Dansk
Gamereactor
previews
Psychonauts 2

Psychonauts 2 - Preview

Selvom originalen udkom for 16 år siden, virker det ikke til, at Double Fine har glemt, hvordan man laver et magisk platformspil.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Med tanke på den turbulente lancering for 16 år siden, virker det næsten utroligt, at vi nu blot er få uger fra at se en efterfølger til Psychonauts. Denne perle fra PS2-ærean var nemlig så stor en økonomisk fiasko, at udgiveren Majesco endte med helt at forlade spilindustrien. En efterfølger virkede derfor utænkelig tilbage i 2005, men siden da er spillet blevet lidt af en kultklassiker, og udvikleren Double Fine er nu klar til at bygge videre på den populære IP. Da Psychonauts 2 nu blot er en måned fra lancering, fik vi chancen for at prøve de første 3-4 timer af spillet og se, hvorvidt det kan leve op til moderne standarder.

Historien i Psychonauts 2 ignorerer den lange ventetid og forsætter begivenhederne fra seriens seneste kapitel, VR-spillet Rhombus of Ruin. På sin første arbejdsdag får hovedpersonen Razputin til opgave at dykke ned i Dr. Lobotos skøre sind og forsøge at finde ud af, hvem der hyrede skurken til at kidnappe Psychonauts-chefen Truman Zanotto. En grundig efterforskning giver ikke svaret, men byder i stedet på to nye opdagelser: Det viser sig, at der er en muldvarp i Psychonauts-organisationen, og denne person har planer om at bringe den frygtindgydende telepatiske skurk Maligula tilbage fra graven.

Der står meget på spil i historien, men tonen er nu stadig både let og til tider hylende morsom ligesom det originale spil, og stemmeskuespillerne bag Pazputin, Sasha og Coach Oleander gentager deres roller. Siger disse navne dig ingenting, er der heldigvis også inkluderet en opsummering af det originale spils historie, så også nye spillere vil kunne følge med. En fornuftig beslutning, da selv dem der spillede originalen fra 15 år siden, nok kun vil have tågede minder om begivenhederne.

Dette er en annonce:

I løbet af demoen kunne jeg spille gennem fire forskellige mentale verdener, og den i mine øjne klart bedste tilhørte den gale ex-tandlæge Dr. Loboto. Hans forskruede sind er en stor rodebutik, og på forstyrrende vis er alle vægge fyldt med gummer og tænder. I tråd med det overordnede tema skulle jeg hoppe over roterende tandlægespejl og bruge tænder som platforme for at navigere søer af mundskyllemiddel. Selvom niveauet fungerede som en træningsmission, var mekanikkerne meget medlevende og varierede. For eksempel skulle jeg bruge min PSI Blast til at skyde klaprende tænder og anvende telekinese for at lyne et par bukserne ned.

Et andet morsomt niveau foregik i Compton Booles sind. Han er en af grundlæggerne af Psychonauts, og hans mission var bygget over et TV-køkken og havde mange flere puzzle-elementer end de øvrige niveauer. Her skulle jeg lave anretninger til tre dukkedommere ved at følge skøre opskrifter og finde ingredienser. Hvad enten du forsøger at slå hul på et æg eller blende jordbær, skal du være effektiv og undgå en række fælder, da du er hårdt presset af et ubarmhjertigt stopur.

Psychonauts 2

De mentale kræfter fra det originale spil er tilbage, og de spiller en afgørende rolle, både når det kommer til platformelementer og kamp. Razputin har en bred vifte af egenskaber, og fire af disse kan tildeles til controllerens D-pad. En af de sjoveste nye egenskaber hedder Mental Connection. Den lader dig hjernevaske NPC'er ved at koble forskellige tankebobler sammen. Mekanikken fungerer som en slags gribekrog og giver et morsomt puzzle-element.

Dette er en annonce:

I modsætning til det originale spil, kan du opgradere dine egenskaber præcist som du har lyst til, da du tildeles færdighedspoint, hver gang du forbedrer din Intern Rank. Du forbedrer din rangering ved at samle genstande og "Figments of Imagination" og PSI-kort. Hver egenskab har et lineært færdighedstræ med op til fire opgraderinger, der bliver gradvist dyrere og dyrere. Tidligt i spillet kunne jeg for eksempel vælge mellem at opgradere min Pyrokinesis-evne for at kunne angribe et større område eller at forbedre min PSI Blast, hvilket giver mere kraftfulde eksplosioner.

Det er tydeligt, at Double Fine har forsøgt at forbedre spillets kampsystem ved at inddrage de mentale kræfter mere i kampene. Udover dine normale angreb, kan du nu spæde kampene op med disse evner, og egenskaberne har forskellige effekt, alt efter hvilken type fjende du møder. Nøglen til succes er derfor at skifte mellem dine evner og opgradere dem, der passer bedst til din spillestil. Telekinesis kunne for eksempel anvendes til at hive fjender med landdistanceangreb tættere på, og Levitation lod mig få et pusterum, når livbaren var ildevarslende tom.

Psychonauts 2 efterlod mig med en bittersød fornemmelse. På den ene side var jeg glad for at se serien vende tilbage med så lovende takter, men omvendt kunne jeg ikke lade være med at tænke på, hvad det kunne være blevet til for serien, var denne efterfølger udkommet tættere på originalen. Spørgsmålet bliver så, om det er for sent - er Psychonauts 2 blevet overhalet af konkurrenterne? - eller om spillet stadig vil være et frisk pust? Det bliver vi klogere på den 25. august, hvor spillet udkommer til PC, Xbox One og Xbox Series X.

Psychonauts 2Psychonauts 2
Psychonauts 2

Relaterede tekster

Psychonauts 2Score

Psychonauts 2

ANMELDELSE. Skrevet af Anders C. Fischer

Anders har pløjet sig igennem Double Fines seneste, og han er parat til at kalde det et mesterværk.



Indlæser mere indhold