Quake Arena Arcade

Quake Arena Arcade

Før Quake var der intet. Id Software genudgiver deres klassiker fra 1999 på Xbox Live. Rasmus finder tilbage til rødderne for at se om det stadig holder.

Jeg var ikke helt sikker på hvad jeg skulle forvente, da jeg satte downloaden af Quake Arena Arcade i gang. Spillet er en Xbox 360-konvertering af gode gamle Quake III Arena - min karriere som spilskribent startede på en webside dedikeret til netop dette spil, så man kan roligt sige at Quake har været en vigtig del af mit liv.

Og derfor var jeg ret usikker på Quake Arena Arcade, og stærkt i tvivl om både hvorvidt spillet stadig holder 11 år efter udgivelsen, og om det overhovedet kan fungere på konsol. Men min umiddelbare nervøsitet blev hurtigt erstattet af ren gensynsglæde. For selvom konsoller langt fra er den ideele platform til et spil som Quake, så fungerer Quake Arena Arcade overraskende godt.

Som sagt er spillet en genudgivelse af Quake III Arena, og alle kerneelementerne er intakte. Det er stadig ren deathmatch, singleplayer-delen består af kampe mod bots, og gameplayet on- og offline er nærmest identisk. Banerne består dels af gengangere fra det gamle spil (og de fleste af fanfavoritterne er her - DM6, DM7, DM17, Tourney2 og Tourney4 - den eneste jeg savner er DM13), krydret med en række baner fra den holdspilsfokuserede udvidelse Team Arena (der aldrig rigtig slog igennem), samt 15 helt nye baner. Alle våben, items, powerups, spiltyper og figurmodeller fra både grundspil og Team Arena optræder også. Indpakningen er lidt anderledes og mere moderne, så menuer, lobbyer og så videre lever op til den standard, vi kender fra andre Xbox Live-spil. Men ellers er alt så at sige ved det gamle, og i Quake-sammenhæng er det en god ting.

For det betyder at det fede, hurtige og intense gameplay fra originalen er intakt. For nye spillere vil det måske være lidt af et kulturchok, da Quake handler lige så meget om at fraholde modstanderen adgang til våben og rustning, som det handler om at skyde ham. I en tid hvor næsten alle skydespil fokuserer på en pseudo-realistisk militærstil, er Quakes tilgang til genren langt mere abstrakt, hvilket føles som et herligt friskt pust - selvom spillet altså er fra sidst i 90'erne. Men det understreger vel bare hvor godt spillet var og stadig er. Tag ikke fejl, alle moderne skydespil nedstammer fra Quake.

Quake Arena Arcade

Udover at der måske er blevet udskiftet lidt teksturer hist og her, og geometrien har fået en minimal opgradering enkelte steder, så er grafikken stort set den samme som i originalspillet. Og taget i betragtning at spillet har 11 år på bagen, så holder det sig godt. Quake III Arena var i sin tid toppen af poppen når det kom til grafik, og gjorde ting som ingen andre kom i nærheden af - heller ikke konkurrenten Unreal Tournament. Den cyber-gotiske stil fungerer stadig, og fordi spillet ikke satser på et realistisk univers, og omgivelserne primært er designet med tanke på gameplay frem for virkelighedstro miljøer, så er der noget stilrent og tidsløst over grafikken.

Dermed ikke sagt at Quake Arena Arcade kan hamle op med titler som Gears of War. Omgivelserne er simple, og nogle af figurmodellerne er decideret grimme (selvom mange af dem reddes af gode animationer). Men det falder bestemt ikke igennem, og slet ikke for en Xbox Live Arcade-titel. Det grafiske udtryk er ikke så vigtigt i et spil som Quake - prioriteten her er klarhed, genkendelighed og overskuelighed, og på de punkter er opgaven absolut bestået. Det er lidt ligesom Mario. Hvis man klandrer grafikken for ikke at være ultrarealistisk, så har man misforstået noget.

Alt er dog ikke perfekt, langt fra. Quake III Arena har aldrig været kendt for god AI, og det samme gør sig gældende her. De computer-styrede modstandere er ikke ligefrem intelligente, og har man først regnet deres bevægelsesmønstre ud, er de lette at give stryg. Der er fem sværhedsgrader, men den største forskel på dem er hvor godt modstanderen rammer. Er man garvet quaker vil Quake Arena Arcade altså ikke byde på særlig meget udfordring, men nye spillere skal nok få kamp til stregen.

Quake Arena Arcade

Normalt forholder jeg mig ret neutral i hele keyboard+mus versus controller-debatten. I mine øje kan skydespil sagtens fungere fremragende med controller, så længe spillet er designet med den styreform i tankerne. Det kan man ikke ligefrem sige om Quake. Derfor forventede jeg at styringen ville være decideret dårlig, men det er bestemt ikke tilfældet. Styringen er ikke ideel, og især plasma gun og lightning gun kan være svære at ramme med. Og man kommer nok aldrig til at lave flick-rails med de to styrepinde, men overordnet fungerer det ganske godt at styre med controlleren.

Knap-layoutet er lidt ukonventionelt. Med standardopsætningen hopper man for eksempel på venstre aftrækker, hvilket umiddelbart virker skørt, men så snart man indser hvor centralt det er at hoppe i Quake, giver det mening. Der er flere alternative knap-layouts at vælge imellem, og man kan også lave sit helt eget, hvis man vil.

Styringen har dog sine begrænsninger. Quake Arena Arcades arsenal tæller mere end ti våben, og på PC ville man normalt have én knap til hvert af dem. Den går selvfølgelig ikke her. I teorien kan man løbe rundt med samtlige våben på én gang, og når man bærer rundt på mange, er det lidt bøvlet at skulle scrolle igennem dem én for én. Man kan bruge d-pad'en til at vælge våben ud fra nogle overordnede kategorier som "heavy", "close-up" og "finisher", men de er ikke helt gennemskuelige. Det er dette punkt hvor Xbox-controlleren for alvor kommer til kort i forhold til keyboard og mus, men man lærer at leve med det.

Quake Arena Arcade

Hjertet i Quake er selvfølgelig multiplayer, og her byder Quake Arena Arcade på rigeligt med indhold. De klassiske varianter Free for All, Team Deathmatch og Capture the Flag er selvfølgelig til stede, lige som alle de holdfokuserede spiltyper fra Team Arena-udvidelsen. I forhold til originalen er der blevet opgraderet med en bedre serverbrowser og lobbyer mellem kampe, og det er begge velkomne tiltag.

Men Quake har altid været meget følsomt over for lag, og det er endnu mere udtalt over Xbox Live. I spil som Call of Duty kan man uden problemer spille mod folk fra USA, men med den mængde lag bliver det i Quake svært at ramme langsiden af en lade. Den lille forbindelsesindikator skal helst op og ramme fire eller fem pinde, men så er det til gengæld også en glimrende oplevelse. Jeg sad med et smøret grin fra første øjeblik jeg gik online med spillet, og selvom mine Quake-evner mildest talt er rustne, klarede jeg mig bedre end de fleste. Sammen med et par venner og med en god forbindelse er Quake Arena Arcades multiplayer lige så sjovt som det var i spillets storhedstid. Det eneste jeg rigtig savner på multiplayer-fronten er splitscreen.

I princippet er Quake Arena Arcade vel en retro-titel, men det føles ikke sådan. Det er Quake som vi kender og elsker det, og alle fans af serien bør absolut tage et kig på denne solide genudgivelse. Er du for ung til at ane hvad Quake er, så skylder du dig selv at prøve dette spil, for som sagt står alle moderne skydespil i gæld til Id Softwares mesterserie. Betragt det som en del af din opdragelse - din kulturarv.

Selv med 11 år på bagen viser det imponerende få alderstegn. Jeg frygtede det værste, men Quake Arena Arcade viste sig hurtigt at være et glædeligt gensyn, der ikke er afhængigt af nostalgi. Indholdsmængden taget i betragtning synes jeg prisen på 1200 Microsoft Point er rimelig, men tjek eventuelt trial-udgaven, der med sine seks baner er mere end bare en smagsprøve.

Quake Arena Arcade
Quake Arena Arcade
8 / 10