Dansk
Gamereactor
previews
Assassin's Creed

Assassin's Creed

Ubisoft blander Prince of Persia med Splinter Cell og sandkasse-mentaliteten fra Grand Theft Auto. Jesper har set nærmere på gigantens seneste spil...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

PlayStation 3 var muligvis ikke den største kulinariske oplevelse for spilsmagen på dette års E3, men ét spil fra Ubisofts canadiske Montreal studie, formåede alligevel at sikre Sonys nye konsol en stor portion positiv omtale. Under kodenavnet Project Assasin har spillet længe været holdt hen i de mørke kældre af hemmelighed, men på dette års E3 hev Ubisoft tæppet til side og fremviste Assasin’s Creed i al sin storhed for en udvalgt skare. Det var et spil, som på få minutter gav mig en kriblen i fingrene og en sær lyst til alligevel at betale i omegnen af 5000 kr. for at komme i nærheden af denne oplevelse.

Den medbragte E3-demo startede ud med spillets antihelt, en hætteklædt snigmorder, ridende på sin hest på vej mod en by i horisonten, omringet af en tyk mur. Holdet har meget tydeligt hentet inspiration fra deres foregående projekt, Prince of Persia, i designet af omgivelserne, der dog har rykket en tand længere frem i tiden under mere Middelalder-lignende strejf. Med udgangspunkt i dette besluttede holdet sig desuden tidligt for ikke kun at lave en enkelt by, men et kæmpe område med en lang række forskellige destinationer, der tydeligvis skaberne rammerne for en oplevelse ikke helt ulig The Elder Scrolls IV: Oblivion.

Assasin’s Creed er dog intet rollespil. Det er i stedet et projekt, der forsøger fuldstændig at gøre op med al nutidig spildesign og skabe et kombineret action-, adventure- og stealthspil, der på én og samme gang tager kampen op med alt fra Prince of Persia og Oblivion til Hitman og Grand Theft Auto. Med en revolutionerende ny styring er knapperne på fornem vis dedikeret til forskellige kropsdele, så du med én knap styrer alle armbevægelser, som at klatre på mure eller skubbe folk til siden, mens bentøjet i tilfælde af akrobatiske hop, eller det der ligner, styres på lignende vis.

Bag de lukkede mure befandt sig et enorm metropolis med mennesker i hobetal. Dette er dog ikke unødig pynt, som set i så mange andre spil, for i rollen som snigmorder er et af de vigtigste elementer at kunne forsvinde i mængden. Den canadiske udvikler viste blandt andet, hvordan det at hjælpe en række munke fra at blive overfaldet resulterede i, at han kunne gå sammen med munkene, som var han blot én af dem. Et kløgtigt forsvindingsnummer, der gjorde snigmorderen i stand til at komme tæt på sit mål.

Dette er en annonce:

Hvordan du behandler folk betyder utrolig meget i Assasin’s Creed, især når du forsøger at flygte fra mordstedet. Der er skam ingen stille død her: når du først er kommet indenfor dødelig distance af dit offer, er der ingen anden udvej end direkte kontakt. Vagterne er straks over dig, og så handler det bare om at komme væk i et ruf. Hvis du tidligere har behandlet folk dårligt, så vil de ikke hjælpe dig, men i stedet skubbe eller måske ligefrem holde dig tilbage, så vagterne kan gøre, hvad de nu engang gør bedst.

Der er ufattelig mange kløgtige idéer på spil i Assasin’s Creed, og Ubisoft formåede at bakke det hele op uden, at det på noget tidspunkt virkede for planlagt. Den akrobatiske antihelt kravlede på mure, sprang fra tag til tag og alt så ud til at kunne benyttes i en eller anden grad. Selv menneskemængden kunne han skubbe til side, være det med hånden eller skulderen. I mine øjne var Assasin’s Creed den store redning for PS3 på dette års E3, og selvom spillet sandsynligvis vil udkomme på andre platforme med tiden, så er dette et enormt trækplaster med en overvældende kombination af formidabel grafik og nyskabende design.

Assassin's CreedAssassin's CreedAssassin's CreedAssassin's Creed

Relaterede tekster

Assassin's CreedScore

Assassin's Creed

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Tanggaard

Mellemøstens største lejemorder viser, hvordan man rydder ud i verdens rakkerpak. Tanggaard har spillet Ubisofts projekt...



Indlæser mere indhold