Dansk
Gamereactor
previews
Touch My Katamari

Touch My Katamari

Den rullende katamari har ligget stille i en rum tid. Nu er den krympet og har indfundet sig på PS Vita, hvor den nu søger nærkontakt med dine fingre...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Katamari-serien har været væk fra rampelyset i nogle år, og skal vi være ærlige, så er det nok for det bedste. For hvor det første spil blev en overraskende succes og tog verden med storm, og den første efterfølger gjorde det godt, så er det stille og roligt gået ned af bakke for serien. Den har stået i stampe, hvilet på laurbærrene, taget successen for givet.

Og det indrømmer Kongen af al Kosmos sjovt nok nærmest ordret i introen til Touch My Katamari - efter han vel og mærke har brokket sig over hvor lang introen egentlig er. Det er en lidt spøjs erkendelse, som om udviklerne åbent erkender, at de er nødt til at tage sig sammen, der samtidigt understreger, at seriens pudsige og selvrefererende humor er intakt.

Touch My Katamari

Kernen af gameplayet er den samme som altid: man skal rulle en lille klistret bold henover ting, så de sætter sig fast på bolden, der således vokser, så man kan rulle den henover større ting - i en skala, der går fra tændstikker til supertankere.

Dette er en annonce:

Touch My Katamari har selvfølgelig et par ændringer, og som navnet antyder, benytter den vigtigste af dem Vitaens touchflader. Som noget nyt kan man nemlig justere katamariens form med to fingre på enten for- eller bagsiden af sin Vita. På den måde kan man lave katamarien om til en aflang pølse eller et højt hjul, og på den måde mere effektivt samle genstande op.

Banedesignet er selvfølgelig justeret, så man optimalt kan udnytte de forskellige former, gennem placeringen af de forskellige genstande. Samtidigt er styringen justeret en smule - man styrer ikke længere katamarien som et bæltekøretøj, hvor man skal trykke begge styrepinde fremad for at bevæge sig. I stedet styres katamariens bevægelser fremad og baglæns med venstre pind, mens man drejer med den højre. Det er ikke nogen vanvittigt stor ændring, men den lidt simplere styring er nu efter min mening ganske velkommen. Purister kan stadig vælge at bruge den gamle metode.

Jeg når at prøve tre baner i alt, da jeg har spillet i hænderne. De to første er almindelige katamari-opgaver - lav så stor en katamari som muligt på den angivne tid, mens tredje bane er mere drilsk. Her skal der laves så stor en katamari som muligt, men med kun 50 genstande. Det kræver både omtanke, planlægning og forsigtig styring, og er et godt skift i spillets rytme.

Touch My Katamari
Dette er en annonce:

Ellers er det meste, som det plejer at være. Kongen er stadig vildt selvoptaget og hånlig, grafikken er stadig bevidst simpel, grovkantet og stiliseret, og stemningen er fjollet. Samtidigt føles det også mere friskt end de sidste par spil - et par års pause har tydeligvis gavnet.

Det eneste, der rigtig generer mig ved Touch My Katamari indtil videre, er den megen snak, der ikke springes over. Stort set alle spil i serien har haft dette problem, men forhåbentlig bliver det bedre, når man kommer længere ind i spillet, og de indledende forklaringer og indtroduktioner af koncepter er overstået.

Touch My Katamari

Load-tiderne er rimelige, og det faktum, at en bane sjældent varer mere end fem minutter, gør Touch My Katamari til et rigtig godt match til Vitaen - de har lige den rigtige længde til et hurtigt spil i bussen. Med det i tankerne ser vi frem til at få det endelige spil i hænderne, for det ser ud til at Katamari-serien har fundet formen igen, og det på et format, der passer glimrende til dens særpræg.

Touch My KatamariTouch My KatamariTouch My KatamariTouch My Katamari

Relaterede tekster

6
Touch My Katamari

Touch My Katamari

PREVIEW. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Den rullende katamari har ligget stille i en rum tid. Nu er den krympet og har indfundet sig på PS Vita, hvor den nu søger nærkontakt med dine fingre i Touch My Katamari.



Indlæser mere indhold