Dansk
Gamereactor
previews
Mass Effect 2

Mass Effect 2

Dragon Age: Origins er på gaden, og det er derfor tid til at rette blikket mod det uendelige himmelrum, hvor Shepard og resten af slænget igen skal løse intergalaktiske problemer.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Mass Effect huskes stadig af mange som en bund solid spiloplevelse. I den velkendte Bioware-stil oplevede vi en dramatisk historie i et gennemtænkt univers. I modsætning til Biowares forrige science fiction-spil Knights of the Old Republic, var dette univers defineret af spilhuset selv. Der var fysikbaserede forklaringer af teknologien, et fintmasket net af geopolitik og en gennemtænkt baggrundshistorie.

Da jeg sætter mig til rette i stolen, for at få demonstreret spillet hos Bioware i Canada, forklarer Game Director Casey Hudson lidt mere om, hvad man kan forvente sig af toeren:

"Hele ånden i serien, er stort set den samme i opfølgeren, men vi har forbedret alle aspekter af oplevelsen, så der er sikkert elementer af dette spil, der føles lidt anderledes", forklarer Hudson.

Demonstrationen begynder på en rumstation kaldt Omega. Det ligner et mindre stuerent sted, i det jeg pludselig introduceres for Shepard, der er gået på natklub med sit mandskab.

Dette er en annonce:

"Omega-rumstationen er på mange måder den diametrale modsætning til The Citadel fra det første spil. The Citadel var et smukt og idyllisk sted, Omega er mere snavset og ufint. Det er et lige så stort sted, men det er mere forbryderorienteret, og et ideelt sted, hvis man gerne vil ende i et par lidt sværere situationer", fortæller Hudson.

Og det er noget, der kommer til at præge hele spillet. Hvor Shepard i det første spil kæmpede for at stoppe Reaper-invasionen, efterforsker han nu forsvundne kolonier. Men holdet han har med, er ikke ligesom det tidligere mandskab. Galaksen skal nemlig trawles tynd i jagten på de mest hårdføre lejesoldater som overhovedet kan opdrives, og dermed bliver et sted som Omega, et langt mere passende rekrutteringssted end The Citadel.

Tilbage ved demonstrationen har Hudson styret Shepard ind på en bar, og snart er vi i gang med en dialog med en af stedets andre gæster. Jeg husker godt de lidt stive samler fra Mass Effect, hvor figurerne stiller sig lettere rigidt op og småsnakker med hinanden - men sådan er det ikke længere. Figurerne bevæger sig naturligt rundt, de poserer og gestikulerer. Imens skifter kameravinklerne hele tiden, netop for at give dialogerne et mere dramatisk præg. Du vælger dog stadig, hvad du vil sige fra en række muligheder nederst på skærmen, men den langt mere dynamiske fortællerstil, gør det langt mere interessant, at følge med i, hvad der bliver sagt og gjort - og dermed er det mindre fristende, blot at læse underteksterne og trykke sig hurtigt videre.

Shepard fortsætter længere ind i baren og bestiller en drink ved disken. Efter at have drukket den, kollapser han på gulvet.

Dette er en annonce:

"Dette er en del af en underhistorie i den færdige udgave af spillet. Shepard er blevet forgiftet via hans drink, og når han vågner op, så er han et helt andet sted på rumstationen.", fortæller Hudson.

Det nye sted minder mest af alt om et slags lagerrum, og snart støder vi på en gammel kending fra det første spil, nemlig Garrus. Den reptilagtige soldat viser sig, at være fanget på stedet - og den eneste udgang er en bro, der bevogtes af diverse robotsoldater. Mens Garrus og Shepard snakker sammen, benytter Hudson lejligheden til at vise Interrupt-systemet, der kan bruges i samtalerne.

"Af og til i samtalerne dukker der et action-ikon op. Det betyder, at du kan foretage dig et eller andet under samtalen, hvis du ellers er hurtig nok på skulderknappen", forklarer han.

Og ganske rigtigt. Da Shepard opdager nogle vagter gennem et kikkertsigte midt i dialogen med Garrus, dukker ikonet pludselig op. Hudson trykker på knappen, og vagtens hoved eksploderer, hvorefter han falder livløs om.

Dermed er kampen i gang. Det ligner kampene fra det første spil, de er bare så meget mere elegante. Jeg får lov til at overtage kontrollen, og der minder uhyggeligt meget mere om Gears of War nu, end det lettere rodede system fra det første spil. Jeg er nødt til at trykke på en knap, for at gå i dækning, og effekter af de forskellige våben, føles mere troværdig og tungere end tidligere. Fjenderne kastes også rundt, når granaterne sprænger, og en af mine kammerater fryser fjenderne til is med en speciel ammunition. De forvandles til isstatuer, han så efterfølgende vælter.

"Som noget nyt i Mass Effect 2, kan du også give individuelle ordrer til dine holdkammerater. På den måde, har du mange flere taktiske muligheder at gøre brug af, eftersom du selv kan afgøre præcis, hvor en person skal stå.", fortæller Hudson.

Det vælter frem med fjender, og jeg skyder løs. Selvom der ligger et rollespilsystem i baggrunden, der afgører, hvor godt jeg rammer, så føles det mere som om jeg selv afgør, hvor godt jeg rammer. Det føles som et regulært actionspil.

"Kampsystemet er der blevet arbejdet meget med. Det er forbedret på alle områder, med flere spektakulære færdigheder til de forskellige figurklasser. Det er stadig et rollespilsystem, der danner rygraden kampene, men i dette spil, bruges systemet mere til at beregne kraften og effekter af dine færdigheder. Mange blev ekstremt frustrerede, når de i Mass Effect ramte perfekt i hovedet på en fjende, men projektilet så alligevel havnede i væggen - naturligvis fordi ens færdigheder med våben ikke var bedre, altså rent talmæssigt. Denne gang er det dine færdigheder som spiller, der afgør hvor godt du rammer, men effekten afgøres af din spilfigurs færdigheder."

Noget andet, der er blevet arbejdet meget med, er den kunstige intelligens. I forgængeren var den ikke alt for imponerende, men de kampe jeg fik lov til at prøve hos Bioware, var fjenden langt bedre til at flankere mig, hvilket viste, at der foregik en del mere oppe i hjernemassen.

"Det er en ret betydelig indsats vi har lagt i den kunstige intelligens. De forskellige fjender har fået forskellige holdninger. Nogle er aggressive, andre er mere konservative og sparer på ammunition. De kan flankere dig og bruger også specialfærdigheder oftere. Mange af specialfærdighederne er nu mere fysikorienterede, noget der bidrager til mere intensitet i kampene" uddyber Hudson.

Da der nu er gjort så meget ud af kampene, fortæller Hudson, at der derfor også er lagt en større vægt på dem end i forgængeren.

"Med alle forbedringerne føler vi, at kampene er noget man ser frem til i Mass Effect 2, men de måske tidligere bar var noget der skulle overstås, så man kunne komme videre i historieforløbet. Kampene er nu så tilpas underholdende, at jeg tror spillerene vil ønske, at genspille slaget, når først de har gennemført det. Derfor er der nok flere kampe i Mass Effect 2.", forklarer han.

Da min, alt for korte, test af Mass Effect 2 er slut, sidder jeg igen med lidt blandende følelser. Spillet virker mere poleret og gennemført end forgængeren, og kampene var fantastisk morsomme. At man kan fortsætte med sit hold fra det første spil, er et interessant eksperiment, og det vil blive spændende, at opleve hvordan historierne fra det første spil, videreføres til toeren.

Samtidig er jeg nødt til at indrømme, at dialogen til tider virker noget konstrueret og meget lidt realistisk. Og jeg er heller ikke helt solgt på historien i denne omgang. Alligevel er det et spil, der ligger højt på min ønskeliste. Mass Effect satte en ny standard for science fiction-spil, og der er ingen grund til, ikke at tro, at opfølgeren bliver bedre på alle leder og kanter.

HQ
Mass Effect 2Mass Effect 2Mass Effect 2Mass Effect 2

Relaterede tekster

3
Mass Effect 2: ArrivalScore

Mass Effect 2: Arrival

ANMELDELSE. Skrevet af Emil Ryttergaard

Mass Effect 2-eventyret rundes af med en sidste DLC-pakke, der skal knytte historien sammen med den kommende 3'er. Emil har taget en sidste tur ombord på Normandy.

Mass Effect 2Score

Mass Effect 2

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Blichfeldt

Det har taget et år, men Bioware er nu endelig klar til også at lade PlayStation 3-ejerne opleve det mesterlige science-fiction eventyr Mass Effect 2.

3
EA fjerner Trump-valgvideo

EA fjerner Trump-valgvideo

NYHED. Skrevet af Magnus Groth-Andersen

Tidligere på ugen sammensatte en Trump-supporter en valgvideo, der kombinerede billeder og lyd fra en masse forskellige medieprodukter. De fleste af dem kom dog fra...



Indlæser mere indhold