Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Prince of Persia: The Forgotten Sands

Prince of Persia: The Forgotten Sands

Perserprinsen er tilbage i aktion, og også denne gang er det sand, der skaber problemer. Vi har spillet efterfølgeren/forgængeren The Forgotten Sands, i trilogien der nu består af mindst fire dele.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Det ser ud til at spilbranchen endelig har fanget, at spilmatiseringer af film er en lidet populær affære, og for at undgå at havne i "spillet baseret på filmen baseret på filmen"-fælden har Ubisoft gjort alt hvad de kan for ikke at associere sig med den kommende biograffilm. Handlingen hopper ind midt i den "nye" trilogi, der begyndte i 2003, og placerer sig et sted mellem de to første spil. Og inspirationen fra Sands of Time er markant. Både på godt og ondt, men heldigvis mest godt.

For den fantastiske platformsdel er tilbage. Jeg havde næsten glemt fornemmelsen jeg havde, den første gang jeg satte mig ned med Sands of Time, og følte mig en lille smule akrobatisk for at klare de mange krumspring som prinsen kaster sig ud i. Selvom banerne også denne gang er konstrueret, så man skal vælge én bestemt rute, har man alligevel en følelse af frihed og kreativitet som ganske få platformspil kan måle sig med. Og selvom man får den idiotiske rundvisning fra kameraet, stort set hver gang man kommer ind i et rum, er det ikke altid indlysende hvordan man skal komme videre.

Den frustrerende prøv-og-fejl-metode, som alt for mange genrefrænder dræber spilleglæden med, er elimineret af den velkendte mulighed for at spole tiden tilbage, når man kvajer sig gevaldigt. Men i modsætning til det forrige spil i serien, kan man ikke bruge denne evne i det uendelige. Der er rig lejlighed til at dø i The Forgotten Sands, og spillet byder på en betragteligt hårdere udfordring end sin tandløse forgænger.

Prince of Persia: The Forgotten Sands
Dette er en annonce:

Prinsens nye superkræfter, som at kunne fryse vand i kort tid, skyde sig gennem luften som et projektil, og genskabe ødelagte områder, bidrager med helt nye indfaldsvinkler i platformsdelen. Vandstråler ud fra væggene fungerer som svingstænger, tykke stråler fra taget bliver til søjler, man kan klatre på, og vandfald bliver til vægge, som man kan klatre op ad eller springe mellem.

Det er slet ikke sjældent at man bliver stillet over for en situation, hvor man kaster sig fra en svingstang gennem et vandfald, fryser vandet øjeblikket efter for at gribe en vandstråle, der kommer ud af væggen bagved, slynger sig videre til en ødelagt pæl, der skal genskabes med et knaptryk, mens man endnu hænger i luften, for så trygt at lande på platformen bagved. Det lyder kompliceret, men der går overraskende kort tid, før det sidder i fingerspidserne, og man opnår en næsten zen-agtig føling med styringen, når man skal kombinere alle kræfterne indtil flere gange i rækkefølge for at komme igennem et specielt svært forhindringsløb.

Men den eminente platformsdel overskygges til dels af de kedelige kampe. Enorme skarer af idiotiske skeletfjender, der bevæger sig i samme tempo som gigtplagede pensionister, kommer tit og ofte op ad jorden, og ved hjælp af et relativt overflødigt udvalg af magiske kræfter, som man tilegner sig via erfaringspoint, og et enormt tyndt angrebsrepetoire, hakker man løs til alle er borte - eller tommelfingeren er gået af led. Ingen af bosserne kræver mere kløgt end at man flytter sig, når de kommer stormende mod en, og slår løs mens de står og sunder sig.

Nogle af de bedste minder jeg har fra det første Prince of Persia-spil er netop sværdkampene, hvor man i stedet for bølge efter bølge af åndssvage droner oftest slås mod blot én modstander ad gangen. De velkendte pigge på gulvet er tilbage, måtterne der skyder med skarpe knive, når man går på dem, er her også, så hvorfor ikke genindføre de mindeværdige sværdkampe?

Dette er en annonce:
Prince of Persia: The Forgotten Sands

Prince of Persia: The Forgotten Sands er et slags Bizarro-God of War: Knaldgod og elegant platformsdel, men forfærdelige kampe. Og Ubisoft har tilmed indsat en mærkelig forsinkelse, der gør, at alle hop og slag først bliver udført omkring et halvt sekund efter man har trykket på knappen. Det fungerer fint til at holde gang i flow'et, mens man svinger sig i tagtoppene, men helt forfærdeligt når det kommer til kampe og beregning af hop over bevægelige forhindringer og lignende.

Men alt i alt er det dejligt at være tilbage i gode gamle Persia. Det enorme slot, man stort set slynger sig rundt i, er smukt udformet, og de mange forskellige sektioner er varierede, både i konstruktion og i stemning. Stemmeskuespillet er absolut godkendt, og den svulstige musik gør sit arbejde uden at komme i vejen. Det føles slet og ret som at være tilbage, bare i lidt højere opløsning.

Præcis som man kan spole tiden tilbage for at rette op på sine fejl, lader det til at Ubisoft har spolet tiden tilbage til 2003 for at lave den rigtige efterfølger til Prince of Persia: Sands of Time. For at rette op på den forfærdelige fejltagelse, som Warrior Within var, og lede serien tilbage på rette vej. Men til syvende og sidst føles det hele en smule forældet i dagens spilverden. Som en hyldest til det oprindelige Prince of Persia og Sands of Time fungerer det udmærket, men som konkurrencedygtigt spil i dagens marked har det meget lidt at tilføje til en allerede velvoksen genre.

Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands
07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Underholdende platformsdel, varierede baner, pæne omgivelser
-
Lidt kort, kedelige kampe, fjollet rollespilssytem, føles lidt gammeldags
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Et andet syn

Rasmus Lund-Hansen

Prince of Persia: The Forgotten Sands er på mange måder et sympatisk spil. I et sjældent anfald af selverkendelse har Ubisoft indset, at de nok gik i den gale retning med efterfølgerne til Prince of Persia: The Sands of Time. Derfor er de vendt tilbage til den ellers afsluttede trilogi for at lave et kapitel, der følger ånden fra deres første spil i serien, i stedet for at appelere til emo-vrede teenagere.

Som med forgængerne er platformselementerne igen i højsædet. En nærmest uendelig række forhindringer skal forceres ved hjælp af halsbrækkende krumspring og magiske evner. Vandstråler og -fald kan fryses, så prinsen kan kravle og svinge sig i dem, og ruiner kan midlertidigt genskabes, så man kan kravle på vægge og gulve, der ellers er styrtet sammen. Og hopper man forkert, så Prinsen styrter i døden, kan man med et enkelt knaptryk spole tiden tilbage, så man kan forsøge sig igen.

Det fungerer glimrende, og gennem spillet går de mange platformssektioner fra at være gode til at være decideret fremragende. Især i den sidste tredjedel af spillet er der flere steder, hvor det gælder om at holde tungen lige i munden, og det er svært tilfredsstillende når man endelig negler de største udfordringer.

Med jævne mellemrum skal man også slås. Monstrene kommer i store, men langsomme, grupper, så i kampe er det essentielt at bevæge sig rundt, så man ikke bliver omringet. Sådan er det i hvert fald i teorien. I praksis er fjenderne så sløve, at man blindt kan button-mashe sig gennem de fleste kampe, og tingene bliver sjældent mere komplicerede, end at en fjende skal have et spark, inden man kan ramme ham med sværdet.

Dræbte monstre giver XP, som man med jævne mellemrum kan bruge til at købe nye evner, eller opgradere de eksisterende. Og selvom det er ganske rart at kunne sætte et par ekstra centimeter på sin health-bar, og få et par ekstra forsøg med hovsa-knappen, så virker de magiske angreb, man kan anskaffe sig, fuldstændig overflødige. Muligheden for at skyde med is, eller lave et spor af ild, gør ikke rigtig nogen forskel på det uinteressante kampsystem.

Altså bliver kampene hurtigt noget, man bare vil have overstået, så man kan komme tilbage til de akrobatiske udfoldelser. For de fungerer som sagt glimrende, og det er helt klart her, spillet tager sine point hjem.

Men der er noget underligt ved The Forgotten Sands. Det er svært at sætte fingeren på, men på en måde virker spillet for "lille" - som om ambitionerne ikke har været særlig høje, eller budgettet ikke har været stort nok. Man sidder tilbage med en følelse af, at målet har været at lave et spil, der var ret godt - men ikke fantastisk.

Der mangler simpelthen noget dybde. Spil som Batman: Arkham Asylum, Bioshock, ja selv God of War, er alle fyldt til randen med godbidder, der ganske vist ingen betydning har i forhold til spilmekanikken, men som er med til at skabe den illusion, at spillets univers er langt større end det rum, man befinder sig i lige nu.

Sådan er det ikke med The Forgotten Sands. Her er lige præcis historie og fortælling nok til, at tingene hænger sammen, men så heller ikke mere. Spillet kommer aldrig uden for paladsets mure - det prøver ikke engang. Og det er en skam, for især Prinsens mange replikker giver det indtryk, at der har været nogle ganske habile forfattere tilknyttet, der sagtens kunne have skabt en større og mere gribende fortælling, men af en eller anden grund har de bare ladet være.

Måske er det gjort med vilje, for det oprindelige Prince of Persia var heller ikke ligefrem spækket med fyldig historie eller detaljer, man kunne fordybe sig i. Men det spil er trods alt også fra 1989. For et spil, der er udgivet 21 år senere, virker den tilgang lidt mærkelig. Det er som om The Forgotten Sands stiller sig tilfreds med "bare" at være et glimrende platformsspil, og resten af spillets indhold virker mest af alt, som om det er kommet i anden række.

Altså føles Prince of Persia: The Forgotten Sands lidt som en forspildt mulighed. Jeg var ganske godt underholdt i de omkring otte timer, som spillet tager at gennemføre, men det kommer aldrig helt op at ringe. The Forgotten Sands er ikke et spil, som du bør styrte ud af døren for hurtigst muligt at købe, men når det engang kommer på tilbud, (og det gør det nok snart), så er det bestemt et kig værd.

7/10

Brugeranmeldelser

  • FlamingSilentShadow
    Hej Alle sammen Inden jeg går I gang bør jeg lige nævne at jeg anmelder Wii versionen af Prince of Persia: Forgotten Sands. Wii versionen af... 8/10

Relaterede tekster

Prince of Persia: The Forgotten SandsScore

Prince of Persia: The Forgotten Sands

ANMELDELSE. Skrevet af Lasse Borg

Har du nogensinde undret dig over hvorfor prinsen i Prince of Persia: Warrior Within, opførte sig som om at han havde startet et Korn-coverband i sin fritid? Med det nyeste kapitel i Prince of Persia-serien, The Forgotten Sands, prøver Ubisoft at give svaret.



Indlæser mere indhold