Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Recore

Recore

Keiji Inafune, Armature Studios, forventningerne er høje til Recore, men kan spillet levere?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Hvad sker der når kernetalentet bag Metroid Prime-serien, skaberen bag Mega Man-serien og instruktøren af de majestætiske Halo og Destiny trailere går sammen om ét stort spilprojekt?

Allerede før Recore overhovedet bliver startet, har spillet meget at skulle leve op til. Tre giganter med forskellige baggrunde i spilindustrien, med tre særlige ekspertiseområder har hævet forventningsniveauet betydeligt ved simpelthen bare at have deres navne med i marketingsmaterialet. Introsekvensen, hvor vi se den dynamiske duo bestående af Joule og Mac udforske en gigantisk ørken, demonstrerer dette enorme potentiale, og nu skal jeg endelig spille. Kan Recore møde mine forventninger?

Historien i Recore er præsenteret lidt ala Metroid Prime, så selve narrativet er ikke synderligt meget til stede når man bare spiller igennem eventyret. Der er selvfølgelig en historie til stede for den spiller der ønsker at udforske den, men vi bliver ikke madet med plotprogression konstant, som der ellers er tradition for i eventyrspil af denne kaliber. Den "rigtige", dybe historie kan findes i spillets lydoptagelser. Det er i disse lydfiler som du finder rundt omkring i ørkenlandskabet at du får alle de separate dele af historien serveret. Selvfølgelig kan du også finde information i form af mellemscener, og historien er sågar ganske finurlig, men ønsker du at forstå præcis hvad der foregår, så skal du på jagt efter samleobjekter.

Dette er en annonce:
Recore
RecoreRecoreRecore

Joule vågner op af en såkaldt "cryo-søvn", og forventer at den nye planet hun landet på er blevet forvandlet fra en livløs ørken til Far Eden, et slags paradise. Grundet til denne udvikling er at vores egen kære jordklode er af uransagelige årsager nu ubeboelig, og derfor rejste en række kolonister, deriblandt Joule, ud til en ny ørkenplanet sammen med såkaldte Terra Bots, robotter der havde til opgave at bygge samfundet, plante planter og tage sig af de cryo-sovende mennesker. Dog er noget gået virkelig galt, for planeten er stadig ganske livløs, og det er op til Joule og de førnævnte Terra Bots at finde ud af hvad der er gået galt.

Recore er et relativt åbent spil, med en massiv oververden du kan udforske som du lyster, og derudover har du også en række Zelda-inspirerede Dungeons at gennemføre. Spilleren udfører en række udfordrende platforming-sektioner ved hjælp af en række robotvenner, og derimellem kan du finde gemte skatte, købe nye opgraderinger og besejre fjender.

Dette er en annonce:

Udviklerne har været ganske dygtige til at fremvise på ærlig vis hvordan det endelige spil ser ud. Dog er Recore ikke sammenligneligt grafisk med andre blockbuster-titler der er udkommet i løbet af denne konsolgeneration. Animationerne føles hverken livlige eller troværdige, men det har vi været bekendt med fra starten af. Grafikken generer mig mest i oververdenen, da den grafiske underlegenhed er særligt tydeligt der. Sandet, jorden under dine fødder har ingen dimension, bortset fra når sandet bevæger sig. De andre teksturer er bedre, men er ikke synderligt imponerende. Når det så er sagt, så er spillet billigere end den normalt pris.

HQ

Når det gælder Joules animationer var jeg lidt splittet i starten. Joule bevæger sig ganske stift og arkadeinspireret. Det betyder at hun ikke ser synderligt realistisk ud, men det gør samtidig at hovedkarakteren er en del lettere at styre. Når du bevæger analogpinden fremad, så ved du præcis hvad der kommer til at ske på skærmen, og slipper du pinden igen stopper hun helt og øjeblikkeligt. Styringen giver du ret præcis kontrol over Joule, og det hjælper meget i de til tider udfordrende platforming-sektioner. Sammenlignet med spil som Red Dead Redemption, hvor animationerne er mere livlige og har mere vægt, er det dog tit akavet at bevæge sig på mindre områder, og det er ikke tilfældet i Recore. Man ofrer realismen for at få finessen.

Og når nu vi snakker om arkadedesign, så føles Recores kampsystem også meget arkadeinspireret. Jeg er tilbøjelig til at sammenligne det med Metroid Prime, for du sigter på en fjende, sigtekornet låser sig fast, og så skyder du med forskellige slags ammunition på fjenderne. Du kan også lade dine skud op, så det tager længere tid med forudsager mere skade, og den effekt skuddet har varierer alt efter hvilken slags ammunition du vælger at bruge. Det er vigtigt at bevæge sig en del, og mindst lige så vigtigt at holde styr på fjendens farve. Hvis en fjende har en blå kerne, så skal du bruge blå ammunition for at give mest skade.

Som assistance i de til tider intense kampe har du dine forskellige robotter, som er særligt tilpasset forskellige former for opgaver på Far Eden. Joule begynder sin rejse med robothunden Mack, men vil møde fire andre under hele eventyret. Dine robotter har alle forskellige statistikker, og kan sågar opgraderes og tilpasses visuelt som du ønsker. Derudover har hver robot en specialitet, én hjælper dig med at grave efter skatte, én hjælper dig med at klatre, én lader dig glide og nå stedet du ellers ikke ville kunne nå - det foregår alt sammen i sand Metroidvania-stil. I kamp er disse robotter deres vægt værd i guld, da du let kan kommandere dem til at angribe særlige fjender. De kan også agere som boksepuder, og tage opmærksomheden fra fjenderne så du kan angribe upåvirket.

Recores opgraderingssystem er fantastisk simpelt, og lader dig let opgradere dine robotters forsvar, angreb og energi. Forsvar og angreb forklarer sig selv, hvorimod energi lader dig bruge dine robotters specialangreb oftere.

Recore
RecoreRecoreRecore

Nu hvor jeg har forklaret alle de ting der fungerer godt, så er det på tide at snakke om spillets store akilleshæl, nemlig loading-tiderne. Spillet loader når du bevæger dig igennem forskellige områder, eller når du dør, og det er ganske normalt. Men at skulle vente op til flere minutter (det variere, men det kan nogle gange være hele fem minutter der er tale om) er helt tåbeligt. Har du problemer med en bestemt boss, og skal vente tre minutter på at prøve igen hver gang du dør, er utroligt frustrerende.

Kan du dog leve med de lange load-tider, der sikkert kan fikses med en opdatering, og kan du lide at udforske og indgå i noget udfordrende platforming, så bør du sandelig give Recore et skud. Spillet understøtter Cross Play, så køber du det på Xbox One, får du en Windows 10 PC-version med i hatten, og det er faktisk billigere end andre spil på markedet. Der er masser af underholdningsværdi her.

HQ
RecoreRecore
07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Sjov og responsiv platforming, masser af tilpasningsmuligheder, solidt opgraderingssystem, sjove dungeons.
-
Frustrerende loading-tider, kedelig grafik, ringe variation i oververdenen.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

RecoreScore

Recore

ANMELDELSE. Skrevet af Lisa Dahlgren

Keiji Inafune, Armature Studios, forventningerne er høje til Recore, men kan spillet levere?



Indlæser mere indhold