Dansk
Gamereactor
previews
Vampire: The Masquerade - Bloodhunt

Vampire: The Masquerade - Bloodhunt

Prag er scenen for et voldsomt blodbad i dette kommende battle-royale.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Det går nogle gange meget stærkt i spilverdenen. For et par år side, skulle nærmest alle spil prøve sig af med battle-royale, men nu begynder der dog efterhånden at være langt mellem nye spil i genren. Hvilket blot gør det endnu mere overraskende, at vi nu får et nyt et af slagsen sat i World of Darkness-universet.

Vampire: The Masquerade - Bloodhunt

Vampire: The Masquerade - Bloodhunt foregår i et Prag under lockdown, og du spiller som en vampyr, der skal slagte dig til sejren, ved at eliminere dine konkurrenter. På den måde er det et helt klassisk battle-royale. Men spillet har dog også en række unikke elementer. Kortet har NPC'er, vampyrer kan kravle op af høje bygninger, og der er forskellige arketyper at vælge imellem med hver deres unikke evner og færdigheder.

Mange af disse funktioner er inspiceret af de øvrige spil i World of Darkness-universet. Under vores hands-on-event fik vi mulighed for at spørge udviklere fra Sharkmob om, hvordan spillet passer ind i det store univers: "Vi er på alle måder loyale over for Vampire: The Masquerade-universet," fortalte Martin Hultberg, kommunikationsansvarlig hos Sharkmob. "Vi har samarbejdet med brand-afdelingen hos Paradox, og har udviklet på spillet samtidigt med, at de afsluttede arbejdet med version 5 af papirrollespillets regelbog, der kom ud fra et par år siden. Vi har integreret universets lore - ikke kun på overfladen - men også i spillets gameplay."

Dette er en annonce:
Vampire: The Masquerade - BloodhuntVampire: The Masquerade - Bloodhunt

Udover at finde våben, udstyr og genstande (der alt sammen forbedrer dine vinderchancer) kan du også tømme de stakkels NPC'er for blod. De fleste NPC'er giver blot ekstra liv, når du sætter tænderne i dem, men visse af dem har unikke blodtyper, der giver ekstra bonusser, såsom passiv livopfyldning eller lavere ventetid for dine egenskaber. Du skal dog konstant forsøge at bevare din "Masquerade," hvilket vil sige, at bliver du opdaget, bliver din position på mini-kortet også synlig for de andre vampyrer.

Vi spurgte game director Craig Hubbard, hvordan dette element ændrer på genrens dynamik: "Hvis du suger blod, eller hvis du dræber civile, bliver du bloodhunted, så dine fjender kan se dig. Selv et mindre maskefald, såsom hvis du bruger dine evner foran en civilperson, kan risikere at afsløre dig. Du skal derfor hele tiden vurdere risikoen."

Når det kommer til bevægelse, er der nærmest ingen begrænsninger. Vampyrerne er utroligt mobile, så du kan både løbe i de mørke gyder eller glide langs høje bygninger, som en blodtørstig Spider-Man. Du kan dog ikke gå ind i bygningerne, men til gengæld kan du bestige dem på alle tænkelige måder. Hubbard forklarede følgende: "Det er virkeligt, måden du bevæger dig på kortet, der er mest unikke i forhold til andre spil. Der er ingen umulige forhindrer, og jeg tror, det ændrer hvordan du tænker; ikke blot om dine mål, men også trusler."

Dette er en annonce:
Vampire: The Masquerade - BloodhuntVampire: The Masquerade - Bloodhunt

Alle vampyrer er lige mobile, men de forskellige arketyper har også unikke evner. I test-versionen som jeg prøvede kræfter med, var der tre vampyrfamilier med hver to varianter. Hver arketype har forskellige ideelle spillestile. Bæstet og Vandalen er eksempelvis glimrende, hvis du vil kaste dig direkte ud i kamp, mens at Musen og Sirenen bruger list og snigeevner til at klare sig igennem.

Min favorit var Musen, der kan lave en kopi af sig selv og teleporte hen til den, og ligeledes har helende evner, der kan være yderst praktisk i kampens hede. Sabotøren var nu også ganske sjov, da denne har muligheden for at gøre sig selv usynlig og dermed slippe uskadt bort fra ulige kampe. Egenskaberne definerer din spillestil, men dog ikke i sådan en grad, at det tager noget bort for den klassiske battle-royale-oplevelse, hvor du løber rundt og skyder alle modstandere, du møder på din vej.

Da Vampire The Masquere: Blood Hunt er et free-to-play spil, har Sharkmob måtte finde alternative måder at tjene penge på. Først og fremmest er der masser af kosmetiske genstande, og derudover er der også battle passes, der lader dig låse op for yderligere genstande, desto mere du spiller. I modsætning til spil som Call of Duty: Warzone og Apex Legends, hvor du udsmykker eksisterede karakterer, så lader Bloodhunt dig skabe din helt egen karakter. Du kan ændre både køn, frisure, hudfarve, ansigtstræk og selvfølgelig deres beklædning. "Der er noget helt særligt ved at skabe din egen karakter, der lader dig udtrykke din personlige stil og smag. Og her har du hele seks karakterer, du kan tilpasse," fortæller Craig Hubbard.

Vampire: The Masquerade - BloodhuntVampire: The Masquerade - BloodhuntVampire: The Masquerade - Bloodhunt

I min tid med spillet blev jeg overrasket over, hvor hektisk og hurtigt det hele foregår. Kampe varer typisk omkring et kvarter, og du skal nærmest konstant kæmpe for dit liv, mens at den sikre zone skrumper. Kernegameplayet virker responsivt og medlevende, og det meget frie bevægelsessystem gjorde det hller ikke umuligt at få ram på modstanderne.

Min største bekymring er ikke så meget selve spillet, som dets genre. Markedet for battle-royale spil er næsten et batte-royale i sig selv, hvor kun de allermest succesfulde spil overlever på den lange bane, og den hårde konkurrence kan på sigt godt blive et problem for Vampire: The Masquerade - Bloodhunt. Gameplayet var veleksekveret og viste tegn på stor dybde, men kan det konkurrere mod Fortnite, Call of Duty: Warzone og Apex Legends? Vi får se, om spillet får sat tænderne i markedet, eller om det blot bliver et myggestik, der hurtigt går over.

Vampire: The Masquerade - Bloodhunt
Vampire: The Masquerade - BloodhuntVampire: The Masquerade - Bloodhunt

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold