Hvis man kigger Sam Lake dybt i hans trætte Gamescom-øjne, ser man en dreven mands entusiasme. Den finske udviklers kreative chef elsker historier, det viste han med Alan Wake. Men han kan også lave action, bedre end den vi fik i Alan Wake. Det står klart efter den første, lange gameplay-demo vi ser fra Quantum Break på Gamescom. Men man undrer sig alligevel. Vil han virkelig have al den action? Eller er den med, fordi Microsoft høfligt insisterede?
Hele introscenen, som vi også så i traileren, gløder med ligefrem action. Det er ikke så Remedy-agtigt. Pistolerne fremme, ingen spørgsmål, dræb folk. Men der er åbenbart en årsag. Skurkene tilhører Monarch Solutions private hær, et selskab der kun er interesseret i løsningen på deres egne problemer, og åbenbart har noget at gøre med det faktum, at alt er noget rod.
Vi skal ud molen ved Riverport og over en bro, men tiden har andre planer. Grundet en større katastrofe er der gået komplet ged i rumtidskontinuumet i den fiktive amerikanske by. Så nu skal vores helt Jack Choice finde en fyr ved navn Ben Wilder. Han har måske et svar på hvorfor tidens struktur altid er ustabil i Riverport.
Det næste jeg bemærker er, at man stadig skal trykke X for at åbne et vindue. I en nydeligt animeret scene slår Jack mod ruden - og så kollapser alt ud af ingenting. Alt stopper, fryser, flimrer, tøver. Jack kan bevæge sig som normalt, takket være sine superkræfter. Han kan også stadig bruge genstande for at nå sit mål. Men ikke uden at overleve et quick time event for at klare lidt håndgemæng.
Men Jack kan også standse tiden, fiske kugler ud af luften og sende dem retur til deres afsender. Monarch-soldaterne mister også Jack af syne, hvilket fører til nogle fine katten-efter-musen-lege. Samtidigt er Jack den første spilhelt, der går med oldschool Vans hi-tops. Men det er nok kun Sam Lake og sneaker-hoveder som mig, der går op i den slags...
De kollapsende øjeblikke kaldes Stutter Scenes. De er delvist interaktive, og vi hører også stemmer fra fortiden. Monarch-styrkerne kan nogle gange bevæge sig i disse forstyrrelser, hvis de bærer særligt beskyttende udstyr. Ikke desto mindre ser det næsten lidt for absurd ud, når spillet bevidst dekonstruerer sig selv. En fin bivirkning er, at stort set alle grafikfejl kan undskyldes med at være bevidste. Uanset hvad, er det visuelt interessante effekter, Remedy folder ud. Noget vi aldrig har set før, faktisk.
Det overordnede koncept i Quantum Break er, at der er et spil hvori vi spiller helten, såvel som en tv-serie der følger ondskaben indefra hos Monarch. Hele den første sæson af showet er med på skiven. Sam Lake vil ikke kommentere på detaljer om showet, heller ikke i vores interview efter demoen. Vi ved heller ikke hvor lange, de enkelte afsnit bliver. Men vi ved at indspilningerne snart går i gang, og at showet skal fungere som cliffhangere og sømløst flyde sammen med spillets missioner. Konceptet er stærkt, og bør om ikke andet give god plads til historien, men der er stadig mange ubesvarede spørgsmål.
Tilbage til spillet. Jack kan også befri personer og genstande fra de førnævnte stutters. Tiden kan let kollapse på ethvert givent tidspunkt i spillet, eller det er hvad udviklerne siger. I virkeligheden er det selvfølgelig scriptet, hvornår disse stutters opstår. Desuden kan man skyde i disse stutters, men i nogle tilfælde skal der drist og vovemod til at komme videre. Da bliver Quantum Break pludselig til en puzzle-platformer. Vi må navigere i kaosset, finde veje videre. Det er old-school gameplay skjult under flot grafik. Det minder lidt om Uncharted, en serie Microsoft meget gerne vil finde et modsvar til.
Jack skal nu forsøge at undgå den supertanker, der er ved at sejle ind i broen. Han har adskillige evner til rådighed, der kan forbedres gennem spillet. Han kan se nogle få sekunder ind i fremtiden og se hvordan strukturer forandrer sig, og så hoppe på det rette tidspunkt eller undvige. Han kan stoppe tiden, speede den op, og påvirke genstande. Det giver rigeligt med plads til at eksperimentere, og gør hver stutter scene til en herlig interaktiv legeplads.
Quantum Break har uden tvivl potentiale til at fortælle en god historie. Hvor god den så bliver, afhænger nok af hvor meget plads Sam Lake får til den, og hvor meget action Microsoft dikterer. Måske er der ingen fast regele for det, men det lugter sådan. Under alle omstændigheder vil jeg have mere af det. Mere af spillet. Om jeg også behøver tv-serien, er stadig temmelig uklart.