad stadig Resident Evil 4 man spiller - og heldigvis for det. Capcom har tidligere bevist, at de kan lave overbevisende remakes af deres ældre spil, da de opdatere dem så de føles friske og nye, uden at gå på kompromis med spillets DNA og det der gjorde dem til succeser fra starten af. Og det er endnu engang lykkedes med Resident Evil 4. Det er det efterhånden meget velkendte Resident Evil 4, men de nye opdateringer er virkelig gode, de løfter spillet yderligere og det fremstår stadig som et af det bedste spil i genren overhovedet.

Er der så slet ikke noget dårligt at sige om Resident Evil 4? Altså, selv om det er kraftigt opdateret, så er kernen den samme, præcis som den bør være. Derfor kan man alligevel godt mærke, at det er et ældre spil, som er pakket pænt ind og som har fået en saltvandsindsprøjtning, men sådan er det med alle remakes. Det er dog skuffende, at den annoncerede Mercenaries del, som var en del af originalen til Gamecube, ikke er en del af denne nye udgave af Resident Evil 4 - ved spillets udgivelse i hvert fald.

Resident Evil 4
Resident Evil 4Resident Evil 4

Kort fortalt, så er Mercenaries et actionpræget minispil, hvor man skal dræbe så mange zombier som muligt, inden man bliver hentet af helikopteren på et fast tidspunkt. Denne del kommer dog som en gratis udvidelse på et senere tidspunkt - og det samme gør den lovede PlayStation VR2 opdatering, men der er i skrivende stund ingen datoer for nogle disse udvidelser.

Så hvordan lander Resident Evil 4 remaken? Capcom havde en kæmpemæssig opgave foran sig, med at få opdateret et af de absolut bedste spil de har lavet - og hver eneste fan vil nok være klar med luppen for at se, hvad de har gjort ved deres elskede spil. Denne nye version af Resident Evil 4 er, i mine øjne, den bedste udgave af spillet. Det føles som et moderne action-eventyr, det ligner et moderne action-eventyr og selv man godt kan mærke på nogle af de design-beslutningerne der i sin tid er lavet, at det er et ældre spil vi har med at gøre, så er Resident Evil 4 et stadig et virkelig intenst og fremragende spil.

Hvis du tidligere har spillet Resident Evil 4, så kan du roligt begive dig ud på en ny tur gennem de spanske skove, landsbyer, slotte, laboratorier og miner. Har du der imod ikke haft mulighed for at spille Resident Evil 4, så er nu det helt oplagte tidspunkt, da denne version af Resident Evil 4 til PlayStation 5, Xbox Series X/S og PC, er den bedste du kan få.

HQ
09 Gamereactor Danmark
9 / 10
+
+ Virkelig gennemarbejdet remake, flere gode tilføjelser, smuk og stemningsfuld grafik, tung og effektfuld 3D-lydside, stadig et af de bedste spil i genren overhovedet.
-
Ingen Mercenaries ved udgivelsen, Ashleys konstante højlydte stønnen.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Et andet syn

Magnus Groth-Andersen

Måske er det vigtigt for mig at slå fast, at som udgangspunkt synes jeg at Resident Evil 4 er et solidt action-præget horror-skydespil. Som en der direkte elskede Resident Evil 2, og derfor forventer sig meget af disse remakes, så blev jeg dog løbende mere og mere skuffet som spillet sneglede sig fremad.

Det action-prægede fokus fungerer, for mig om ikke andet, bare ikke rigtig her. Skyderiet, balancen, progressionen, ammo-økonomien, den viser flere og flere sprækker igennem de diverse kapitler. Værre bliver det straks da spillet tilsyneladende ikke rigtig ved hvordan det skal fintune sværhedsgraden uden at tyre større og større grupperinger af fjender efter dig.

Du ender med at kæmpe imod grupper på 10-15, eller 20 fjender ad gangen, hvoraf mange skal besejres i flere omgange, fordi de samme tentakler eksploderer ud af halsen på dem.

Det er ikke fordi at det er decideret i stykker, det virker bare som om at spillet slås med to distinkte identiteter som aldrig rigtig forenes, forsones på en sammenhængende måde.

Jeg nød det her spil, men på linje med Resident Evil 3 Remake, ikke 2'eren. Det er en skam, og selvom at mange elsker 4'eren, forståeligt nok, så synes jeg som grønskolling også at kunne se tegn på hvorfor det var at serien endte med at træde helt ved siden af i efterfølgende kapitler.

7/10

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold