Pricen of Persia: The Forgotten Sands vender tilbage til den tidligere konsolgenerations Sands of Time-trilogi, der ellers var en afsluttet historie. Spillet foregår mellem Prince of Persia: The Sands of Time og Prince of Persia: Warrior Within, og vil angiveligt forklare hvordan den rapkæftede hovedperson fra det første spil udviklede sig til den sortsynede emo-goter fra fortsættelsen.
Derudover kan vi ikke fortælle meget om spillets historie, da den preview-udgave af spillet, som vi har haft fingrene i, springer al introduktion over, og i stedet kaster os direkte ud i spillets gameplay.
Fokus er igen på hoppe-puzzles og akrobatiske udfoldelser. Udover at kaste og svinge sig mellem diverse bjælker og spydlignende genstande, kan Prinsen også løbe både op og henad vægge, og på den måde passere kløfter og andre arkitektoniske forhindringer, der ellers virker umulige at nå forbi. Til tider skal man også time sine spring og løbe rigtigt, for at undgå fælder som roterende savklinger og des lige.
Tidstemaet fra de tidligere spil i serien er selvfølgelig tilbage. Med et tryk på en af skulderknapperne, kan man spole tiden op til 10 sekunder tilbage, hvilket er praktisk hvis man hopper i døden eller på anden måde kvajer sig. Dette kan man dog kun gøre op til fire gange, inden evnen skal lades op igen.
Som noget nyt får prinsen evnen til at herske over nogle af elementerne. Man kan nu stivne vand i en kortere periode, så vandfald bliver til vægge, og vandstråler bliver til rør, som man kan hænge i eller kravle på. Det giver de mange hoppe-puzzles en ekstra dimension i form af et øget tidspres.
Til tider skal der selvfølgelig også deles bank ud. Kampsystemet er simpelt men ganske elegant, og minder lidt om Batman: Arkham Asylum. Der er én knap til at slå med, mens en anden kan bruges til at sparke fjenderne ud af balance.
Man er som regel oppe mod flere monstre ad gangen, fra en lille håndfuld til op mod 50 stykker. Det lyder måske overvældende, men selvom de slår hårdt, er de fleste fjender heldigvis lidt sløve i optrækket.
Derfor gælder det om at bruge sin overlegne hurtighed til at manøvre sig rundt om fjenderne, og på den måde udsætte sig selv for færrest mulige angreb ad gangen. Man kan desuden hoppe på fjendernes hoveder og skuldre, og angribe dem fra luften eller slå dem omkuld med et velplaceret spark.
Er slagene ikke nok, er prinsen desuden udstyret med en række magiske evner, som for eksempel en sandstorm, der vælter fjenderne omkuld, eller en rustning af sten og jord, der kan beskytte mod skade.
Med en måned tilbage inden udgivelsen, tegner det ganske godt for helten. Prince of Persia: The Forgotten Sands virker til at ramme en god balance mellem action og udfordringer til de små grå, og vi glæder os til at få det fulde spil mellem hænderne.