Dansk
Gamereactor
previews
Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey

Nintendo afholdte for nylig en begivenhed, og her fik Gamereactor lov til at prøve det kommende Super Mario-eventyr. Spoilers: Det er ret fedt.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

2017 vil formentligt blive husket som året, hvor Nintendo fik skuden på ret køl. De sidste fire år har været præget af et dybt skuffende Wii U-salg, men det ændrede sig alt sammen i foråret: den japanske underholdningsgigant vågnede op til dåd og udgav en ny spillemaskine: Nintendo Switch. Udvalget af titler har måske ikke været overvældende, men Nintendo har formået at holde en stabil rytme af både kommercielt og kritisk succesfulde udgivelser: The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Splatoon 2, Mario Kart 8 Deluxe og senest, men ikke mindst, Mario + Rabbids Kingdom Battle er alle stærke titler som har set dagens lys i løbet af konsollens første halve år.

Én ting er dog sikkert: en Nintendo konsol er ikke for alvor blevet indviet, før Mario, den ikoniske maskot, har gæstet maskinen. Den buttede blikkenslagers entré ser da også ud til at blive ganske spektakulær. Nintendo er ved at sammenstrikke en af de bedste blandinger af sandkasse- og platformspil siden det oprindelige Super Mario 64. Spillet blev, sammen med Switch, officielt annonceret tilbage i januar. Publikums begejstring var til at tage og føle på: hvem har ikke savnet sådan et Mario? Det er tydeligt at den klassiske Nintendo 64-titel har været blandt de vigtigste inspirationskilder, da fokusset på at opdage og udforske er tilbage i formularen.

For nyligt blev vi af Nintendo inviteret til en forsmag på tre af spillets verdener. Udvalget er anderledes end de baner, som vi stiftede bekendtskab med til E3. Det drejer sig om Cap Kingdom, Luncheon Kingdom og Seaside Kingdom. I løbet af et intenst ophold med spillet fik vi lov til dels at opleve spillets nye tilføjelser, navnlig Cappy, den magiske kasket, dels at dyste mod en spændende og kompleks bosskamp.

Efter en kort introduktion af spillets præmis (vores mund er lukket med syv segl!) blev vi kastet ind i Cap Kingdom, hvor Mario støder på Cappy, vores fremtidige guide og følgesvend. Området udgør samtidig en introduktion til spillet, hvor man lærer at bevæge sig igennem de forskellige verdener. Som du sikkert ved, så kan Cappy, der erstatter den vante røde kasket, transformere Mario om til de ting og karakterer han møder rundt omking på rejsen.

Dette er en annonce:

Man kaster ganske enkelt Cappy i den retning som Mario vender, ved at trykke på 'Y'. Alternativt kan man imitere kastebevægelsen ved at vifte med højre Joy-Con. Begge muligheder er ligetil og meget intuitive. Kastebevægelsen er måske endda den foretrukne, da den virker meget præcis. Cappy kan også blive brugt som et frisbee-agtigt våben og han er lige så nem at bruge sådan.

Som sagt er det interessante ved Cappy, at han kan forvandle Mario til alskens forskellige karakterer og genstande. På den måde kan Mario tilegne sig et væld af smarte egenskaber der alle kan hjælpe ham på vej gennem banerne. I Cap Kingdom, for eksempel, lod vi Mario forvandle til en frø, så han kunne hoppe højere. De gamle knæ begynder at knage lidt, åbenbart. På den måde kunne Mario nå nye områder og hemmelige passager. Her finder man ikke bare de eftertragtede Power Moons, men også andre overraskelser og samlegenstande.

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey
Dette er en annonce:

I spillets næste verden, Luncheon Kingdom, blev Mario tryllet om til en Hammer Bro. Grundet banens gastronomiske tema er hamrene dog blevet skiftet ud med pander. Med dem fik vi slået både det ene og det andet i stykker - og dermed skabt adgang til banespecifikke samlerobjekter. Vi blev især imponeret af Cappy: det er enormt intuitivt og ofte tilsvarende grinagtigt at bruge kasketten. Nysgerrigheden begrænsede sig ikke kun til det at udforske spillets baner, men også at eksperimentere med de mange mærkelige evner som Mario kan få fingrene i.

HQ
HQ

I hver af de tre verdener som vi fik lov at lege med (og i), prøvede vi kræfter med et par stærke fjender og en vaskeægte bosskamp. I Cap Kingdom og Luncheon Kingdom var det en gruppe uvorne kaniner (nej, ikke Rabbids), som skulle have bank. Begge kampe var ganske fornøjelige. De var ikke frygteligt svære, men krævede alligevel en grad af opfindsomhed og mønstergenkendelse fra spillerens side.

Den virkelige bosskamp udspillede sig i Seaside Kingdom, hvor slaget skulle stå mod en kæmpe blæksprutte. Hvad er det med Nintendo og blæksprutter? Kampen viste sig at være langt mere indviklet - og tilfredsstillende - end forventet. Vi fik lov at løse et par simple opgaver først, men det meste af vores tid i denne verden blev brugt på kampen mod det store søuhyre. Som man måske kan forestille sig, var Cappy's magiske evner altafgørende. Man skal ikke være bange for at eksperimentere lidt og prøve sig frem. Spillet belønner kreativitet.

HQ
HQ

En anden ting som greb vores opmærksomhed, var den sans for detaljer som banerne er blevet skabt med. Hver af de verdener vi besøgte havde vidt forskellige temaer. Det var ikke bare omgivelserne, men også måden som spillets fjender passede ind i dem på, som imponerede. For eksempel de pandekastende skildpadder eller en Goomba flok med kokkehuer eller badetøj. De forskellige samlegenstande er også tilpasset den verden de gemmer sig i.

Udviklernes sans og omhu for detaljer kommer også til udtryk gennem spillets lydside. De sange og melodier som kører i baggrunden er smukt komponeret - og lader til at kunne modstå de mange timer, vi agter at bruge i spillets verdener. Musikken formår virkelig at harmonere med den stil og den stemning som banen forsøger at skabe. Det er en kvalitet som ofte bliver overset, men her lægger man virkelig mærke til det.

Super Mario-spillene er verdensberømte for deres tilgængelighed og spilbarhed. Her virker Super Mario Odyssey til at skabe endnu større frihed og mekanisk dybde end tidligere titler. Der vil være dem som bare vil løbe og hoppe gennem spillets baner, og dem som vil udforske hvert eneste hjørne. Her er der tydeligvis plads til begge. Det er et spil med flere lag.

Der er så meget mere at fortælle om vores oplevelse med Super Mario Odyssey. Alt det ovenstående har blot været et kort overblik af, hvad vi har set og prøvet. Dog, der er ting vi endnu ikke kan fortælle, så det må vente lidt endnu. Vores glæde og nysgerrighed kan vi dog ikke gemme væk! Spillet virker ekstraordinært på samtlige punkter. Det har en rigdom på detaljer, en fantastisk følelse af frihed - og vi kan dårligt vente længere. Hvis det vi har oplevet af spillet er repræsentativt for resten af oplevelsen, ja, så venter det hidtil bedste Super Mario måske lige om hjørnet.

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey

Relaterede tekster

Super Mario OdysseyScore

Super Mario Odyssey

ANMELDELSE. Skrevet af Magnus Laursen

Mario har kuk i kasketten og det er frygtelig smitsomt. Vi anmelder Nintendo's store efterårsudgivelse.



Indlæser mere indhold