Dansk
Gamereactor
previews
Scarlet Nexus

Scarlet Nexus - Indtryk fra Gamescom

Vi får et grundigt kig på Scarlet Nexus, det nye action-RPG fra Bandai Namco.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Med Scarlet Nexus introducerer Bandai Namco brainpunk-genren, baseret på fantasien om at være i stand til at gøre næsten hvad som helst alene med tankens kraft. I en alternativ tidslinje opdagede menneskeheden et psykologisk hormon i folks hjerner, hvilket førte til en eksponentiel forøgelse af deres intellektuelle evner. Nogle lærte at give deres tanker fysisk form, andre blev i stand til at løfte fjerne objekter alene med tankens kraft.

Der blev også opfundet nye teknologier såsom Psynet, et gigantisk netværk, man får adgang til blot ved at tænke på det. Dette revolutionerede hurtigt hvordan folk tog imod og lærte information, og menneskeheden byggede derfor al deres teknologi op omkring de nyopdagede egenskaber. Selvom vi finder mange subtile kontraster til vores egen verden, så er brainpunk-verdenen ikke helt ulig vores egen. Alt er en smule mere avanceret, og Scarlet Nexus er et moderne action-eventyr, der udspiller sig i en nær fremtid, men folk skal stadig slås med de samme problemer, i hvert fald til en vis grad.

Scarlet Nexus stiller filosofiske spørgsmål såsom: "Hvad betyder ensomhed, når dine tanker er konstant forbundne til andres?" Når det er sagt, så er relaterede spørgsmål om privatliv og individets beskyttelse ikke dominerende temaer i det nye action-eventyr fra Bandai Namco, selvom de vil spille en rolle i Scarlet Nexus, fortalte producer Keita Iizuka og game director Kenji Anabuki os for nyligt under et videointerview.

Dette er en annonce:

Et stykke tid efter at vi mennesker nåede dette nye evolutionære stadie, væltede der forfærdelige væsener ned fra himlene, og ikke engang de mere udviklede fremtids-mennesker kan fuldt ud gennemskue deres natur. Væsenerne - de såkaldte Others - følger blot deres instinkt, men det leder dem direkte til disse meget sofistikerede hjerner. Udviklerne beskriver the Others som en naturkatastrofe at sammenligne med en tsunami eller et jordskælv. Konventionelle våben har åbenbart næsten ingen effekt mod denne plage, men menneskeheden har endnu engang lært at tilpasse sig.

Scarlet NexusScarlet Nexus

Menneskeracen er i stand til ret præcist at udpege, hvor truslen næste gang vil regne ned fra himlen. Dette er også årsagen til, at befolkningen i metropolen New Himuka ikke lever i altopslugende frygt, konstant kæmpende for deres overlevelse, men i stedet kommer igennem deres daglige gøremål med en vis grad af normalitet. Hvis den truede region er udpeget og evakueret i tide, træder de såkaldte OSF ind - en militær eliteenhed, der specialiserer sig i at bekæmpe the Others.

"Hvad vi ville sætte fokus på i Scarlett Nexus' verden er, at the Others allerede har eksisteret lang tid side om side med menneskene, så det er blevet naturligt [...] at the Others sameksisterer med dem", fortalte Keita Iizuka os. "Selvfølgelig er de bange og frygter dem på sin vis, men det er blevet en naturlig sameksistens, hvor the Others allerede længe har været i menneskets verden. Det er lidt som et længerevarende forhold, hvor der er blevet en naturlig del af livet, at OSF beskytter menneskeheden mod the Others."

Dette er en annonce:

Hvor unge helt Yuito Sumeragi er midt i begivenhedernes centrum. Som en efterkommer af den noble familie, der i sin tid grundlagde spillets magtfulde empire - der, ifølge holdet bag, bryder med vores gammeldags forståelse af traditionelle stater og grænser - var det forventet, at han ville gøre en karriere i statsapparatet, men en betydningsfuld begivenhed i hans fortid, plantede et stærkt ønske hos Yuito om at beskytte folket mod de farlige Others.

"Det står centralt I historien, at Yuito i sin barndom blev reddet af OSF," tilføjer Iizuka. "En anden central pointe er, at OSF ikke blot er en kampenhed, der kæmper mod the Others, men også har forskellige relationer de enkelte medlemmer imellem. Hvordan disse forhold udvikler sig kan dermed ændre OSF."

Scarlet Nexus

Kampene mod the Others minder mig om Bayonetta og Devil May Cry (selvom jeg forventer, at kampene her vil være mere jordnære). Med hjælp fra sine overnaturlige kræfter, bruger Yuito telekinese til at løfte tunge objekter fra omgivelserne og anvende dem i kamp, hvilket resulterer i knusende langdistance angreb. Med nok koncentration kan han svinge gadelamper og biler mod sine fjender, indtil hans GP-bar er udtømt. Denne energi vil langsomt regenerere over tid, men du kan altid skifte til nærkamp og hurtigt genopfylde GP med succesfulde slag.

Med sin mentalt-opskruede katana har Yuiko måske ikke den store rækkevidde, men han har utvivlsomt adrætheden til at drive the Others tilbage. Hvis korrekt udført, vil der opstå et nærmest rytmisk kampflow, i takt med at kort- og langdistancekombinationer med lysende animationer og lysglimt fra eksploderende objekter, flyder sammen. Undervejs i spillet stiger vi i level og låser op for færdigheder på et klassiske færdighedstræ for at styrke vores komboer, få gavn af ekstra effekter eller forbedre vores helts evner. Vi vil også få rygdækning af vores kammerater for Yuito bekæmper ikke den farlige trussel alene.

"Vi var inspireret af mangaer som Cyborg 009, hvor en gruppe af mennesker slår sig sammen, og hvor hvert medlem bidrager med deres unikke evner eller specielle kraft," fortalte game director Kenji Anabuki os. "Hvert medlem har deres egen evne, men de slår sig virkeligt sammen som et hold, og på grund af den enkeltes ekspertise, opnår de stor succes. Det var vores idé, at bruge dette som inspiration for spillet. I andre mangaer som Akira og Gantz er der en personlig risiko forbundet med at bruge sine kræfter. Vi kunne også godt lide dette element af fare. Vi tænkte, at spillerne ville få stor glæde af det brede udvalg af psyko-kinesiske superkræfter, de kan benytte sig af.

Scarlet NexusScarlet Nexus

Kammerat-systemet henter inspiration fra Tales-serien, hvilket er Anabukis ekspertområde efter at have arbejdet på flere spil i serien. Yuito's kammerater hos OSF giver en hånd med I kampene, hvilket giver os adgang til unikke evner og kombinationer. En af vores første kampfæller er Hanabi Ichiko, der er i stand til at styrke sit våben med flammer alene med tankens kraft. Yuito kan låne disse evner fra de aktive party-members, men der er en lille nedkølingsperiode forbundet med dem. Desværre har vi ikke fundet ud af, om der er nogle mærkbare ulemper forbundet med denne mekanik, men som spillet skrider frem, vil vi få flere allierede og ekstra evner.

"Til at starte med kan du kun anvende en enkelt evne samt låne en af dine kammerater, men som spillet skrider frem, kan du for eksempel bruge to evner på samme tid," forklarer Iizuka. "Så det andet holdmedlem vil også være i stand til at anvende to evner. Og endnu senere i spillet, vil du være i stand til at bruge, eksempelvis, fire evner på en gang. Det giver virkeligt noget til oplevelsen - den palette af evner, du vil være i stand til at bruge, vil blive bredere og bredere."

Scarlet NexusScarlet Nexus

"Mens du bruger eller låner evner fra dine kampfæller, betyder det ikke nødvendigvis, at kammeraterne er ude at stand til at bruge den evne på samme tid," tilføjer Iizuka-san.

Lige nu er Scarlet Nexus' kampsystem det mest avancerede element I den igangværende produktion, ifølge Kenji Anabuki. Selvom den indledende konceptfase startede helt tilbage I 2015, så mangler de andre systemer stadig mere finpudsning. I sidste ende skulle det hele ende ud i et omfattende action-RPG, der vil vare mellem 40 og 50 timer. Det er også bemærkelsesværdigt, at New Himuka ikke tilbyder en åben verden, men er ret lineært. Projektet burde dog ikke mangle noget, når det kommer til indhold, da sidemissioner, karakterudvikling, og samt de forskellige forhold til ens kammerater, vil holde os beskæftigede.

Vi ved dog ikke præcist, hvornår vil vil få mere at vide. Scarlet Nexus er sat til at udkomme på både de nuværende og kommende konsoller samt på PC. De ældre platforme vil køre spillet i fuld HD med 30 fps, mens at next-gen versionerne sigter efter 4K-opløsning og 60 fps (med PC'en kan du få en lignende oplevelse, hvis de anbefalede specifikationer bliver mødt).

HQ

Relaterede tekster

0
Scarlet NexusScore

Scarlet Nexus

ANMELDELSE. Skrevet af Stefan Briesenick

I Bandai Namcos seneste JRPG, kan du udfordrede skæbnen alene ved tankens kraft.

0
Hvad er Scarlet Nexus?

Hvad er Scarlet Nexus?

NYHED. Skrevet af Jakob Hansen

Med en måned til lancering har Scarlet Nexus fået en demo til både Xbox og PlayStation. Men hvad går spillet helt præcist ud på?



Indlæser mere indhold