Dansk
Gamereactor
previews
Heroes of Might & Magic V

Heroes of Might & Magic V

Tag på nye eventyr med Ubisoft og Nival Interactive. Det femte spil i Might & Magic-serien er ved at være klar.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Der er liv og glade dage i menneskernes rige, når tronfølgeren Nicolai skal få sin Isabel i en strålende ceremoni i hovedstaden. Men det bliver ikke til noget bryllup. I stedet stormer dæmoner frem og i dysten bliver Nicolai dræbt. Isabel bliver tvunget på flugt og når spillet så starter, er det din opgave at samle en armé med den udvalgte dronning.

Da Trip Hawkins 3DO gik konkurs var Might & Magic-licensen en af de få eftertragtede spilserier, der kunne hentes fra dødsboet. Franske Ubisoft vandt auktionen og efter nogle års hårdt arbejde med at få styr på, et på dette tidspunkt meget mangfoldigt spilleunivers, er det ved at være tid til det femte Heroes of Might & Magic-spil. Gennem årene har blandingen mellem turbaserede kampe og rollespilsdybde samlet en relativ stor skare af hengivne fans. De får en hel del nyheder at se i det femte spil, men Ubisoft har dog været omhyggelige med ikke at afsløre for meget.

Den første beslutning Ubisoft tog var, at skabe en helt ny verden som de kommende Might & Magic-spil kunne placeres i. Desuden satte man russiske Nival Interactive til at udvikle selve spillet. Der er således ingen forbindelser til dem der har lavet de tidligere spil. På den anden side er Nival Interactive velkendte for deres turbaserede strategispil som Silent Storm og Etherlords.

Jeg fik mig en snak med Ubisofts producent af spillet, Fabrice Cambounet, og han er faktisk en af de få indblandede, der tidligere har arbejdet med spilserien.

Dette er en annonce:

- Jeg arbejdede med konverteringen af Heroes of Might & Magic III til Dreamcast her hos Ubisoft, men den blev jo som bekendt aldrig udgivet, siger Fabrice Cambounet.

Vi ved, at der kommer til at være seks spilbare racer i det femte spil og de fleste holder sig relativt trofaste til de tidligere spil, selvom den underjordiske fraktion med mørkeelverne i spidsen har fået sig en ordentlig oppudsning.

- Jeg er nok mest stolt af selve handlingen i spillet, siger Cambounet. Den byder på mange overraskelser og vi har fået meget positiv kritik fra de fans, der har hjulpet os med at oversætte handlingen og universet til en række forskellige sprog.

På det spillemæssige plan har Ubisoft og Nival valgt at lade helten stå udenfor spilområdet, da dette var et problem i det fjerde spil, der medførte en vis ubalance. En anden forandring er turbaseringen, der nu er synlig og taktisk påvirkelig. En anden nyhed som veteranerne sikkert ikke vil synes om, men som kan tiltale fans af mere tempofyldte strategispil, er det dynamiske kampsystem, hvor du kun har en begrænset mængde tid til at udføre dine angreb. Men de virkelig spændende nyheder er nok den måde man har udviklet multiplayerkampene på. Dels er der tilkommet arkadelignende dyster til dem der kun vil mødes i en enkelt kamp, men først og fremmest er det såkaldte "ghost mode" tilføjet.

Dette er en annonce:

Idéen er, at du skal have noget at lave mens det er modstanderens tur, hvor du så flytter dine spøgelser rundt på kortet. Disse har forskellige egenskaber og kvaliteter og de kan være behjælpelige med at udforske omgivelserne (hvis de kan se godt nok) og give dig fordele i kampene. For eksempel kan de tage kontrollen over neutrale væsner, så du kan kæmpe mod en modstander uden at skulle udsætte din egen armé, kaste en forbandelse over modstanderhelten, så deres egenskaber falder i styrke eller stjæle ressourcer fra en mine. Du starter altid med et spøgelse og ved at udføre forskellige ting når din helt er aktiv, får du flere, men der er altid en balancegang mellem at prioritere at få flere spøgelser kontra flere fordele til din helt.

At dømme ud fra den korte tid jeg fik spillet Nival Interactives kommende spil, så føles det meget stabilt. Jeg gennemgik blandt andet spillets start, de første kapitler, hvor man samler sin armé sammen med Isabel, og det er også slutningen af det kapitel, som vil udgøre den demo, Ubisoft planlægger at udgive en måned før den endelige udgivelse. Jeg prøvede også necropolis-kampagnen, der var noget besværligere at komme i gang med. Den første mission gik blandt andet ud på at udvikle de andre arméer, hvilket jeg ikke opdagede og bittert måtte erfare. Grafikken i spillet er smuk, selvom den ikke sætter nogen ny standard inden for strategispilsgenren, men Heroes of Might & Magic har heller aldrig handlet om grafik; det handler om dybdegående taktiske kampe, der kræver tålmodighed og skaktænkning.

Heroes of Might & Magic VHeroes of Might & Magic VHeroes of Might & Magic VHeroes of Might & Magic V
Heroes of Might & Magic VHeroes of Might & Magic VHeroes of Might & Magic VHeroes of Might & Magic V

Relaterede tekster

3
Heroes of Might & Magic VScore

Heroes of Might & Magic V

ANMELDELSE. Skrevet af Steen Marquard

Elvere, riddere og episke slag. Storgeneral Steen Marquard har udforderet mørkets kræfter til kamp på slagmarken og fortæller alt om det...

1
Heroes of Might & Magic V

Heroes of Might & Magic V

PREVIEW. Skrevet af Bengt Lemne

Tag på nye eventyr med Ubisoft og Nival Interactive. Det femte spil i Might & Magic-serien er ved at være klar.



Indlæser mere indhold