Dansk
Gamereactor
previews
Diablo III

Diablo III

Betaen af Diablo III er i fuld sving, og Gamereactor er selvfølgelig med. Læs vores første nye indtryk siden Gamescom her.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Tilbage i august fik jeg mulighed for at røre ved den hellige gral, nogle steder kendt som Diablo III, på Gamescom-messen i Tyskland. Det var et kort møde, kun 30 minutter, men nok til at mane enhver tvivl jeg måtte have om spillet til jorden.

Til gengæld var det for kort til rigtig nærstudere ting som loot, evner, klasser, quests - ja, det meste af indholdet. Den lille smagsprøve bød heller ikke på noget gameplay uden for de mange dungeons. Men nu er betaen heldigvis gået i gang, og jeg kan i ro og mag gå på opdagelse i mit eget tempo. Ganske vist er der stadig begrænsninger, da der kun er fire historiequest og man kun kan stige til level 10, men der er stadig rigeligt at kaste sig over.

Og der er sket en del med Diablo III, siden det build jeg prøvede på Gamescom blev lavet (den version havde vist en del måneder på bagen, allerede på det tidspunkt). Den væsentligste ændring er, at hele skill-systemet er blevet skiftet ud med noget, der hverken minder om Diablo 2, World of Warcraft eller noget andet, Blizzard tidligere har lavet.

Diablo III
Dette er en annonce:

Det klassiske skilltræ er helt droppet, og der er heller ikke noget med skillpoint, der bruges til at opgradere en given evne. I det nye system udstyrer man i stedet skills som var de, jaeh, udstyr.

I starten af betaen har du to skillslots, og du låser op for et tredje på level 6. I alt får man seks slots gennem hele spillet. Der åbnes løbende op for nye skills, og du har til hver en tid flere at vælge mellem, end du har slots at udstyre dem i. De enkelte evner kan ændres yderligere gennem brug af såkaldte runestones, men dem er der ingen af i betaen.

I løbet af de halvanden til to timers gameplay, betaen byder på, har man altså aldrig mere end tre evner eller angreb på fingerspidserne - i det fulde spil aldrig mere end seks. Men den væsentligste ændring i forhold til tidligere Blizzard-spil er nok, at du kan skifte ud mellem dine evner præcis som det passer dig, og til hver en tid, selv midt i kampens hede, hvis du har overblik til det.

Vil du prøve den nye evne af, du lige har fået, skal der altså kun et par klik med musen til, før den er bundet til en museknap eller en af tal-tasterne. Og er du ikke tilfreds med den, kan du lige så hurtigt skifte tilbage eller over til noget helt tredje.

Dette er en annonce:

Det er et lidt spøjst system, men enormt fleksibelt, og indtil videre er jeg ganske tilfreds med det.

Diablo III

Hvis du læste mit Gamescom-preview, kan du måske huske, at jeg undrede mig over hvorfor der ikke var nogen scrolls of town portal. I betaen fandt jeg forklaringen - de er ganske enkelt fjernet fra spillet. Til gengæld er de blevet erstattet af et nyt system, der hånden på hjertet er mere praktisk. Sent (det vil sige omkring level 7-8) får man en såkaldt Stone of Recall, der kan bruges til at åbne town portals. Den fungerer lidt som hearthstone i World of Warcraft, på den led at det tager lidt tid at åbne en portal, men som vi kender det fra tidligere Diablo-spil, åbner den en portal, der også kan føre en tilbage fra byen igen. Lige så vigtigt optager den nye sten ikke plads på inventory-skærmen, i modsætning til de gamle town portal scrolls.

Inventory-skærmen vidner også om et par andre nye tilføjelser. Den første er planket direkte fra Diablo-parodien Deathspank, men det gør den ikke mindre praktisk. Med Cauldron of Jordan kan man til hver en tid omsætte et givent stykke loot eller andre items til penge. Og prisen er god, den samme som man får ved de handlende i byen, så man behøver ikke længere rejse tilbage til byen hver gang ens tasker er fyldte. Den slags kan ordnes med et par klik.

Endelig er der Nephalem Cube. Denne genstand kan bruges til at destruere magiske items, så de i stedet bliver til crafting-materialer, der kan bruges til at lave nye våben og udstyr. Din figur kan ikke selv crafte nyt grej, men det kan smeden i byen til gengæld, og gør det glædeligt.

Diablo III

På andre punkter er Diablo stadig sig selv. De første par levels er måske lige lovligt simple, men der går ikke længe før man får nye evner, der gør kamp en del sjovere - der er stor fokus på defensive evner, der for eksempel kan sløve fjenderne, skubbe dem væk eller gøre dem midlertidigt blinde, og de er lige så essentielle som ens angreb, især når man er oppe mod større grupper. Selv med et begrænset antal evner blev jeg hurtigt bidt af feberen igen, og det grundlæggende gameplay er lige så fængende som jeg husker det.

Fjenderne er også med til at gøre kampene mere taktiske. En tidlig fjendetype man møder brækker sig med jævne mellemrum, og ud af pølen af opkast kravler nye zombier. En anden fjende, de såkaldte Grotesques, er så store og fede, at de ser ud som om de er ved at gå op i syningerne (der tydeligt kan ses henover deres hud), og når de dør, eksploderer de i en sky af orme - hvoraf nogle angriber dig, og slår ganske hårdt.

På fortællefronten kan man derimod mærke, at Blizzard har lært en del siden Diablo II. Flere NPC'ere slutter sig til dig i kortere eller længere tid, og kæmper ved din side, og mens I løber gennem terrænet vil de ofte skubbe historien videre gennem deres dialog. Lidt i stil med Diablo II-udvidelsen Lord of Destruction kan man også støde på NPC'ere, der følges med en, og som kan stige i level og få nye evner, efterhånden som man kæmper. I betaen drejer det sig om en tempelridder, der blandt valgmulighederne til sin første evne kan få en healing-spell. Ganske praktisk.

Diablo III

Indlæringskurven i de knap timers to gameplay, Diablo III byder på, er temmelig blød, og Blizzard har tidligere meldt ud, at det er helt bevidst - senere dele vil blive væsentligt mere udfordrende. Jeg har dog været fornemt underholdt indtil videre.

Der er en del nye tiltag, men jeg er ikke stødt på noget endnu, jeg ikke bryder mig om. Skill-systemet er nok det, Diablo-fanatikere vil være mest skeptiske ved, men jeg synes godt om det. Som jeg skrev tidligere i år, så minder dette spil ikke bare om Diablo, det er Diablo - selv med et par nye koncepter - og alt det fra forgængeren, der tryllebandt os den gang, er her stadig. Bare med lidt nyt krydderi.

Diablo III
Diablo IIIDiablo III

Relaterede tekster

Diablo IIIScore

Diablo III

ANMELDELSE. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Diablo er landet på konsol, og derfor har Rasmus atter iført sig loot-samlerhatten og taget på blodsprøjtende eventyr i Sanctuary.



Indlæser mere indhold