Dansk
Gamereactor
previews
Mortal Kombat

Mortal Kombat

Endnu en fighting-serie vender tilbage til sine blodige rødder. Mortal Kombat er blevet genoplivet og klar til at uddele tæsk. Og med et strammere kampsystem og en god bredde af figurer kan det godt gå hen og blive en succes.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Det er svært at fatte at Mortal Kombat næste år kan fejre tyve års jubilæum. "Godt gået" dækker ikke helt for en serie, der har overlevet årene og engang bare blev set som en underlegen kopi der skulle ridde på Street Fighter II's succes.

Men der er noget lidt ironisk over at beslutningen om at genstarte serien, der har lagt navn til flere titler gennem årene end vi har lyst til at tælle, ligger så tæt på Capcoms egen revision af deres serie.

Mængden af figurer, der efterhånden har nået to høje cifre, er blevet skåret ned til et mere håndterligt 26 (plus Kratos, der er en eksklusiv tilføjelse til PS3-versionen - se video til sidst). At den første halvdel af dem består af kæmpere fra den oprindelige 2D-trilogi er intet tilfælde - det er disse MK-veteraner som alle husker.

Bevægelser er atter begrænset til to dimensioner, og antallet af til stadighed mere latterlige fatalities er også skåret ned til tre styk per figur, dog med masser (masser!) af blod. Det er spøjst at der skulle næsten to årtiers teknologisk udvikling til, før Mortal Kombat atter fandt ud af at give den lidt væmmelige fornemmelse i maven, når der udføres fatalities og de nye benknusende X-Ray-angreb.

Dette er en annonce:

Denne nye funktion har fået megen omtale, og med god grund. Den udløses ved at tappe på begge aftrækker-knapper samtidigt, så længe ens special attack-bjælke er fuld, og hvis din figur får fat med sit første udfald, zoomer kameraet ind og skærer gennem tøj og muskler for at vise den massive skade til knogler og væv, som disse angreb forårsager.

Mortal Kombat

Kæber slås af led, knive dolker huller, hug knuser knoglehvirvler. Angrebet æder en tredjedel af spillerens livsbjælke, og tabloidpressen får noget nyt at gå i selvsving over. Udfaldet skal gøres fra nogenlunde samme afstand som Zangiefs pile driver, og hvis du rammer ved siden af, tømmer du stadig den særlige ladebjælke. Altså er det et spørgsmål om risiko kontra belønning.

Bjælken er delt i tre sektioner, fyldes op gemmem angreb og komboer, og åbner for to andre angreb når den passerer deres ikoner. Den første er enhancements, der giver dig en pumpet udgave af et specialangreb. Hold R2 inde mens du laver et move, som for eksempel Nightwolfs bueangreb, og antallet af pile tredobles. Breakere er det andet segment, og virker i stil med Street Fighters parreringssystem, så du kan bryde en modstanders kombo med et veltimet knaptryk og slå tilbage med et modangreb.

Dette er en annonce:

Det er en god ting at disse implementeringer er så simple, omend præcise - Mortal Kombat har genfundet sit brutale tempo, så hurtige og skarpe sind ikke bliver hæmmet af sløv styring. De komplekse knapkombinationer og millimeter-nøjagtige krav til placering er forbeholdt fatalities.

Og de er i øvrigt blevet lavet om, så de nu gør brug af figurenes special attacks. En oversigt over moves og komboer kan let kaldes frem på skærmen, men kun den første af hver figurs fatalities kan findes her. Resten må man eksperimentere sig frem til, hvilket er et lidt mystisk valg i en tid hvor den slags oplysninger aldrig er længere end en Google-søgning væk.

Men fatalities'ne spiller på hver figurs styrker, helt som man kunne forvente. Sub Zero fryser sin modstanders ben inden han flår overkroppen af dem, Sonya Blade knuser sine ofre mellem sine lår, og Kitana tygger løs på modstanderens hals som vi andre fråder kebab efter en god tur i byen.

Mortal Kombat
Tøj går i stykker og sår bløder efterhånden som kampene skrider frem.

Det er sjovt som gamle instinkter sparker ind. Til trods for en fantastisk tutorial der fører spilleren fint ind i de nye tilføjelser til gameplayet, herunder den nye Tag Team-spiltype hvor du kan jonglere komboer mellem figurer, så ender jeg i min første kamp alligevel med at falde ind i den gamle rytme med leg sweeps og uppercuts.

Det er sikkert fordi spillet føles tæt på den originale trilogi. Jeg sagde farvel til serien da den skiftede til 3D, men med gamepad'et i hånden forsvandt årene mellem dengang og nu i et springvand af blod. Der skal et højt niveau af fingerfærdighed til, og jeg ender med at hvile PS3-controlleren på mit lår for at kunne trykke hurtigt nok på knapperne. Jeg ved ikke om det er alderen eller tempoet der trykker, men dette bliver det første Mortal Kombat jeg vil spille med arcadestick.

Mortal KombatMortal Kombat

Singleplayer byder på fem sværhedsgrader, og jeg ville elske at se nogen besejre spillet på Expert, om ikke andet fordi jeg så skulle vælge mellem at tage hatten af for vedkommende eller kalde ham masochist. Eller begge dele. For spillet er benhårdt. Jeg forsøgte mig på medium, og gik fra at uddele stryg i mine første to kampe til at få læsterlige klø af lynhurtige tricks i den tredje. Dette er helt klart et spil hvor entusiaster kan øve sig mod computeren inden de fyrer op under Versus.

Og det er her at jeg bruger det meste af min session med spillet, og shanghaier en kollega til i fællesskab at begive os gennem hele udvalget af kæmpere, med tiden delt mellem 1v1 og 2v2-kampe.

En ting der er værd at bemærke er, at kampene kører kontinuerligt - der er ikke nogen lille pause til at nulstille kæmpernes positioner. Jeg har kun set det i Capcoms Darkstalkers førhen, og det har en interessant psykologisk effekt, da det er sværere at komme igen fra et voldsomt nederlag i første runde. Der er ikke nogen metaforisk mulighed for lige at få vejret, og de første par kampe går alle til ham, der vinder første runde.

Mortal Kombat er et hurtigt spil, og således er gameplayet fokuseret på offensive strategier. Det er forfriskende, da det sætter dine reaktionsevner på prøve - måske en bivirkning af at spillets special moves, i modsætning til Street Fighter, hverken skal lade op eller har små indikatorer af at de er på vej. Johnny Cages spark sender ham over skærmen i et glimt, og det samme gør Jaxs lynhurtige slag.

Mortal KombatMortal Kombat

Figurudvalget har en god blanding af forskellige typer, og heldigvis adskiller de ninjaer, der udgør flertallet, sig alle sammen i stil og positur, i stedet for bare at være ens krigere der kun har tøjfarven til forskel. Milena viser sig som en tidlig favorit, da hendes vifter giver lidt længere rækkevidde på nogle angreb, og hendes specials er blandt de hurtigste.

Der er også mindre, men fine detaljer. Projektiler bliver siddende i modstanderen (Sub Zeros istapper smelter langsomt). Den sortklædte ninja Ermac har en række specials med status-lammende effekter, og der er endda et fint lille vink til et af de mere underlige øjeblikke i seriens fortid. Jeg vil ikke spolere overraskelsen, men det skal nok få dig til at fnise.

Mortal Kombat har altid haft sine særpræg i forhold til andre kampspil, og denne genfødsel af serien er ingen undtagelse. Med den store vægt, der er lagt på spillets online-del, anerkender NetherRealm at Mortal Kombat har brug for vedvarende appel i stedet for festtricks for at holde liv i spillet og gøre det til et fixpunkt blandt kræsne spillere.

Mortal Kombat

Som det ser ud lige nu, har spillet bestemt en chance for at nå det mål. De barmfagre kvindelige kæmpere og de affrevne lemmer skal nok tilfredsstille blodhungrende og unge spillere, men der er et solidt grundlag i selve kampsystemet der kan betyde, at Mortal Kombat kan stå side om side med de tunge drenge når det kommer til multiplayer. Men jeg er nødt til at bruge mere tid på singleplayer og de forskellige sværhedsgrader for at vurdere om kernespillet kan stå på egne ben.

Mortal KombatMortal Kombat
HQ

Relaterede tekster

5
Mortal KombatScore

Mortal Kombat

ANMELDELSE. Skrevet af Lee West

Ultravold, blod og masser af galt indhold klemmes ned på Sonys håndholdte PS Vita. Lee fortæller, hvad du kan forvente.

Mortal KombatScore

Mortal Kombat

ANMELDELSE. Skrevet af Kim Visnes - GR NO

To anmeldelser. To meninger. Vi har nydt det groteske design, den cheesy historie og de brutale henrettelser i det nye Mortal Kombat og giver dig to sider af sagen.

2
Mortal Kombat er klar på PC i morgen

Mortal Kombat er klar på PC i morgen

NYHED. Skrevet af Thomas Blichfeldt

For blot et par siden var det ganske utænkeligt at et populært kampspil skulle finde vej til PC'en, fordi det var en genre ingen forventede kunne sælge på platformen....



Indlæser mere indhold