I spilbranchen er ordet revolution tit forbundet med mindre rettelser og et par fornyelser under kappen. Det handler sjældent om en helt ny retning eller et helt nyt koncept. Sådan var det også for Resident Evil 4, der i lang tid lignede det typiske opkog fra spilguruen Shinji Mikami. På både E3 og senere Tokyo Game Show fik publikum fremvist en dunkel, skræmmende og helt igennem normal fortsættelse af gyserhistorien om Umbrella Corporation og den frygtede T-Virus. Men det var dengang.
Fri af snærende NDA bånd og siddende på en håndfuld lækre screenshots, kan Gamereactor endelig fortælle dig mere om Resident Evil, der både har taget en drastisk drejning på det visuelle område, men som også serverer en del nye elementer på det gameplay mæssige plan. Retningen står spillets producer, Hiroyuki Kobayashi, for sammen med faderen til serien, Shinji Mikami. Og det ser ud til at være den perfekte kombination.
Historien slæbes fra den lille by Racoon City til et unavngivet sted i Europa, mens spilleren endnu engang overtager styringen af Leon S. Kennedy. Siden vi sidst så ham, er han blevet agent for staten og er nu på jagt efter præsidentens kidnappede datter, der tilsyneladende befinder sig i en landsby. Som altid er der en del overraskelser uden overfladen og der går ikke længe før Leon befinder sig i et vaskeægte mareridt. Ud over Leon vil der naturligvis være andre spilbare karakterer, men Capcom vil ikke ud med hvem disse er - i hvert fald ikke endnu.
Den visuelle side har, som det kan ses fra de mange screenshots, fået noget af en overhaling. Den fredsommelige, brune og gammeldags europæiske landsby er fyldt med stråtækte huse, forladte ruiner og en underlig, men alligevel dragende sump. Specielt lyskilderne syntes at være gennemførte og fans der mente at deres GameCube blev presset godt og grundigt med Resident Evil og Resident Evil 0, kan glæde sig til et overflødighedshorn af blændende 3D omgivelser, der er noget af det flotteste maskinen nogensinde har arbejdet med.
Ud over dette har Capcom inkluderet et helt nyt våbensystem, der gør det muligt at sigte på enkelte lemmer, mens våbnene nu er mere varierede og både har fordele og ulemper. Dette følges op af en feature ikke ulig Shenmues quicktime-events, hvor spilleren på få sekunder skal vælge om en stige skal skubbes væk eller en dør smækkes i hovedet på en fremstormende fjende.
Sande hardcore fans vil givetvis være en smule skuffede over den nye retning, der syntes at droppe alt der lugter af klassisk Resident Evil-atmosfære, men for de mange der savner et par raske skidt i en ny retning, lader Resident Evil 4 til at være det helt rigtige.