Dansk
Gamereactor
previews
Sherlock Holmes Chapter One

Sherlock Holmes Chapter One - Preview

Sherlock har har mere end 100 år på bagen, men han har aldrig virket så skarp som i Frogwares kommende spil.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Efter at have udgivet et ny Sherlock Holmes-spil omtrent hvert andet år siden begyndelsen af årtusindet gav den Ukrainske udvikler Frogwares den travle detektiv en velfortjent pause oven på lanceringen af Sherlock Holmes: The Devil's Daugther tilbage i 2016. I stedet for Conan Doyles ikoniske karakter forsøgte de sig med en anden klassisk forfatter og udgav spillet The Sinking City baseret på H.P. Lovecrafts værker.

The Sinking City var første gang, at udvikleren eksperimenterede med sand open-world udforskning, og hvor spillet havde nogle enkelte mangler, så var det i mine øjne en utroligt gribende oplevelse, måske kun overgået i dets særlige genre af L.A. Noire. I deres kommende eventyr, Sherlock Holmes Chapter One, skal du igen udforske hver en krog af en ret stor åben verden, men i stedet for det uhyggelige og faldefærdige Oakmont, besøger du denne gang den solrige middelhavsø Cordona. For nyligt prøvede jeg de to første timer af spillet og fik også en kort snak med spillets Creative Director, Sergei Chervonnyi.

Sherlock Holmes Chapter One

Preview-versionen åbner med, at den unge Sherlock ankommer til Cordona og checker ind på et luksuriøst hotel. Sherlock voksede faktisk op på øen (i denne version af hans tidslinje i hvert fald) og han er rejst dertil, for at sige endeligt farvel til sin afdøde moder. Dette er en form for baggrundhistorie; derfor titlen Chapter One: "Navnet repræsenterer, hvordan dette er en ny start på Sherlocks historie. Det uskrevne kapitel, der fortæller, hvordan Sherlock tog de første skridt mod at blive den verdensberømte detektiv, vi kender i dag," fortæller Sergei Chervonnyi.

Dette er en annonce:

Kun få øjeblikke efter din ankomst, får den unge og ukendte Sherlock chancen for at bevise sit værd, da han nærmest vælter over et mordmysterium. En spirituel seance er gået gruelig galt og både bondefangeren bag spektaklet og ofrets mand er blandt de mistænkte.

For at finde den skyldige skal du undersøge spor, afhøre vidner og lave deduktioner i Sherlocks "Mind Palace" - et fast element i serien. Men da dette nu engang er Sherlock Holmes, har du også adgang til nogle ekstra værktøjer. Du kan anvende en concentration mode for at finde skjulte ledetråde, eller du kan scanne folk for at finde frem til mindste detaljer, som kun en mesterdetektiv ville lægge mærke til. Der er også et par ekstra værktøjer, som muligheden for at fremhæve alle interagerbare objekter eller modtage notifikationer, hvis du mangler at finde spor, men de er valgfri og kan slås fra, hvis du foretrækker en mere autentisk efterforskning.

Sherlock Holmes: Crimes and Punishment introducerede en mekanik, hvor det var muligt at lave forkerte deduktioner og i sidste ende sende en uskyldig person i fængsel eller til vejs i en løkke. Den første sag i previewet var mesterligt skruet sammen, så det var en stor lettelse, da min hovedmistænkte til sidst indrømmede sin udåd. Men selv da havde jeg stadig et valg at træffe, da jeg kunne bestemme om den skyldige fortjente at gå fri eller skulle have lov til at slippe fri. 'Loven på Cordona er ligesom i virkeligheden ikke sort og hvid. Nogle gange gør folk 'forkerte' ting af de rette årsager. De valg du træffer, vil også have effekter på andre karakter og deres syn på dig,' fortæller spillets kreativt ansvarlige.

Sherlock Holmes Chapter One
Dette er en annonce:
Sherlock Holmes Chapter OneSherlock Holmes Chapter OneSherlock Holmes Chapter One

Efter at have løst den første sag, fik jeg lov til at udforske øen frit. Det er som sagt et tidligt build, så der var et par glitches og skøre NPC'er, men overordnet set, var Cordona utroligt smuk med støvede, solbagte stræder, detaljerede huse og nogle stemningsfulde lyseffekter. Og selvom vi er langt fra Londons regnvåde gader, så lover Sergei Chervonnyi, at vi kommer til at møde et par velkendte ansigter undervejs.

Med The Sinking City beviste Frogwares, at de kan skabe interessante og levende verdener på et langt mindre budget, end deres open world-rivaler. Og den åbne verden virker endnu mere interessant denne gang, da Cordona er festfyrværkeri af smuk natur og farverige karakter fra hele verden. Under mit korte besøg mødte jeg uniformerede britiske soldater, kurdere og egyptere i lokale beklædninger, franske aristokrater, der ikke ville værdige mig et blik og meget mere.

Hvordan kender jeg alle disse karakterers nationalitet, spørger du måske? Jo, det skyldes Sherlock helt ny evne, der lader "scanne" folk ved første øjekast. Det fungerer lidt som i Watch Dogs, men selvfølgelig behøver den skarpe detektiv ikke at hacke folks personlige data for at kende alle deres hemmeligheder. I stedet gransker han blot deres ansigt, tøj, hudafskrabninger og lignende, og med det samme kan Sherlock regne, ikke blot deres nationalitet ud, men også om de har forskellige personlige problemer som for eksempel søvnløshed eller et alkoholmisbrug. Sherlocks evne til ud fra de mest tilfældige detaljer at tegne et komplet psykologisk og historisk portræt af en person, vil få selv tarotkortlæsere til at rynke på brynene, men det er nu engang en af hans mest ikoniske egenskaber, og det er virkeligt sjovt at se den implementeret på så smart en måde.

Sherlock Holmes Chapter One

Sherlock Holmes har dog aldrig selv været en karakter med meget psykologisk dybde, men det forsøger dette spil at ændre på. "Det er ikke blot en anekdotisk forhistorie, der til sidst giver en skuffende forløsning i stil med, 'og det er derfor Sherlock opklarer mysterier.' Overhovedet ikke," fortæller Sergei Chervonnyi. "Med Chapter One dykker vi ned i de meget specifikke ting, der definerer ham - hvordan han blev fascineret af violinen, hans måde at gå klædt på og endda hans afhængig af stoffer."

Som nævnt er du på en personlig mission for at affinde dig med fortiden, og på denne rejse har du selskab af din bedste ven Jon. Nej, det er ikke Sherlocks normale følgesvend John Watson, men i stedet en hel ny karakter. Du indser hurtigt, at Sherlocks forhold til Jon er mere end kompliceret, og under mine to timer med previewet kunne jeg ikke rigtigt beslutte mig for, om Jon var et frisk pust eller et stort irritationsmoment. Som den famøse teleporterende Watson fra et af Frogwares tidligste spil, så er Jon ikke til at ryste af sig, og han er altid klar med et godt råd eller - mere ofte - en sarkastisk kommentar. Men en ting er sikkert. Jon kommer til at spille en stor rolle i både gameplay og historien, så forhåbentlig vænner jeg mig til ham.

Dette korte kapitel af Sherlock Holmes: Chapter One ender med på en stor cliff hanger, og jeg er allerede nu utålmodig efter at efterforske videre, når spillet udkommer. Der er stadig masser, jeg endnu ikke har set, og desværre fik jeg ikke prøvet spillets nye kampsystem, som udvikleren siger, de har lagt ekstra mange kræfter i. The Sinking City blev især kritiseret for sin tekniske udfordringer og skydemekanikkerne, så forhåbentligt har Frogware forbedret sig på disse punkter. Om alt er, så virker det til, at Frogwares beslutning om for en stund af lade Sherlock forlade Londons tågede gader og i stedet for lidt sydlig sol, har været den helt rette for serien, der aldrig har set bedre ud.

HQ

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold