
Kan I huske Buttkickeren? Den der stempelmotor, man satte til sin kontorstol? Den blev videreudviklet af blandt andre amerikanske Earthquake, som lavede udgaver til både stole og sofaer, alle med samme koncept: en stempelmotor, der er forbundet til en forstærker, som kun modtager de lave basfrekvenser. Derved omdannes din stol eller sofa til en møbel-subwoofer, så man får fornemmelsen af den dybeste bas uden at skulle have et 2x18" monster stående i stuen eller på kontoret.
Det er samme princip, som Razers Sensa HD Haptic-produkter bruger. Første gang jeg selv stødte på det, var i Nari Ultimate-hovedtelefonerne, og nu findes det i et hav af produkter - blandt andet en siddepude til kontorstolen kaldet Freyja.
Puden monteres på enhver stol med stropper, og der er et lille kabel til den tilhørende strømadapter, som sidder fast på stolen med et aftageligt kabel. Dette kabel skiller sig selv ad, hvis der bliver revet i det, så det ikke går i stykker. Kablet er dog et standard bullet-plug, så reservedele burde være nemme at skaffe, hvis uheldet er ude. Signalet overføres via radiobølger og en lille dongle eller med Bluetooth, så den kan bruges med stort set al elektronik. Den sender signal til de seks indbyggede stempler, eller "haptiske enheder", som Razer kalder dem. Det hele styres via software, men der er også fysiske knapper til at tænde, slukke og skrue op eller ned. Det er ganske imponerende, hvor meget der kan rystes.
Signalet kommer enten på klassisk vis ved, at softwaren læser radiosignalet og sender en kopi til din Freyja-pude, hvilket giver gode muligheder for at tilpasse styrken efter smag og behag. Alternativt kan man være heldig, at spillet har indbygget Sensa-support.
Jeg har selv brugt den med en styrke på 4 ud af 6 og med Haptics gain sat til 70 procent kombineret med en Balance-profil. Dynamisk gain højere end 70% eller haptisk kraft sat til maksimum bliver simpelthen for voldsomt, så selv folk med stor fysik vil få rigelig effekt. Menuen kan virke lidt overvældende i starten, men der er god grund til, at man skal justere lidt. Min bedre halvdel fandt det for eksempel ubehageligt på den styrke, jeg brugte. Puden er ret massiv, og i fremtidige generationer kunne en mesh-løsning gøre den mere komfortabel.
Når man bruger den generiske "audio-til-haptik"-funktion, fungerer det stadig ret godt - særligt film og musik får det subwoofer-umpf, som mange computere mangler. Listen af spil, der understøtter funktionen, er dog ikke lang, men native implementering i spil er helt eminent. Her er det kun bestemte ting som kanonskud, magi og specifikke begivenheder som faldende sten, der udløser de små stempler, hvilket giver en mere præcis og retningsbestemt effekt. Flere titler er på vej, og spil som Elden Ring har en custom audio-profil. Endnu bedre er det, at Unreal Engine 5.5 - dog kun i beta pt. - har indbygget support, så fremtidige spil sandsynligvis vil understøtte det.
Jeg kunne ikke finde nogen lokale butikker, der solgte den, men Razer kræver 300 Euro eller lidt over 2.200 kroner - yikes. Selvom kvaliteten er høj, og stemplerne er kraftige og flade, er det måske lige pebret nok. Når det er sagt, så bruger jeg den dagligt og er stadig ikke træt af den efter en måned, hvilket er et godt tegn.
Det er ikke kun marketing - den giver en virkelig sjov fysisk dimension til dine spil. Medmindre man spiller på projektor og har et kraftigt surroundsystem, hæves indlevelsen til et højere niveau, især hvis man også bruger et headset med samme funktion. Granateksplosioner får en helt anden virkning, når både højre side af kroppen og hovedet begynder at ryste.
Jeg tror godt, jeg ville have købt en selv - måske på tilbud - for effekten er der, men prisen gør, at mange vil tøve. Den fungerer godt i action- og bilspil, men skydespil er uden tvivl, hvor man mærker den største effekt.
Det er sjovt, men som med alt andet, der er "nice to have" og ikke "need to have", kan det være en god idé at prøve den, før man investerer over 2.000 kroner i en pude.