Dansk
Gamereactor
previews
Diablo II: Resurrected

Vi har spillet Diablo II: Resurrecteds tekniske alpha

Claus har brugt uger med det originale Diablo II, og vender nu tilbage via Blizzards restaurerede version.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Jeg elsker Diablo II, som jeg også beskrev i min seneste artikel. Så det var med kyshånd, at jeg fik en kode til den tekniske alpha-test af Diablo II: Resurrected her i weekenden, og derfor har jeg leget med denne nye version af den mere end 20 år gamle spil, så jeg kan komme med min vurdering af, hvad der er i vente for fans af denne legendariske serie.

Først vil jeg lige beskrive hvad der er med i denne alpha, bare så vi har styr på hvad Blizzard har givet mig adgang til. For det første kunne jeg kun spille i singleplayer, så multiplayer-delen kunne jeg ikke teste, selvom knapperne i hovedmenuen var der, så kunne jeg ikke trykke på dem. Derudover kunne man kun vælge mellem tre klasser, Barbarian, Sorceress og Amazon. Dette er tre klassike klasser, så det er fint, men der var ikke adgang til de sidste fire, hvor blandt andet Paladin, og Necromancer var. Jeg kan dog godt forstå Blizzard, for jeg tænker de er mere teknisk krævende at få op og køre, specielt Necromancer, hvor der er dusinvis ad monstre og skeletter på skærmen på samme tid. Jeg havde adgang til de to første akter af spillet.

Diablo II: Resurrected
Dette er en annonce:
Diablo II: ResurrectedDiablo II: ResurrectedDiablo II: Resurrected

Derfor lavede jeg min en Barbarian, som det er min rutine at gøre, da jeg elsker den klasse, og specielt hvordan Blizzard fortolker den. Det første man møder, når man så har navngivet sin karakter, er en opskaleret udgave at de samme videoer, som der også er i det originale spil. Der stod dog på skærmen at disse videoer kun var midlertidige, så jeg tænker at der kommer nye og mere moderne versioner af videoerne, som Blizzard jo er vildt gode til at lave.

Så kommer man ind i spillet, og det første man lægger mærke til er hvor flot spillet er, for det er virkelig gudesmukt at se på. Det hele kører, under testen, i 1080p/60fps. Udviklerne Vicarious Visions har sagt at det originale Diablo II kører under denne flotte genfortolkningsmotorhjelm, og selvom det hele er flot og nyt, så kan man faktisk fornemme det gamle spil i animationerne, og i den måde som karaktererne går rundt på skærmen. Jeg fik derfor også den velkendte følelse i kroppen, som jeg altid har fået, og som er en af grundene til at jeg elsker spillet stadig den dag i dag. Er man mere til den grynede grafik fra originalen, er det også tænkt ind i spillet, for trykker man på (G) på sit tastatur, vender spillet tilbage til den originale grafik. Personligt kunne jeg bedst lide den nye grafik, da originalgrafikken virkede meget primitiv, med sin 30fps, og dens grynede uskarphed, men muligheden er der for purister, som vil have den gamle oplevelse. Man kan desuden zoome ind med (F)-knappen, så man kan se karakterernes ansigter, noget man ikke kunne i originalen, og det var også her jeg opdagede den enorme detaljegrad, som Vicarious Visions har puttet ind i spillet. Det er helt åndsvagt, hvilke små optiske finurligheder man kan se i grafikken. I anden akt, hvor man kommer til Lut Gholain, kunne man på murerne se løg der hang i klaser, og når man besejrede Duriel hen mod slutningen, kunne man med zoom-knappen se denne ormeagtige boss' indvolde der væltetede ud på gulvet. De små "Fallen", man kæmper meget med i først agt, har horn, hvilket jeg ikke viste før jeg zoomede ind, og de "Spectres" man møder i "Arcane Sanctuary", er skeletter med vinger der flyver hen mod en. Det er helt vildt, men desværre kan man ikke spille i denne zoomede tilstand, fordi man simpelthen er for tæt på ens karakter, så at spille sådan kan ikke anbefales, men har man en stille stund, så er det rigtig god underholdning at zoome ind og ud.

Selve styringen er tæt på originalen, hvor man klikker på monstre med musen, hvorefter ens karakter angriber. Jeg siger tæt på originalen, for jeg havde en følelse af, at det hele var en smule forkert. Det at styre sin karakter, føltes ikke helt, som det gjorde i originalen. Det fungerede som det skulle, men styringen sidder ikke helt i skabet endnu, men heldigvis er der en del tid indtil spillet udkommer. Det samme synes jeg også var et problem når man drak en eliksir, hvor jeg følte der var en forsinkelse på nogle mikrosekunder, som der ikke var i originalen, og jeg tænker det har noget med animationerne i det originalen at gøre. Det er jo en teknisk alpha, så det er nok ting som disse udviklerne gerne vil have feedback på.

Dette er en annonce:
Diablo II: Resurrected
Diablo II: ResurrectedDiablo II: ResurrectedDiablo II: Resurrected

Noget andet som også skal roses er de nye menuer, som er overskuelige og giver spilleren endnu mere information end tidligere. Man kan for eksempel nu se udvidede informationer om Magic Find, som jeg selv elsker at have en masse af, som ikke var i originalen. Dette er nok inspireret af Diablo III's brugerflade, og er en af de små tilføjelser spillet har fået. En anden er at man kan indstille spillet til selv at samle guld op, når det dropper, hvilket er hele tiden. Det giver spillet et bedre flow, end i originalen, hvor det kunne blive meget rodet på jorden med ting og guld i én stor pærevælling. Er man derimod purist, og vil spille spillet uden disse nymoderne ting, kan man bare slå det fra. En anden ny og tiltrængt tilføjelse er at ens Stash er blevet kraftigt udvidet, og man har også er delt Stash, så man kan finde ting til sine andre karakterer, og dele det med dem, i stedet at skulle lave forskellige krumspring for at få sine ting ind på sine andre karakterer. Det er ret fedt!

Musikken er den samme som i originalspillet, og det er faktisk helt fint med mig, for den fungerer stadig glimrende, og faktisk endnu bedre med den nye grafik, for den nye detaljerede grafik skaber et endnu mere stemningsfyldt udtryk end Diablo II havde. Jeg ved så ikke om Blizzard har tænkt sig at ændre på musikken, for jeg kan ikke se hvorfor de skulle, men forbliver det som er nu, ville det være totalt perfekt, synes jeg.

Evner og attributter er det samme som i originale, dem er der ikke rørt ved, og de fungerer som de gjorde originalt. Jeg får faktisk indtrykket af at udviklerne ikke har ønsket at ændre ret meget, og lige nu er Diablo II: Resurrected virkelig bare et nyt lag lak på et allerede fedt spil, samt nogle små "quality of life"-forbedringer. Det vil glæde gamle spillere, men den nye grafik, og hvor smukt spillet er, vil tiltrække nye spillere. Win/win, ikke sandt? For Diablo II er bare et godt spil, og det skinner også igennem i den tekniske alpha jeg har leget med. Spillet er slet ikke færdigt endnu, som jeg har nævnt, men trods at det er en alpha, er det virkelig i en god tilstand, og forbedrer Vicarious Visions spillet endnu mere, så tror jeg der en rigtig godbid på vej til fans af genren, både gamle som nye.

Relaterede tekster

Diablo II: ResurrectedScore

Diablo II: Resurrected

ANMELDELSE. Skrevet af Claus Larsen

Claus har taget et smut til Tristram for at se om hvorvidt restaureringen af en absolut klassiker er succesfuld.



Indlæser mere indhold