Dansk
Gamereactor
previews
Bioshock

Bioshock

Årets absolut største overraskelse på E3-messen var uden tvivl Bioshock. Jesper fortæller alt om hans oplevelser med spillet.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Forud for E3 var Bioshock et af de spil end ikke ti vilde heste ville kunne holde mig fra. Bare tanken om en sjælelig efterfølger til et af tidernes bedste spil i min bog, System Shock 2, lavet af en lang række af det oprindelige holds mest prominente udviklere, var nok til at få fløden til at skumme over. Dermed skal det ikke tros, at de to spil vil ligne hinanden til forveksling. Selvom en lang række spilmæssige koncepter er gået igen, så er Bioshock et helt anderledes spil sat i et ganske anderledes univers, der hurtigt markerede sig som et af de mest originale og spændende på hele E3.

Sat i et utopisk, eller måske nærmere dystopisk univers, er Bioshock baseret på en art deco-undervandsverden, der er gået fuldstændig fra sans og samling. Engang så fredelig en by er hurtigt blevet forvandlet til et dystert opholdssted for alskens sindssyge væsner. Selvom samtlige af spillets figurer ligner fremmede skabninger fra en anden verden, så er de faktisk alle tidligere normale mennesker, der engang blot var almindelige beboere i den flotte by. Som navnet tydeligvis indikerer, så er en stor portion af Bioshock bygget op omkring frygt, hvilket er det mest markante træk bibeholdt fra System Shock. Den alternative art deco-stil fremhæver dette på det fornemmeste, og man føler sig hurtigt som en del af en fortabt, smuk fortid, hvor alt lige pludselig er gået galt. Men hvad og hvordan, ved man ikke. Det er denne forvirring og manglende svar, der gør BioShocks univers så inddragende.

I bedste næstegenerationsfacon er spillet bygget op omkring en meget fri verden, således at hele undervandsbyen står til fri udforskning og kan endevendes på må og få. Den fortabte by er dog ikke et stille og kedeligt bekendtskab. Alle de sindssyge beboere har skam deres egne roller. Et eksempel herpå var den tonstunge gigant i dykkerdragt, Big Daddy, hvis eneste formål var at beskytte de skræmmende små piger kaldet Little Sister, som blodigt suger genetisk materiale ud af alle de mange lig, der flyder rundt omkring. Det rigtig interessante i denne sammenhæng er, at dette genetiske materiale, kaldet Adam, fungerer som valuta i den sindsforvirrede by. Derfor kan de små piger være en utrolig nyttig indtægtskilde, men de store bodyguards er noget, man virkelig skal overveje at give sig i kast med.

Bioshock tegner til at blive en delikat blanding af action og eventyr af den gode slags, hvor man skal løse relevante gåder og stå overfor moralske valg, der kan have betydning for historiens videre forløb. Der er også blevet plads til en god portions rollespil i og med, at man kan give sig selv genetiske opgraderinger med såkaldte plasmids, som blandt andet giver ekstra fart og styrke. Spillets otte forskellige våben kan ligeledes ændres og pilles ved ned til de mindste detaljer, mens der også vil være mange forskellige typer ammunition. Det er tiltænkt, at dette naturligvis skal være en del af spillets mange gåder, hvor en række forskellige kombinationer kan udmunde i vidt forskellige resultater.

Dette er en annonce:

At Bioshock var et af de absolut flotteste spil på hele E3, var der ingen tvivl om overhovedet. Alt fra vand var så realistisk, at man nærmest kunne bade i det, til det på én gang flotte og skræmmende art deco-design, gør spillet til en sand fryd for øjet. Der er især leget meget med lyset, der skaber de helt rigtige stemningsbilleder, mens den rislende lyd af vandet, der langsomt siver ind udefra, perfekt akkompagnerer det ekko af et grin, der lyder for enden af gangen.

Legenden bag System Shock 2, Warren Spector, har ikke søsat den sjælelige efterfølger, men alt tegner i øjeblikket til, at udvikleren Irrational har sat den helt rigtige kurs. Med et af de mest markante, originale og savl-fremkaldende spil på dette års E3 er der ingen tvivl om, at man står på grænsen til et sandt mesterværk. Hvis historien kan holde vand (ha ha!) og indlevelsen kan bibeholdes hele spillet igennem, som den gjorde i den detaljerede præsentation, så vil jeg nærmest trygle på mine knæ for at få lov til at blive skræmt fra vid og sans igen!

BioshockBioshockBioshockBioshock
BioshockBioshockBioshockBioshock
BioshockBioshockBioshockBioshock
BioshockBioshockBioshockBioshock

Relaterede tekster

BioshockScore

Bioshock

ANMELDELSE. Skrevet af Kristian Troelsen

Havvand får det meste til at ruste, men Rapture stråler stadig skarpt. Bioshock er landet tungt på PS3 og Kristian fortæller alt...

BioshockScore

Bioshock

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Tanggaard

Et af årets vigtigste spil er endelig landet, og Tanggaard har taget turen gennem undervandsbyen Rapture...



Indlæser mere indhold