Dansk
Gamereactor
previews
FIFA 22

FIFA 22 - Preview

HyperMotion tilføjer en masse nye animationer og forbedringer, men serien er stadig ikke sluppet af med en række gamle problemer.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

FIFA 22 er et lidt spøjst spil i den evige fodboldserie, da det er delt i to: en version til last-gen (PC, PS4 og Xbox One) samt en til current-gen (PS5 og Xbox Series X). Begge versioner får en række nye opgraderinger, men de primære forbedringer, og dem som EA også lover, gør den største forskel, er eksklusive til de nye konsoller. Vi fik chancen for at prøve FIFA 22 til PlayStation 5 for at blive klogere på, om det virkelig føles som en frisk oplevelse, eller det blot er Kejseren i nye fodboldtrøjer.

Eksklusive forbedringer til PS5 og Xbox Series X

Årets store highlight er HyperMotion; en samlet betegnelse for to teknologier (11v11 motioncapture og machine learning), der tilsammen vil levere "den mest realistiske, responsive og flydende gameplay-oplevelse hidtil" ifølge Sam Revera, Line Producer. Advanced 11v11 Match Capture er præcist hvad navnet indikerer - 22 spillere i træningskampe med capture suits, der lod EA optage en række nye dynamiske bevægelser. EA fortæller, at det lader dem optage mere realistiske bevægelser, da spillerne reagerer på kampens begivenheder, fremfor direktioner i et studie, som det tidligere var tilfældet. Dette kombineres så med machine learning, der ved hjælp af kunstig intelligens og rigtige kampdata forsøger at forudsige bevægelser og træk.

Dette er en annonce:

HyperMotion er kun tilgængeligt på de nye konsoller. Ifølge Sam Rivera har EA allerede ramt den forrige generations hardwareloft, hvilket gør det svært form dem at implementere gennemgående nye funktioner her. Den hurtigere CPU, SSD og mere RAM har muliggjort visionerne for HyperMotion, der tilsyneladende har været på tegnebrættet i et par år. Det kan derfor undre, at PC-versionen er last-gen. Ifølge EA skyldes det, at man ikke vil hæve minimumskravene på denne platform - om spillerbasen køber den forklaring, er nok mere end tvivlsomt.

Hvad betyder den nye baggrundsteknologi reelt for gameplayet? EA kalder det for den største "animation refresh" i seriens historie med over 4.000 nye animationer. Systemet "studerer" hver eneste frame i animationerne og forsøger i realtid at tilpasse disse til boldens placering, hvilket skulle skabe mere realistiske reaktioner i enhver situation.

Spillere reagerer også bedre i kontaktsituationer, især når de udkæmper en hovedstødsduel, vælter over hinanden, skubber eller griber fat i en modstander. Boldmodtagelser er også blevet forbedret, og FIFA 22 anvender længere animationer, der ofte involverer flere boldberøringer (som at stoppe bolden med brystet og derefter kontrollere den med fødderne.) Tidligere har EA mest gjort sig med korte animationer for hurtige at kunne skifte imellem dem, men da animationerne nu kan tilpasses i realtid, bliver det muligt at lave mere avancerede af slagsen.

FIFA 22FIFA 22
Dette er en annonce:

Den overordnede AI er også blevet forbedret, og spillet kan nu håndtere flere scripts på en gang. Den defensive AI er blevet ændret markant, og forsvarsspillerne er nu mere zoneorienterede, fremfor blot at gå efter den nærmeste mand. EA viste os et klip med et overblik over holdets samlede bevægelser i sammenligning med tidligere udgaver, og det virker til, at holdet nu bevæger sig mere som en enhed. Det vil sige de sideforskyder, skubber op eller falder ned dybt i banen alt efter situationen.

Endelig har EA implementeret en række "personlighedsanimationer" som en del af HyperMotion. Spillerne tørrer sveden af panden, laver forskellige fagter og kan endda have samtaler med modstandere og holdkammerater undervejs i kampene.

Visuelt giver det spillet en tiltrængt overhaling, og når det kommer til gameplay, har det også en klar betydning. De nye animationer, særligt når man kontroller bolden eller laver et hovedstød, ser bestemt bedre ud. Der er dog stadig en del forhastede animationer, når du dribler eller beskytter bolden, og spillerne roterer nogle gange hurtigere end en snurretop. Bolden kan også nogle gange bevæge sig igennem spillernes fødder, og det var skuffende, at mange af disse børnesygdomme endnu ikke er eliminerede.

Selvom AI'en er fodbedret, og ens hold nu spille mere som, ja, et hold, så har de stadig svært ved at lukke ned for modstanderen. Ligesom i FIFA 21 er det alt for nemt at lave kontraangreb, da forsvarsspillerne skøjter rundt, hvilket resulterer i resultater, der mere hører hjemme i ishockey. AI'en (især på Legendarisk) afleverer ofte alt for hurtigt mellem to, tre spillere med stor præcision, og du kan sikkert forvente det samme online. Det er næsten umuligt at lukke pasningsvejene ned, når afleveringerne er så overdrevent præcise.

FIFA 22FIFA 22

Funktioner til begge generationer

Udover HyperMotion er der også tilføjet nyt funktioner til samtlige versioner af spillet. En af disse er forbedrede målmænd. "Vi har fået meget feedback omkring dette," fortalte Sam Rivera, og EA besluttede at implementere et nyt system baseret på tre grundpiller: "mere konsistente redninger, mere personlige og flere animationer."

Ud fra hvad vi oplevede i betaversionen, er målmændene rent faktisk bedre og har en række nye animationer. Særligt måden de stopper et hårdt skud ved at lade bolden falde umiddelbart foran dem og derefter hurtigt opsnappe returen, virker meget overbevisende. Det kan nogle gange blive meget voldsomt. Vi havde en kamp hvor den kommende PSG-målmand Gianluigi Donnarumma ligesom under EM-slutrunden virkede til at stoppe alt, der blev sendt hans vej. Oven på de lidt sløje keeperpræstationer i FIFA 21 er dette virkeligt en tiltrængt forbedring.

EA nævnte også et nyt fysiksystem til bolden, der bruger friske data til at skabe mere realistiske bevægelser. Det var dog ærlig talt ikke noget, vi lagde mærke til. Vi lagde dog straks mærke til den nye "eksplosive sprint"; en ny acceleration, der lader eksplosive spillere accelerere kraftigt på de første par meter og meget hurtigt nå deres topfart. Andre spillere vil i sidste ende kunne indhente dem, men ofte er det for sent, hvis de allerede er rykket forbi. Systemet kræver dog ekstra timing, da et langt træk selvfølgelig ikke fører noget med sig, hvis man spurter direkte ind i en modstander.

Når det kommer til de taktiske funktioner, kan du nu skabe to separate offensive taktikker alt efter, om du har bolden på egen banehalvdel eller på modstanderens. Du kan derfor genskabe den efterhånden meget udbredte taktik, hvor du bygger langsomt om med dine forsvarsspillere, for derefter pludseligt at sætte fart på, når du har spillet dig ud af det første pres. Forhåbentlig kan dette både byde på en mere realistisk spillestil samt give et par ekstra taktiske våben i det vilde online meta game. Nysgerrige spillere kan nu også få adgang til mere avanceret statistik efter kampene, ligesom der er tilføjet et par nye skill moves for de allermest dedikerede spillere.

Endelig har EA også implementeret nyt mellemsekvenser op til kampene og små detaljer som sprinklere, jakker på udskiftningsbænken under kølige forhold, og endda de små børn, som spillerne nogle gange holder i hånden, når de går ind på banen. Flere spillere har fået nye kropstyper (Lukaka er nu en rigtig tank), der er tilføjet flere frisurer og tatoveringer, og publikum har fået nye animationer. Den engelske kommentering er også blevet forstærket med tilgangen af Stewart Robson og Alex Scott. Selv små detaljer som nettets bevægelser, når bolden stryger i mål, er blevet justerede.

FIFA 22 virker som et skridt i den rigtige retning for en serie, der efterhånden er stagneret en smule. Selvom vi nød vores tid med spillet, så var der dog også flere ting ved gameplayet, der stadig ikke overbeviser helt endnu. Vi håber derfor, at EA vil bruge den resterende tid på at finpudse særligt aflveringsspillet og muligheden for at dække op over for hurtigere spillere. Om alt er, så ser vi for en gangs skyld med reel spænding frem til, når spillet udkommer den 1. oktober.

FIFA 22FIFA 22
FIFA 22FIFA 22

Relaterede tekster

9
FIFA 22Score

FIFA 22

ANMELDELSE. Skrevet af Ricardo C. Esteves

Bedre end FIFA 21, men stadig et ret mangelfuldt kapitel i den legendariske serie.



Indlæser mere indhold