Inden du læser videre bør du gøre op med dig selv om du kan ofre fem sekunder på en indre klapsalve til en udvikler, der virkelig har fået vendt en synkende skude. Midway, som for kun ganske kort tid siden ikke ligefrem var kendt for kvalitetstitler, beviste på dette års E3 at der i fremtiden satses på kvalitet. Dette slås en gang for alle fast med Psi-Ops, der ikke nøjes med at kunne blive en lille genreevolution, men også synes at indeholde alle de kvaliteter, der gør et spil til en sand perle.
Som den genmanipulerede supersoldat Nick Scryer er det spillerens opgave at bekæmpe en terroristorganisation, bestående af ligeledes genmanipulerede soldater. Den søvndyssende baggrundshistorie er dog kun et røgslør for et utroligt gameplay, der endnu en gang nyder godt af det fantastiske Havok 2.0 fysik-system. På dansk betyder det at alt har en vægt og fylde, og der derfor ikke er nogle faste regler for hvordan spillet klares.
Nick Scryer bliver, som spillet skrider frem, udstyret med forskellige evner som telekinese, pyrokinese og tankekontrol - og kombineret med verdens fysik, åbnes der op for et hidtil uset gameplay. I stedet for blot at skyde en fjende er det f.eks. muligt via telekinese at løfte ham for derefter at svinge ham ind i mure, andre fjender eller ud over afgrunde, alt i mens omverdenen reagerer præcis som man ville forvente. Kasser smadres og ramler sammen med andet inventar, og hvis noget eksploderer og bryder i brand kan man være helt sikker på at denne spreder sig ganske som det ville ske i virkeligheden. Med al denne frihed er det oftest op til spilleren selv at løse banen som denne lyster, frem for blot at følge en af udvikleren forud planlagt rute.
Selvom friheden burde være et mareridt for Midway at kontrollere er det utroligt sjældent at man mærker spillets restriktioner, og Midway virker indtil videre til at have givet spillet den opmærksomhed et spil af denne kaliber fortjener.
Teknisk virker alt indtil videre også meget vellykket. Uden at være overdådigt har Midway fyldt spillet med detaljer og sørget for at det hele bevæger sig silkeblødt på trods af hvad der sker på skærmen, og sidst men ikke mindst er også kontrollen præcis som den skal være.
Midway synes at have en sikker vinder på hænderne, og indtil videre virker alt utroligt lovende. Vores preview-version afslørede akkurat nok til at vi allerede nu længdes efter at få det færdige spil mellem hænderne, og selvom den krigsorienterede action-adventuregenre ikke ligefrem har manglet kandidater på det sidste, ser det ud som om Nick Scryer er kommet for at rydde op. En ny helt er muligvis født, og en ny evolution er ganske sikkert begyndt.