Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Project X Zone

Project X Zone

Mega Man går i kamp med Ken og Ryu, mens Dante leder efter meningen med det hele...

Det kan ikke være nogen nem opgave at lave et rollespil, der både skal byde på en fængende historie, et underholdende gameplay og de afsindigt mange timers spilletid som det forventes at et spil af denne type skal indeholde. Det må dog nærmest være en umulig opgave når det samtidig kræves at der skal være plads til mere end 200 kendte figurer, med hver deres dialog.

Lad mig derfor slå fast med det samme, at du på intet tidspunkt bør overveje at købe Project X Zone for dets historie, for den er ganske simpelt en usammenhængende omgang vås, der fungerer bedst når selv spillets egne figurer begynder at påpege, at den på ingen måde giver mening.

Allerede her er eventyret altså lidt af en afstikker fra den taktiske rollespilsgenre, som på nær lige Disgaea-serien, nærmest altid tager sig selv og sin historie afsindigt seriøs. Det eneste du bør vide om historien er derfor, at der er blevet vendt op og ned på spillets verden, fordi nogle magiske sten er blevet stjålet, og at det er din opgave at finde hoved og hale i hele rodet. De fleste andre historiebider er blot småvittigheder eller undskyldninger for at sende dig i kamp, og med det i tankerne er du bedre rustet til at gå i kamp end jeg var.

Project X ZoneProject X Zone

Hvis du har kigget på billederne i denne anmeldelse eller blot før har kigget nærmere på Project X Zone, har du med sikkerhed også allerede luret spillets altoverskyggende lækkerbisken. De føromtalte 200 figurer, stammer nemlig næsten allesammen fra nogle af de mest kendte spil fra henholdsvis Sega, Capcom og Namco Bandai, hvilket gør det til lidt af et drømmescenarie for spilfans med styr på referencerne.

Sammenblandingerne er figurerne rangerer lige fra det logiske som Jin Kazama og Ling Xiaoyu (Tekken) eller Ken og Ryu (Street Fighter), til de løjerlige som Chun-Li og Morrigan (Street Fighter/Darkstalkers), samt Dante og Demetri Maximoff (Devil May Cry/Darkstalkers). Alle fungerer de dog lige godt, og selvom selve historien er noget rod, er der adskillige bemærkninger og detaljer, som vil falde i god jord hos fans af de forskellige spil.

Slagmarkerne er delt op så de ligner et digitalt skakbræt, og hver figur kan bevæge sig et bestemt antal felter, før turen gives videre. På samme vis foregår det når et angreb skal indledes, og din positionering i forhold til fjenderne bør altid påvirke dine træk.

Project X ZoneProject X Zone

Hver af de figurer, du bliver givet kontrollen over på slagmarken, repræsenterer som minimum to karakterer, hvilket vises når kampen indledes. Efter de første par timers spil, får man dog mulighed for at tilføje en ekstra support-karakter til hver duo. Da support-karaktererne ofte råder over ekstra bonusser, giver det lidt ekstra taktiske muligheder, at man kan bytte rundt på dem som man vil, mellem hver bane.

De taktiske muligheder stikker dog dybere. Kampene er eksempelvis langt mere actionfyldte end i de fleste andre taktiske rollespil. Således transporteres du fra selve slagmarken ind i noget der ligner et 2D-kampspil, hver gang en fjende skal have tæv. Her kan voldsomme kombinationer af slag, spark, magi, skydevåben og generelt vanvid aktivers med få knaptryk, og din opgave er at sørge for at holde gang i kombinationerne, for at forvolde mest mulig skade.

Project X ZoneProject X Zone

I kampene er det muligt at hive den valgte support-karakter ind for at give ekstra skade, men endnu mere effektivt er det at hive en anden duo ind i kampen. Det lader sig gøre hvis du befinder dig i nærheden af dem inden selve kampen sættes i gang, og bliver hurtig en del af den mest effektive måde at vinde de mange kampe på.

Foruden erfaringspoint er belønningen for lange kombinationer og vundne kampe, at din EX-bar gradvist bliver ladet op. Med EX-baren er det muligt at blokere angreb, genoplive faldne holdkammerater og indlede modangreb, og hvordan du vælger at bruge den, får ofte stor konsekvens på hvordan du klarer kampene.

Project X ZoneProject X Zone

Med et stort og fornøjeligt persongalleri, samt et dybt og lettilgængeligt spilsystem burde Project X Zone være et sikkert køb for enhver fan af de strategiske rollespil, men desværre er det som om det tunge fokus på enkelte elementer af spillet, helt har fået udvikleren til at glemme resten af spillet.

Efter de første par timers spil begynder man således at savne meget mere afveksling, og sjældent har jeg oplevet et spil som er så ligeglad med sin opbygning. Hver eneste kamp udspiller sig derfor som følger: holdkammerater sludrer intenst om ingenting, fjenden viser sig at blive sur over at blive ignoreret, kampen startes og vindes, holdkammerater sludrer videre og avancerer til næste scene, hvor det hele genstartes.

Den ligegyldige opbygning får det hele til at virke som en alt for simpel forklaring på at sende spilleren ind i en kamparena, og fordi der ikke er blevet brugt flere kræfter på at skjule det, kom jeg hastigt til at kede mig bravt. Problemet bliver kun tydeligere ved at nogle af de senere kampe bliver afsindigt lange, og selvom man kan gemme midtvejs, kræver det en enorm dedikation at bevare interessen i timelange kampe.

Project X ZoneProject X Zone

Selv kampsystemet begynder efter nogle timers spil at virke hult, og på trods af at det ser superlækkert ud, når skærmen bliver fyldt med eksplosioner og skærmbristende angreb fra de mange kendte spilhelte, er der ikke nok afveksling i de kombinationer man har til rådighed.

Jeg ville så gerne have kunnet fortælle at Project X Zone er bedre end det er, for kombinationen af de mange figurer er en ide jeg gerne så brugt meget mere.

For fans med styr på deres spilhistorie, er det eksempelvis svært ikke at juble når Sir Arthur fra Ghosts 'n Goblins i sidste øjeblik redder dagen i en kritisk kamp, for få sekunder senere at tabe alt rustningen og stå undrende tilbage kun iført boxershorts. Desværre bliver de gode takter saboteret af en helt afsindig mangel på afveksling, og selv de mest ihærdige fans vil til tider skulle tvinge sig til at forsætte eventyret efter at de har oplevet de første ti timer.

Project X ZoneProject X ZoneProject X ZoneProject X Zone
      6 / 10
      +