Dansk
Gamereactor
previews
Mario Kart Live: Home Circuit

Mario Kart Live: Home Circuit

Mario Kart rammer stuegulvet. Det ambitiøse AR-spil virker lovende, men efter en Nintendo-præsentation er vi også bekymrede for, om spillet vil være sjovt på den lange bane.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Super Mario fylder 35, og det har Nintendo valgt at fejre med en masse gaver til fansene, som man dog også liiige selv skal betale for. Den dyreste og nok også mest spændende af fødselsdagsgaverne er Mario Kart Live: Home Circuit, som vi allerede nu forudser, vil komme til at ligge under juletræet rundt omkring i mange danske hjem. Produktet er nemlig på en gang legetøj og spil. For ikke nok med at du drøner rundt på din Switch og kaster med bananskræller og skildpaddeskjold, så du skal også styre en fjernstyret bil på dit stuegulv.

Konceptet lyder mere end interessant, og vi ville elske at kunne fortælle, hvorvidt det ambitiøse spil rent faktisk fungerer i praksis. Desværre umuliggjorde den verserende pandemi fysisk fremmøde, da Nintendo forleden demonstrerede produktet for pressen, så vi må indtil videre forlede os på gameplay-videoer, og de hurtige spørgsmål, vi kunne få besvaret under en Zoom-session.

Repræsentanterne fra Nintendo introducerede først den tekniske side, uden dog at gå i ned i specifikke detaljer. Spillet fungerer ved at, der er monteret et kamera på din fjernstyrede kart. Med din Switch i hånden følger du bilens ræs på dit stuegulv gennem kameraet og drøner gennem en række porte, du selv sætter op. Hvad, der adskiller konceptet fra blot en fjernstyret bil, er AR-elementerne. Når du styrer bilen på din Switch, ser du ikke blot din stue og måske dig selv i sofaen, som en anden kæmpe, men også en række virtuelle elementer, der udgør selve Mario Kart-delen. Du skal køre om kap med Bowser, Peach og alle de andre på skærmen, mens du drifter, laver boost, kaster med skildpaddeskjolde og samler powerups. Med andre ord klassisk Mario Kart, og så alligevel ikke helt.

Mario Kart Live: Home CircuitMario Kart Live: Home Circuit
Dette er en annonce:

Det mest interessante ved spillet er uden tvivl samspillet mellem virkelighed og skærm. Og det skriver jeg ikke kun, fordi repræsentanter fra Nintendo nævnte det rundt regnet hvert tredje sekund under præsentationen. Alt hvad der befinder sig i dit rum, kan potentielt set indgå som et element i spillet. Rammer bilen en stol eller anden forhindring og stopper i virkeligheden, ja, så bremser den også i spillet. Påvirkningen går dog ikke kun fra virkeligheden til spillet, men også den anden vej. Når du anvender power ups har det også effekter på din racer. En paddehat sætter ekstra gang i hjulene, og bliver du ramt af et skjold, stander sin bil kortvarigt.

I den forbindelse har Nintendo introduceret et par nye fælder tilpasset formatet. Den ene er Chain Chomp - den glubske fodlænke, der traditionelt set i serien har fungeret ved pludseligt at folde sig ud og blokere din vej. Her sætter den sig dog fast til din bil (i spillet selvfølgelig) og gør den noget nær umuligt at styre, da kæden trækker i først den ene og så den anden retning. En anden fælde bytter om på højre og venstre, hvilket nok gør at eventuelle tilskuere skal huske sutskoene, så du ikke lige pludselig drøner over deres fødder. Et andet nyt koncept er vejreffekter som regn og vindstød. Sandstormen trækker for eksempel din bil kraftigt til den ene side, og du skal yde godt med modstand for ikke at blive blæst ud af kurs, mens du omvendt skal holde igen, når du drejer med vinden.

Mario Kart Live: Home CircuitMario Kart Live: Home Circuit

Nogle gange lød det på Nintendo, som om, at de ikke blot havde opfundet en ny kartracer, men ligefrem hjulet selv. Så stolte var de af deres avancerede kreation, at vi blev bedt om at se flere videoer to gange, som om der var tale om vildt komplicerede mekaniker. Det virker dog ikke til at være tilfældet. Vurderet på det præsenterede gameplay halter styring og oplevelse en smule efter den rent digitale vare, hvilket da også er forståeligt. Her kan vi kun fælde dom, når vi rent faktisk har bilen mellem hænderne. Ser man trailerne, er alt gameplay optaget, i hvad der ligner et IKEA-showroom, og vi er spændte på, hvordan at det vil påvirke køreoplevelsen, når man spiller i et mindre oplyst rum.

Dette er en annonce:

Et andet stort spørgsmålstegn er, om spillet er sjovt i fem minutter eller rent faktisk har værdi på den længere bane. Du finder de klassiske Mario Kart modes i form af Grand Prix i hastighederne 50, 100, 150 og 200 cc, Custom Races, hvor du selv bestemmer reglerne, Time Trials, samt Local Multiplayer. Den lokale multiplayer kræver to udgaver af spillet, samt to konsoller, så der er tale om en investering af de større, hvis man ikke i forvejen ejer flere Switches i familien. Alternativt kan man gennem Time Trials se, hvem der kan sætte den hurtigste tid. Nintendo har også forsøgt at give pakken lidt levetid med en lang række kosmetiske genstande, du kan låse op for. De har dog ikke nogen effekt i selve spillet.

Mario Kart Live: Home CircuitMario Kart Live: Home Circuit

Skal spillet få succes på den lange bane kommer det nok til at afhænge af brugerne selv. Du kan selv tilføje din bane en lang række elementer, da du både kan justere på genstands-bokse, portene samt de forskellige fælder og udfordringer på banen. Og så er mulighederne jo nærmest uanede i den virkelige verden, Du kan for eksempel træne din hund til at agere forhindring eller få din lille niece til at jagte bilerne. Kun fantasien og din moral sætter grænser. Jeg kan allerede forestille mig en række sjove YouTube-videoer med kreative banedesigns. Jeg blev selv inspireret og spurgte om man kunne designe ramper for at lave hop og så videre, eller om det ville sende bilen til en Nintendo-mekaniker? Og der var svaret kort og kontant: "Mario Kart Live: Home Circuit is designed to be played on a flat surface." Du kan dog godt regne med at vi giver det et skud, når vi får produktet i hænderne.

Andre spørgsmål gik på, om Nintendo havde planer om yderligere produkter i serien som for eksempel nye biler. Det ville de ikke kommentere, men vi gætter på, at nye biler er klar til at ryge på produktionsbåndet, hvis konceptet bliver en succes. Indtil videre ser Mario Kart Live: Home Circuit spændende ud, men med den høje pris på 999 kr., har det også meget at bevise. Vi er spændte - og også en anelse skeptiske. Mario Kart har altid levet højt på sin uovertrufne styring og fornemmelse af fart, og den fysiske bil kan godt gå hen og blive en klods om benet. Men omvendt kan vi heller ikke vente med at designe vores egne baner og skabe kaos på kontoret.

HQ

Relaterede tekster

1
Mario Kart Live: Home CircuitScore

Mario Kart Live: Home Circuit

ANMELDELSE. Skrevet af Jakob Hansen

Mario og hans slæng har kørt over hele Paddehatteriget, men nu bringer de deres Grand Prix til din dagligstue. Overraskende nok, fungerer det ganske glimrende.

0
Mario Kart Live: Home Circuit

Mario Kart Live: Home Circuit

PREVIEW. Skrevet af Jakob Hansen

Mario Kart rammer stuegulvet. Det ambitiøse AR-spil virker lovende, men efter en Nintendo-præsentation er vi også bekymrede for, om spillet vil være sjovt på den lange bane.



Indlæser mere indhold