Grundet en fejl i magasinets opsætning er det ikke muligt at læse Ratchet and Clank-previewet i sin helhed. Jeg beklager meget at der er sket en fejl og vi har derfor publiceret teksten online med det samme
- Thomas Tanggaard, redaktør
Årlige opdateringer af spilserier ses oftest som en ond cirkel, der kun eksisterer for at frarøve den naive bruger sine sidste sparepenge. Heldigvis findes der dog undtagelser og både udviklerne Naughty Dog og Insomniac Games viste sidste år at de selv med kun ét års udviklingstid, var i stand til at lave genredefinerende opfølgere. Preview-versionen af Ratchet and Clank 3 har den sidste tid fundet sig til rette i undertegnedes PlayStation 2, og spørgsmålet om hvor vidt Insomniac Games kan gentage succesen, synes for mig allerede være besvaret.
Tredje del af serien fortsætter ufortrødent i det univers vi allerede blev suget ind i med de to første spil. Ratchet har stadig ikke formået at opnå respekt for at have reddet galaksen to gange, og opmærksomheden synes i stedet at være tilfaldet Clank, der mellemtiden har fået sin egen TV-serie. Der går dog ikke lang tid før man som spiller finder ud af at Dr. Nefarious igen er på spil, og den eneste der kan hjælpe ham er Captain Quark. For at gøre en lang historie kort, bliver man som duoen Racthet and Clank en del af supergruppen Q-Team, der med den noget glorificerede leder Captain Quark, har til opgave at redde galaksen endnu en gang.
Selvom historien måske ikke lyder sindsoprivende spændende, er dette et af de aspekter der denne gang synes at være blevet satset kraftigere på. Stilen er stadig slapstick som alle kan forstå, men dialogen og de endeløst mange jokes og hints til film og litteratur, synes at have fået et mindre skub i den rigtige retning. Ydermere er inklusionen af Q-Team’et en oplagt mulighed for at inkludere store dele af seriens persongalleri, samtidig med at det oftest er når disse er på skærmen, at spillets bedste jokes fyres af.
Gameplayet har ikke gennemgået de store forandringer, og helt ligesom fans har set det før, er udviklingstiden i stedet blevet brugt på at finpudse det eksisterende gameplay. Således er der nu mere variation at finde i spillets baner, hvor både udspring fra fly samt kørsel i en mellemting mellem en strandbuggy og en tank, var at finde i vores preview-version. Fokus er dog stadig på det basale skyd alt-koncept, og hertil er der selvfølgelig også blevet plads til et udvalg af nye våben. Mest mindeværdig er den elektriske pisk, som i løbet af få sekunder kan udrydde hundredvis af fjender, og den såkaldte Infector som vender modstanderne mod hinanden, alt imens den samtidig tapper dem for energi.
De små rollespilselementer, som for første gang i serien så dagens lys i Ratchet and Clank 2, er også endnu en gang med, dog med endnu mere kød på benene. Spillets mange våben har denne gang flere forskellige niveauer, mens Ratchet and Clank også selv har flere forskellige opgraderinger at bruge de opsparede bolts på.
Et definitivt nyt tiltag er der dog blevet plads til i denne tredje del, og de mange fans af serien som har savnet en multiplayer får nu endelig deres ønske opfyldt. Selvom det i vores version kun var muligt at prøve denne del af spillet offline og mod bots, virker det indtil videre til at indeholde et enormt potentiale. Med muligheden for både at spille multiplayer off- eller online, samt et banedesign, hvori det ikke glemmes ikke at der stadig er tale om et platformspil, kunne dette meget vel gå hen og blive maskinens definitive online-titel. Med et stort arsenal af forskellige våben og forskellige fartøjer, synes der i hvert fald at være lagt op til mere end en påklistret eftertanke.
Ratchet and Clank 3 vil i singleplayer-delen byde på meget mere af det vanedannende gameplay millioner af gamere verden over allerede har taget til sig. Med multiplayer-delen synes der dog at være lagt op til en helt ny oplevelse, og her på Gamereactor glæder vi os allerede til at komme online med det færdige spil.