Jeg er ikke sikker på at det nogensinde bliver naturligt for mig at råbe af min Xbox 360, og det selvom resultatet unægteligt er velvirkende. Det ville ikke være noget problem for mig selv at plaffe de fremstormende robotter i stumper og stykker, men alligevel læner jeg mig tilbage i sofaen og ser til mens Liara og James lytter til mine kommandoer og taktisk river fjenderne fra hinanden.
Med et "Liara - Singularity" og "James - Carnage" hives fjenderne hjælpeløst op i luften eller destrueres indefra, mens kommandoerne "Shotgun" eller "Sub Machinegun" sørger for at mine egne våben skiftes uden et eneste knaptryk. Lige så let er det at få holdet til at avancere, og ved at pege samt kommandere "Liara - Move" løber den kvindelige soldat eksempelvis i skjul længere fremme på banen.
Kinect-integrationen i Mass Effect 3, som vi denne dag både får demonstreret og prøvet på et hotel i midten af altid vågne Las Vegas, virker ganske simpelt som man kunne forvente, hvilket dog ikke er det samme som at sige at det føles helt naturligt. Det er måske fordi Mass Effect 3 bliver et af de første spil af denne størrelse, der seriøst gør brug af stemmegenkendelse, men alligevel kan jeg ikke ryste følelsen af at føle mig som et dresseret cirkusdyr, der gør hvad jeg har fået besked på, mens jeg giver kommandoerne. At åbne døre ved at sige "Open" eller kaste granater ved sige "James - Grenade" virker ganske vist, men omvendt har det aldrig forvoldt mig de store problemer at trykke på controlleren - jeg kan dog godt se hvordan nye spillere ville finde det mere naturligt.
Et større problem med Kinect-integrationen er for mig at der stadig er en smule ventetid mellem mine kommandoer og det, der sker på skærmen. Det er et problem som vi alle ved Microsoft har forsøgt at eliminere ved Kinect, siden teknologien ramte markedet, og selvom det er blevet langt bedre, virker tiltaget stadig en smule påtaget for mig.
Uanset om du vælger at bruge Kinect eller ej, tyder alt dog på at Mass Effect 3 bliver et afsindigt imponerende spil. På trods af at opgaven må have været enorm, virker det endnu engang som om Bioware har formået at tage hver en komponent op til overvejelse og forbedre eller yderligere balancere den, hvilket giver et slutresultat, der virkere endnu skarpere og mere fokuseret.
Det er ikke mange historie-krummer, der bliver budt på i den korte tid, jeg har med spillet, og derfor er det i højere grad kampene og den generelle præsentation, jeg fokuserer på. Jeg blev en smule nervøs, da udvikleren første gang viste, at der nu var granater og nærkamp med i spillet, for på en eller anden måde synes jeg de elementer gjorde, at det fjernede sig lidt fra science-fiction baggrunden og i højere grad stilede efter noget fra den virkelige verden. De bange anelser blev yderligere understreget i min demo af spillet, for alt lige fra rifler, til maskinpistoler og shotguns både lyder og føles nu mindre futuristisk end nogensinde før. Alligevel er kampsystemet mere flydende end tidligere, og så betyder den højnede sværhedsgrad, at man bør overveje langt mere taktisk brug af sine specielle færdigheder end tidligere.
Grafisk er det utroligt at se, hvordan Bioware igen formår at presse mere ud af den aldrende Xbox 360-hardware, og det er nærmest ikke til at tro, hvor langt serien er avanceret på denne front siden det første spil. Billedet er fyldt mere detaljer, farvevalget er bedre overvejet og så synes scenerne og distancen i baggrundende bedre og langt større end tidligere. Samtidigt var det ikke et eneste host i billedhastigheden, hvilket man blot kan håbe også vil gøre sig gældende for resten af spillet.
Jeg føler mig stadig ikke overbevist om, at jeg kommer til at benytte mig mere af Kinect-muligheden i Mass Effect 3, end når det lige skal vises for vennerne. Alligevel synes jeg tilføjelsen er et positivt tiltag, der måske kan engagere et publikum, der ikke tidligere har fundet interesse i serien, og så kan man jo håbe på at Microsoft og Bioware kan bruge erfaringen i fremtiden, så vi kan få spil helt uden pauser mellem kommando og udførelse. Mass Effect 3 er dog fortsat et af de spil, jeg forventer mig mest af i år, og den sparsomme tid med Liara, James og Shepard har blot gjort mig endnu mere interesseret i at få konkluderet trilogien.