Dansk
Gamereactor
previews
The Elder Scrolls: Legends

The Elder Scrolls: Legends

Bethesdas kortspil er meget, meget mere end en Hearthstone-klon.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Tager man et meget hurtigt blik på The Elder Scrolls: Legends forstår man først rigtigt hvor stor en inspiration Hearthstone: Heroes of Warcraft har været for spillet. På overfladen ligner Legends altså en simpel klon af Blizzards succesfulde kortspil, men dykker man dybere ned i spillets beta-version, fandt vi dog hurtigt ud af, at der er flere mekanikker der hjælper Legends med at skille sig ud.

Præcis ligesom Hearthstone, skal to spillere (eller en mod computeren) møde hinanden i en digital kortduel, og det handler om at få modstanderens livspoint i nul først. For at reducere din modstanders liv skal du angribe med besværgelser eller monstre som du spiller fra din hånd, når det er din tur. Ligesom med Hearthstone kræver hvert kort et bestemt antal mana-point, som spilleren regenererer hver tur. Hver spiller starter med ét mana-point, og får endnu et hver tur.

Monstrene har både angrebs- og livspoint. Hvis et 1/1-monster angriber et 2/2-monster, dør det første monster, og reducerer det andet til et 2/1-monster, altså har det mistet et livspoint. Det ligner Hearthstone til forveksling. Andre kort lader dig til forbedre monstrene på bordet, ved at styrke dets angreb og forsvar, men monstrene har også evner på egen hånd. Nogle kan angribe så snart de bliver spillet ud, og andre kan skjule sig, så de ikke kan blive angrebet. Det er sagt før, og det vil blive sagt igen. Det ligner virkelig Hearthstone.

Dette er en annonce:
HQ

Heldigvis er der også forskelle. Den mest åbenlyse er selvfølgelig temaet. Legends er baseret på The Elder Scrolls-universet, og det inkluderer samtlige racer og mange besværgelser, monstre og våben som du sikkert genkender, hvis du altså er fan af Bethesdas fantasy-serie. Når du starter med at spille skal du vælge din avatar, og inden i det valg kan du vælge det billede der skal repræsentere dig. Hver race har særlige fordele, som eksempelvis kan være at tiltrække kort fra din faktion.

En anden stort forskel i The Elder Scrolls: Legends af inddelingen af slagmarken i fire sektioner. Der er en klassiske horisontale opdeling, der splitter de to modstandere fra hinanden, men der er også et vertikalt split, som skaber to baner. Monstre kan sættes i en valgfri bane når du spilles ud, men de kan kun interagere med modstanderens monstre der er i den samme bane. Med andre ord kan et monster i venstre bane ikke angrib et monster i højre bane. Kampen kæmpes på to separate sider.

Det lyder måske ikke af en kæmpe ændring, men dette strategiske element adskiller The Elder Scrolls: Legend fuldstændig fra Heathstone: Heroes of Warcraft. Eksempelvis kan en spiller forsøge at lure modstanderen til at spille monstre ud på én side, for så at bruge sit stærkeste monster på den modsatte side. Det kan være en smart strategi, men man opfordres til at have en balance imellem de to baner.

Dette er en annonce:

The Elder Scrolls: Legends har også et runesystem, som ikke findes i Heathstone: Heroes of Warcraft. Hver spiller har fem runer, og når du mister fem livspoint, så bytter du én rune for et nyt kort fra dækket. Det er system der hjælper med at afbalancere spillet, og det gælder særligt hvis en spiller er meget stærkere. Der er også Prophecy-systemet, som også er med til at balancere dysten. Trækker du et Prophecy-kort igennem din rune, kan du spille det ud med det sammen, uden at det koster dig noget.

The Elder Scrolls: LegendsThe Elder Scrolls: Legends
The Elder Scrolls: LegendsThe Elder Scrolls: LegendsThe Elder Scrolls: Legends

Bethesda ønsker også at adskille sig fra konkurrencen via spillets kunstneriske vision. Blizzard er gået efter et meget farverigt og tegneserieinspireret design, men The Elder Scrolls: Legends er mere sobert og realistisk. Billederne som illustrerer kortene er meget tættere på Magic: The Gathering. Som en sidenote satte vi pris på kortenes design, og at de fortalte mere om deres respektive evner.

Endnu en forskel er størrelsen på dækket. Blizzard begrænser størrelsen på dit dæk til 30 kort, men i The Elder Scrolls: Legends kan du bygge et dæk på imellem 50 og 70 kort. Et større dæk giver flere muligheder for spilleren, for et dæk på 50 er måske mere kompakt og indeholder større chance for at få de bedste kort, så giver 70 kort en bedre variation. Det er dog stadig en stor mængde kort, så du skal vide hvad de gør. Spillet er free-to-play, og du kan selvfølgelig købe kortpakker for penge.

Når det gælder modes, så indeholder The Elder Scrolls: Legends en stor, dyb historiekampagne, som indeholde illustrerede mellemscener. Denne kampagne introducerer spilleren for Elder Scrolls-universet, og virker samtidig som indlæringssekvens. Derefter er der flere online-dele, som selvfølgelig er hovedattraktionen.

Mange spillere vil spørge om hvad der er bedre, The Elder Scrolls: Legends eller Hearthstone: Heroes of Warcraft, men det er et unfair spørgsmål. Selvom der er mange ligheder i konceptet, så er det detaljerne der virkelig adskiller disse oplevelser. Hvor Hearthstone er mere kompakt og let, lader Legends til at tilbyde en mere kompleks og taktisk spiloplevelse. Disse detaljer vil gøre en forskel på den lange bane, og så vidt vi kan se vil Legends give konkurrenten kamp til stregen.

HQ

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold