Jeg havde muligheden for at sidde med til EA's seneste Mass Effect Legendary Edition livestream, hvor udviklerne afslørede detaljer om deres kommende remaster af den originale Mass Effect-trilogi. Til at fortælle om spillet var spilprojektets instruktør, Mac Walters, produceren Crystal McCord, og Character- og Environment-designeren Kevin Meek. Længe har fans efterspurgt et remaster af den populære serie, og EA har nu endelig givet efter for presset. De begyndte at samle Mass Effect Legendary Edition-holdet tilbage i 2019, og der går ikke længe før vi kan have Mass Effect Legendary Edition i hånden.
Under udviklingen af den originale trilogi lærte holdet en masse undervejs, og Meek fortalte, at det er som en udviklers drøm, at få lov til at gå tilbage til sine tidligere udgivelser og rette på fejlene. Især det første Mass Effect har haft behov for en ordentlig omgang kærlighed for at matche de to efterfølgere.
McCord afslørede i løbet af præsentationen hvad præcis holdet havde taget fat i og fokuseret på ved Mass Effect Legendary Edition, og vi tænkte at vi ville spare jer noget tid, og inkludere overskrifterne herunder:
Meek lagde især vægt på, at dette var et remaster og ikke et remake, da holdet ikke har skabt spillet igen fra bunden af, men derimod er gået tilbage til de ældre spil og finpoleret det med den teknologi og viden vi har i dag. Så en stor del af forbedringerne var hvad Meek kaldte 'up-ressing', hvor de gik tilbage til de gamle teksturer og forbedrede deres opløsning. Dog var det ikke den eneste måde, at udviklerne havde forbedret det visuelle. De havde ligeledes fundet den originale concept art frem, og forbedret hver planet i forhold til de originale tanker, som på det tidspunkt ikke kunne realiseres på baggrund af restriktiv teknologi. Så spillene havde ikke kun fået et ansigtløft, men flere nye scener var ligeledes blevet tilføjet for at understrege følelsen af det nye Legendary Edition.
Det var især det første Mass Effect, som skulle arbejdes på for at skabe en samlet visuel oplevelse på tværs af alle tre spil. Præsentationen viste en sammenligning mellem de gamle spil, og de nye remasters, og der var tydelig forskel i den visuelle stil. De nye spil så langt bedre og polerede ud, og havde i høj grad en følelse af den nuværende generation af computerkraft. Blandt andet var lyset bedre, teksturerne bedre, der var tilføjet depth-of-field, røg og flere partikeleffekter. Det hele var generelt meget skarpere og der var mange flere detaljer over det hele.
Også Female Shepard, som først blev introduceret ordentlig senere i trilogien, var blevet poleret, og det er nu muligt at spille som hende hele vejen igennem trilogien. Desuden havde karakterskaberen fået mange flere muligheder med nye hårtyper, øjenfarver og hudtoner, så det er nu muligt at skabe sin helt egen, endnu mere unikke Shepard.
Efterfølgende snakkede McCord en smule om gameplayet. De havde brugt internettet og communityet til at skaffe feedback på de originale spil, og spurgt 'hvad vil fans have i Legendary Edition?'. Feedbacken kom fra spillere, streamere, fans, cosplayere og moddere, og holdet tog deres feedback til sig i forbedringerne af gameplayet, samt hvad de havde lært i Mass Effect 2 og Mass Effect 3, og tilføjede de bedste elementer på tværs af spillene. Så bare rolig, det tager ikke en evighed at tage en elevator længere, men kun få sekunder, og hele sekvensen kan springes over hvis du ikke har lyst til at vente.
Mass Effect 1 er blevet moderniseret, og var godt nok originalt et mere RPG tungt end de to andre spil, men er nu blevet opdateret så spillet matcher efterfølgerne. De generelle forbedringer på tværs af spillene, som McCord viste var: 'smoother aiming', 'better HUD' og 'better Mako', og hun viste derefter kort en lang liste med yderligere forbedringer som blandt andet udgør et bedre kamera, forbedret A.I, forbedret Boss-encounters og meget, meget mere.
Hele præsentationen sluttede af med en Q&A, hvor Walter svarede på spørgsmål fra deltagerne. Jeg opsummerer her kort hvad svarene på spørgsmålene var:
Walters fortalte, at det var mere tilgængeligt for nye spillere at tilgå Legendary Edition; desværre var der intet nyt materiale tilføjet, det var "kun" et remaster af den originale trilogi; ingen multiplayer, da de prioriterede fokus på singleplayer; extended cut slutningen er anset for at være canon; animationerne er ikke lavet om, kun poleret og mere 'smooth'; bugs er selvfølgelig blevet fikset; elementer af ray-tracing refleksioner, men han svarede ikke helt konkret hvorvidt det var implementeret, samt en fælles launcher til at tilgå alle spillene, men spillene sad ikke sammen.
Det var alt for det preview og den præsentation EA havde for os. De afslørede til slut udgivelsesdatoen som værende 14. maj, så vi skal heldigvis ikke vente lang tid endnu!
Jeg glæder mig i hvert fald helt vildt til at få spillet Mass Effect-spillene på mit 4K TV og med den nuværende generation af computer-slagkraft bag sig, hvad med jer?