
Da GameReactor i april i år besøgte Cambridge Studios var firmaet allerede så langt i udviklingen af spillet, at man blev fristet til at tro på en udgivelse før Jul. Det sker imidlertid ikke, og efter både ris og ros på årets E3 messe, har firmaet i stedet valgt at vente til år 2003 for både at pudse det hele af, men også får at tage kritikken til sig og arbejde videre med specielt kamp-systemet, der efter ganske få minutters spil virkede stillestående og ensformigt.
Historien er dog så vidt GameReactor kan ane den samme, som blev præsenteret for os tidligere på året. Spilleren tager styringen over Jennifer Tate, der efter at have været slået bevidstløs befinder sig i en underlig dæmonisk verden, og som ved at slå sig sammen med Gargoylen Scree, skal igennem et utal af gåder og kampe for at nå frem til målet. Spillet har fire meget forskellige verdener og hver sin dæmonform. I disse verdener er bægeret ved at flyde over. De onde og gode kræfter i form af Abaddon og Arella er på kollisionskurs og uden de normale grænser, ser det ud til at den virkelige verden vil blive invaderet af mørkets hær.
GameReactor har kun spillet meget lidt af spillet og desværre kun i sin oprindelige form, så det er svært at sige om det begynder at lugte af kvalitet. Grafisk er det i hvert fald meget nydeligt, ligesom den aggressive metal musik fra 16Volt faktisk klæder spillet og giver en pumpet stemning under de mange kampe. Hvad der imidlertid ikke står klart, er hvor omfattende og afvekslende Primal er. Denne anmelder spillede næsten en bane igennem af spillet, og der var ikke på noget tidspunkt udsigt til hverken gameplay fornyelser eller bare puzzles, hvor de små grå skulle i gang. Dog lover teamet at der vil være både lettere og sværere opgaver i spillet, og at spilleren tvinges til at skifte form, tænke alternativt og ind i mellem bruge Scree for at komme videre i spillet.
Selve ideen med Primal er fascinerende og lykkes det teamet af samle Mark Gibbons sælsomme design, lyden fra 16Volt og et forhåbentlig stort udbud af gåder og drabelige kampe, så kan spillet blive et interessant bekendtskab. Vi håber på at have et egentlig preview klar engang i starten af det nye år.