Dansk
Gamereactor
previews
Star Wars Jedi: Fallen Order

Her er vores indtryk efter at have prøvet Star Wars Jedi: Fallen Order

Med forsigtig optimisme satte vi os ned under E3 for at prøve Respawn Entertainments kommende Star Wars-spil.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Lige siden det blev afsløret at Respawn arbejdede på et officielt Star Wars-spil er hype-faktoren langsomt men sikkert steget, og mange spekulerede på hvad for en slags oplevelse vi havde i vente. Nu hvor E3 er kommet og gået kan vi med sikkerhed sige at vi har svarene på de spørgsmål vi havde efter den den første trailer, samt den gameplay-demonstrationen under E3, og disse kan vi nu præsentere jer for. Det er tid til at finde ud af præcis hvilken størrelsen Star Wars Jedi: Fallen Order egentlig er.

Star Wars Jedi: Fallen Order er et singleplayer-orienteret action-eventyr der foregår imellem den tredje og fjerde Star Wars-film, altså efter republikken gik under, og hvor imperiet er ved at tage form. Du spiller som en af de sidste overlevende fra Jedi-ordenen, som har overlevet den forfærdelige Order 66, hvor klonhæren masseudrydder de mange Jedi. Du hedder Cal Kestis, og du gør det der skal til for at overleve i denne barske nye verden, og det betyder at undgå imperiet for alt i verden.

Star Wars Jedi: Fallen Order
Dette er en annonce:
Star Wars Jedi: Fallen OrderStar Wars Jedi: Fallen Order

Så det var den overliggende historie, og nu er det tid til at dykke ned i nogle af de mere præcise narrative detaljer. Da vi befandt os på E3-messegulvet fik vi nemlig mulighed for at prøve spillet en hel del, og her rodede vi rundt med mekanikkerne i et træningsområde af spillet. Nej, vi fik ikke prøvet hele den spilbare demonstration, men vi så og spillede nok til at danne os et samlet indtryk af hvordan mekanikkerne samles til én kombineret spiloplevelse.

Ulig balancen imellem Jedi og Sith i DICE's Battlefront-oplevelser, så handler Fallen Order om ret så præcis strategi, hvor det er nødvendigt at tilgå hvert eneste kampscenarie med en frygt for livet. Du kan faktisk, selvom demonstrationen lod til at hentyde til det, kaste dig hovedkuls ind i kamp og forvente at knuse alt på din vej, for det betyder ret sandsynligvis den visse død. Spillet handler om at være en Jedi, og det betyder at agere på velovervejet vis, og kun tage kalkulerede risici - og vigtigst af alt forblive rolig i ellers intense situationer.

Fallen Order giver spilleren mulighed for at bevæge sig frit rundt, og du kan roligt udforske afkrogene af spillets verden, men selve bevægelsesmønsteret er designet til at være alsidigt, og det gælder både i og udenfor kamp. Du kan undgå angreb ved eksempelvis at bruge et rullefald, og du kan også låse dig fast på fjender for at gøre en duel så strømlinet og så autentisk som muligt. Derudover kan du, bare ved at holde L2-knappen nede (på PlayStation), sende laserskud tilbage mod dem der har affyret dem. Dette beskytter imod de mest basale angreb, men du kan kun benytte denne løsning et begrænset antal gange før du må sænke det igen. Desuden kan Cals lille droide heale, men kun et begrænset antal gange, og processen kan afbrydes af et angreb. Du er aldrig sikker.

Dette er en annonce:
Star Wars Jedi: Fallen Order
Star Wars Jedi: Fallen OrderStar Wars Jedi: Fallen Order

Når man først beskuer kampene i Star Wars Jedi: Fallen Order, så ser man umiddelbart et klassisk hack n' slash-system, men kigger du lidt længere, og dykker ned under overfladen på oplevelsen, så sker der altså noget helt særligt og ganske andet end forventet. Du kan parere kommende angreb, men kun ved at aktivere evnen i splitsekundet inden det rammer, og det handler hovedsageligt om timing, ligesom i de gamle Assassin's Creed-spil eller i Sekiro: Shadows Die Twice, hvor det handler om at være opmærksom på fjendens bevægelser, og agere derefter. Det er dog værd at nævne at ingen af disse ting virker alene, og spilleren skal benytte samtlige defensive mekanikker for at overleve.

Derudover er der to angrebstyper, et standardangreb og et mere kraftfuldt tungt angreb. For at kunne benytte den tungere variant skal spilleren dog benytte Force, og dette fås kun ved at angribe fjender, eller når man er helt ude af kamp. Disse kan bryde en fjendes blokeringer, men de er langsomme, og du kan hurtigt selv blive sårbar for angreb på denne måde.

HQ

Udover de mere basale jordbundne angrebsformer, så lader Fallen Order dig også indgå i mere luftbåren kamp, hvis du ønsker det. Nej, det ligner ikke noget af det vi eksempelvis ser i Devil May Cry-serien, men du kan stadig hoppe op og fastholde dig selv i luften med nogle få slag med dit lyssværd. Og når vi nu er ved det at hoppe, så er det værd at nævne at Fallen Order ikke et det slags Star Wars-spil hvor du kan hoppe hundredevis af meter på én gang; du får muligheden for at "dobbelthoppe", og du kan bruge en række klatreteknikker for at komme derhen du skal, ligesom det ikoniske Respawn-vægløberi.

Det mest ikonisk værktøj i Jedi-karakterers arsenal er naturligvis The Force, og det er uhyre magtfuldt og nyttigt våben i Fallen Order. Her er der nemlig en række teknikker du kan bruge til at forøge din effektivitet i kamp. Allerførst har du muligheden for at trække noget imod dig med Force Pull. Dette kan bruges til at manipulere objekter eller selv fjender. Derudover har du naturligvis også Force Push der kan bruges til at skabe afstand imellem Cal og de mange fjender, eller sågar bare at flytte et objekt fra et sted til et andet. En anden evne der er særligt brugbar i intense kampsituationer er Force Stasis, som gør det muligt at bremse tidens gang, så du har mere tid til at tænke dig om. Hver eneste af disse kræfter kræver The Force, og du har kun en begrænset mængde.

Star Wars Jedi: Fallen Order
Star Wars Jedi: Fallen OrderStar Wars Jedi: Fallen Order

Før vi kigger nærmere på nogle af fjenderne du vil møde i spillet, så ved vi at mange er nysgerrige omkring muligheden for at kaste sit lyssværd, og den gode nyhed er at Fallen Order ikke skuffer i dette departement. Hvis du har nok Force tilgængelig, så kan du tyre dit våben igennem enhver fjende foran dig, men det er en farlig evne at bruge, da du i en god portion tid er helt åben overfor angreb.

Star Wars Jedi: Fallen Order vil byde på et gigantisk galleri af spændende fjender, og nogle af disse er sågar resistente overfor Force-evner. Der er typiske soldater med laserrifler, og der er desuden opgraderede generaler der enten er trænet til nærkamp eller har flammekaster og bazookaer. Hver af disse er designet til at slå dig ihjel hurtigst muligt, og de er alle aggressive. Vi løb desuden ind i to typer droider, hvoraf den ene fløj rundt (ligesom på Hoth i Episode V) og affyrede skud på os. Desuden var der større menneskelignende droider (ligesom i Rogue One), der tilsyneladende kræver en del skade før den går i knæ.

Star Wars Jedi: Fallen Order
Star Wars Jedi: Fallen OrderStar Wars Jedi: Fallen Order

De sværere typer er svøbt i sorte mystiske klæder, og bruger nærkampsvåben ligesom et lyssværd. Disse dukkede op under vores tid med spillet fra tid til anden, og er ikke bare sværere at besejre, men opfører sig markant anderledes, da de er mere kalkulerede, og angriber kun når det rigtige tidspunkt melder sig - ligesom spilleren selv. Her var det afgørende at have øvet at parere, og vi døde adskillige gange. Desuden skulle vi op imod en gigantisk AT-ST, der så sandelig var den mest imponerende kamp under hele demonstrationen. Her var målet at skære løs i benene, indtil den store maskine endelig gik i knæ, og efterlod piloten sårbar. Det var et stort øjeblik, og det cementerede perfekt hvordan Fallen Order benytter Uncharted-lignende cinematisk historiefortælling, men hvor du har lidt mere styring.

Fallen Order er ikke blevet præsenteret helt som det burde være, hvis du spørger os. Men det betyder ikke at du helt skal afskrive det, for alt tyder på at Respawn har lavet et narrativt fokuseret og uhyre velsammensat eventyrspil, der ved præcis hvad det skal gøre.

HQ

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold