Dansk
Gamereactor
previews
Call of Duty: Black Ops 3

Call of Duty: Black Ops 3

Vi har taget et kig på Black Ops 3-kampagnen, opdaget mere om zombies og talt med Treyarch's Jason Blundell.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Treyarch har været involveret i udviklingen af Call of Duty - serien i mere end ti år efterhånden. Deres første Call of Duty (COD) spil var nemlig COD 2:Big Red One, der blev udgivet i 2005. Siden da, er det lykkedes dem at skabe deres egen serie, da COD forgrenede sig, og er nu kommet til fjerde spil i rækken. Det var Treyarch, der tilføjede zombie - delen til serien, og nu er det blevet til en vigtig del af COD - spillene. Vi kan takke Treyarch for mange af de højdepunkter, der var i de tidligere COD-titler, og med et ekstra år til udvikling af spillet, har de vist, hvad de er i stand til. Vi blev inviteret til at prøve spillet, samt at få en lille snak med direktøren for kampagnen og zombie-delen, Jason Bundell.

Call of Duty: Black Ops 3
Call of Duty: Black Ops 3Call of Duty: Black Ops 3
Dette er en annonce:
Call of Duty: Black Ops 3

Det er i kampagnen, man vil se de største ændringer. Et af de nye ting er, at kampagnen har udviklet sig fra at være fire personers co-op på et lille område, til at have nogle af de største åbne baner i COD's historie. Et af spillets største ændringer ligger i spillets ikke længere lineære kampagne. Dvs. alle missionerne er tilgængelige fra start, og derved kan spilleren selv afgøre rækkefølgen.
Handlingen i spillet vil ikke forgrene sig som i COD: Black Ops 2. Derimod er tanken at, den rækkefølge spilleren laver missionerne i, samt spillernes forskellige moralske valg, vil påvirke handlingen retning, og derved give spillerne forskellige oplevelser.

"Den første Black Ops handlede om mennesket, der korrumperer mennesket, Victor Reznov korrumperer Alex Mason via hjernevask, og får ham til at dræbe dem, der gjorde ham ondt. Den næste titel kan ses som mennesket, der korrumperer maskinen, idet Raul Menendez korrumperer de amerikanske droner og bruger dem til sine egne formål. Det her spil kan dog ses som, maskinen, der korrumperer maskinen."

Call of Duty: Black Ops 3Call of Duty: Black Ops 3
Dette er en annonce:
Call of Duty: Black Ops 3Call of Duty: Black Ops 3
Call of Duty: Black Ops 3Call of Duty: Black Ops 3Call of Duty: Black Ops 3

Spillet foregår i år 2065, 40 år efter slutningen på Black Ops 2. Manglen på ressourcer og udbrud af diverse konflikter har gjort, at der er opstået to alliancer; Common Defence Pact (CDP), og Winslow Accord. Der er sket store fremskridt på adskillige områder, hovedsageligt på det bioteknologiske. Drone -angrebene, der fandt sted i det forrige spil, har ført til at luftvåbnet er så godt som neutraliseret, og derfor er landtropperne atter militærets mest effektfulde våben.
For at få så mange fordele som muligt, har mange soldater meldt sig frivilligt til at få erstattet deres lemmer med avancerede proteser. Elitestyrker er ligeledes udstyret med Direct Neural Interface (DNI), som gør dem i stand til, øjeblikkeligt, at dele information med hinanden på slagmarken.

"Hvis man ser på vores historie og arv mht. COD, vil man se tegn på modenhed og en form for tryghed. Og når man bliver mere tryg, bliver man mere villig til at tage risici, og det synes jeg skinner meget igennem i Black Ops - serien. Vi bevægede os væk fra de rendyrkede, militære "rah rah" ting, og begyndte at lege med temaer, der omhandlede sindet eller menneskets sociale interaktion og moralitet. Det var vi virkelig begejstrede for. Det kan dog være ganske farligt at vove sig ud i den slags, medmindre man allerede har godt styr på, og er komfortabel med de grundlæggende ting. De grundlæggende ting legede vi også meget med, og blandede lidt rundt i formlerne. Man må kende reglerne, før man laver om på dem, eller bryder dem helt. Jeg mener, at de, der læser meget, vil kunne se at jeg henter min inspiration fra tegneserier og bøger Man skal være alsidig som direktør, for jeg tror, at hvis man kun så Hollywood- film, ville man kun have den særlige fornemmelse for det at lave Hollywood-film. Når det kommer til Black Ops 3, gik vi efter de ukonventionelle og forstyrrende emner, selvom vi nogle gange følte, at de andre medier var bedre i stand til at slå på de emner.
Nogle af de mest forstyrrende temaer, er dem, der omhandler de ting, man ikke ser, altså de ting, man føler og derfor er det ikke altid Hollywood der inspirerer."

Call of Duty: Black Ops 3Call of Duty: Black Ops 3Call of Duty: Black Ops 3
Call of Duty: Black Ops 3Call of Duty: Black Ops 3Call of Duty: Black Ops 3
Call of Duty: Black Ops 3

Endeligt er det muligt at spille fire spillere i kampagnen, hvilket er rigtigt rart, og Treyarch har virkelig anstrengt sig for, at det skal føles som ægte co-op, i stedet for bare singleplayer med flere spillere, der bare skyder vildt omkring sig. Hele AI- systemet er blevet lavet om på, blandt andre ting. Et af de måder, hvor samarbejdet bliver sat i værk, er gennem det nye Enhanced Vision System, hvor spillerne kan udveksle oplysninger om slagmarken med hinanden, så man hurtigt kan finde ud af, hvor de fjender, som ens allierede kan se , befinder sig. Der er et stilet overlay, som via farvekoder viser, hvilke fjender man kan se, og skyde på fra ens nuværende position. Det er derfor vigtigt at have de rigtige type spillere til at holde fjenden i skak, mens de andre jager dem.
Højdeforskellen på banerne blev der lagt stor vægt på under vores besøg. Treyarch er gået op i at banerne bliver mere tre- dimensionelle, i stedet for at virke som flade korridorer.

"Når man har tre år til noget, kan man virkelig gøre status på, hvad der skal gøres. Vi besluttede os for at lave en kampagne med co-op for fire spillere. Der er nemlig to måder at lave en kampagne på, man kan lave et singleplayer-spil og proppe fire spillere i det, eller man kan lave et co-op spil. Vi besluttede os for at lave et co-op spil, så alt hvad der blev lavet fra grunden, var med henblik på co-op. Jeg synes, World at War var et eksempel på et singleplayer-spil, som man proppede fire spillere i, hvorimod Black Ops 3 er co-op fra grunden af."

Spilleren bliver selv i stand til at skræddersy spillet efter smag, og det har været enormt vigtigt for Treyarch under udviklingen. Det bemærkes allerede under designet af ens karakter. Man kan selv bestemme sit udseende, og for første gang, kan man spille som kvinde i et COD-spil. Ens udseende spiller en rolle for de filmsekvenser, der er i spillet, da disse ikke længere foregår i first-person, men er mere fritbevægende. Frihed og evner, som man kan udstyre soldaterne med, samt valg af udstyr er nogle af de opgraderinger, som er medvirkende til, at der er mange forskellige måder, man kan klare banerne på.

"I Black Ops 2 var der mange forskellige udfald og forgreninger i historien, Jeg blev spurgt om, det var noget, som vi ville gøre igen. Til det er svaret nej. I stedet gjorde vi det , at vi tog al den kompleksitet og skrev det ind i en historie. Det tog os faktisk tre år, så der gik lang tid med det. Det er en historie, som fører en fra start til slut, og vil belønne en, selv hvis man lukker lidt af for den, og bare spiller spillet. Men hvis man kigger lidt nøjere efter, vil man finde, at der er plads til flere fortolkninger, og der er belæg for hver af dem. Det vil komme helt an på ens perspektiv. Det bliver en provokativ historie, som vil forårsage mange diskussioner, håber jeg."

Call of Duty: Black Ops 3

Meget af stil- variation kommer i form af de tre Cybercore, man kan vælge imellem, Chaos, Martial og Control. Chaos- egenskaberne giver, ikke overraskende, en mulighed for at skabe forvirring og kaos blandt fjenderne. Denne specialisering tilføjer evnerne nogle fordele, hvor man f.eks. kan sætte fjenden ud af spillet, ved at få dem til at kaste op, fremmane en sværm af droner, som angriber modstanderne, samt få et nærkampsangreb, som lammer dem. Martial- træet er for dem , der godt kan lide at gøre det hurtigt af med modstanderne. Spillerne kan med kamoflering, gøre sig usynlige, forstærke deres våben i en kort stund, få stærke hånd - til - hånd angreb, samt dræbe fjenden med et skud. Den mest interessante Cybercore, er nok Control. Her kan man få fjendernes robotter til at vende sig imod dem, overbebyrde dem til de eksploderer, eller overtage dem helt, og sidst, men ikke mindst, kan man rive deres batterier ud af brystet på dem, og bruge batterierne som kasteskyts.

Vi vil, som i alle de andre COD-spil, komme til at rejse meget rundt. I de forskellige akter besøger man Cairo, Singapore og Zurich. Men missionerne får også en hårdt tiltrængt safehouse, hvor man kan hvile ud. Disse safehouses rummer sågar medaljer og samlerobjekter. Her kan man spille arcade-spil som i COD: Black Ops, læse op på historien, crafte, samt vælge udstyr forud for missionerne.
Som vi har nævnt står Treyarch bag COD's zombie-mode. Det startede som et lille interns side-projekt, men har vokset sig til at være et af spillets grundpiller. Den originale version af zombierne, som vi så i COD: World at War, var udelukkende lavet som underholdning for udviklerne i frokostpauserne. Siden har det fået listet sig ind som en helt selvstændig mode i spillet. Nu har de et helt team dedikeret til zombie-mode, som denne gang går under titlen Shadows of Evil. Før havde teamet fire måneder til projektet, men denne gang, havde de to og et halvt år. Shadows of Evil foregår i den noir-inspirerede by Morg City, og vi følger fire knækkede sjæle, som prøver at overleve apokalypsen. Den fallerede troldmand, Nero, spillet af ingen ringere end Jeff Goldblum, burlesque-danseren Jessica, spillet af Heather Graham, den korrupte strisser Vincent, portrætteret af Neal McDonough og sidst, men ikke mindst, den aldrende bokser, skildret af Ron Perlman. Ifølge udviklerne vil Morg City fylde mere end to kampagnekort.

Call of Duty: Black Ops 3

På trods af alle fornyelserne er Black Ops 3 stadig et COD spil. På trods af meget snak om, hvad det egentlig betyder at være menneske og om maskinernes indflydelse på vores liv m.m, så går spillet i sidste ende ud på at rejse rundt i verden for at skyde en masse mennesker og robotter. Hvis man er fan af serien, og har lyst til spille kampagnen med tre af sine venner, blive jagtet af noir-zombier eller bare nakke fremmede mennesker online, alt imens, man spiser sig igennem en bakke popcorn, så er Call of Duty:Black Ops 3 et must-buy her til efteråret.

HQ

Relaterede tekster

Call of Duty: Black Ops 3Score

Call of Duty: Black Ops 3

ANMELDELSE. Skrevet af Paul Davies

En forfriskende opdatering eller kedelig efterfølger? Vi har gennemtestet Treyarch's seneste, og er klar med en dom



Indlæser mere indhold