Dansk
Gamereactor
previews
ARK: Survival Evolved

ARK: Survival Evolved

Vi har sendt vores overlevelsesspecialist ind i det tropiske paradis, som tiden har glemt.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Studio Wildcard har store ambitioner for ARK: Survival Evolved, og efter det vi indtil videre har set af spillet, må det siges, at de er tæt på at leve op til dem. Spillet har været i Early Access i lidt over en måneds tid, og i løbet af denne korte periode har spillet vist sig at være meget populært med over en million spillere på deres servere. I en genre som også indeholder spil som DayZ, Rust og 7 Days to Die, er dette lidt af en præstation.

ARK: SE er et open-world sandkassespil med fokus på overlevelse, og titlens store hook er dinosaurerne, som både skal tæmmes og nedkæmpes.

Spillere vågner op på en smuk solbestrålet ø, som også er hjemstavn for en stor mængde forskellige dinosaurer, hvoraf mange kun har et ønske: At æde dig. Der er gyldne sandstrande langs kysten, og i midten af øen er der tætte jungleområder, søer og bjerge, med andre ord en typisk tropeø.

Overlevelse kræver, at man skal tage højde for flere forskellige elementer; dag- og nat-cyklussen, hvor man skal holde sig varm efter mørkets frembrud og kølig når solen står på, og så skal man også huske at spise sine "seks om dagen" (eller syv, da det er muligt at spise sin egen afføring. Ikke ligefrem à la carte), og til sidst skal man undgå det lokale dyreliv. Dagene går med at indsamle mad og ressourcer, ikke at blive spist, og med at tæmme dinosaurer, hvis man præsenteres for muligheden. Spillere kan arbejde alene på at skabe deres digitale hjem, eller arbejde sammen med andre for at skabe mere avancerede leveforhold. De spillere der kan finde ud af at samarbejde ordentligt, kan ligefrem bygge store baser, hvor kun fantasien sætter grænser.

Dette er en annonce:

Der er allerede et væld af forskellige dinosaurer i spillet, og der er endnu flere på vej. Dem som allerede befinder sig på øen omfatter alt fra Dilophosaurer og frem til, selvfølgelig, Tyrannosaurus Rex. I den venligere ende af spektret har spillere adgang til barndomsfavoritter som Triceratops og Stegosauruser, og det er faktisk muligt at tæmme samtlige dinosaurer i spillet (med undtagelse af et par kæmpeinsekter), hvilket nok er spillets største force.

ARK: Survival Evolved
ARK: Survival EvolvedARK: Survival EvolvedARK: Survival Evolved

Tæmningen er en smule besværligt, men også ganske belønnende. Man skal først have slået dyret bevidstløst, enten ved at slå den til plukfisk med de bare næver, eller ved at benytte sig af bedøvelse, som man selv skal fremstille. Det kan dog ikke anbefales at prøve førstnævnte på andet end de mest føjelige dyr, da vores da vores tungt pansrede high level-figur måtte lade livet efter blot tre slag fra en T-Rex.

Dette er en annonce:

Så snart dinosauren er bevidstløs, skal man blive hos den, beskytte den og fodre den, indtil den bliver ens kæledyr. Man skal stadig blive ved dyret et stykke tid efter dette for at tæmme det, og forskellige arter kræver forskellige tider. Mens vi spillede, erfarede vi, at en Pteradon tog to timer, mens en Raptor tog 45 minutter. Der er et level-system i spil, som minder meget om menneskernes, så dinosaurer med lavere stats er nemmere at tæmme, end dem med højere tal. Det forhindrer spillere i at gå direkte efter den vildeste kødæder på øen, lige fra det sekund de starter spillet.

Når først man har tæmmet dyret, og man har muligheden for at fremstille en saddel, kan man ride på dinosauren, eller man kan lade den følge efter sig, så den kan bære på de ting man samler ind på øen; en slags forhistorisk pakæsel. Dyret vil også forsvare en, hvis man bliver angrebet, og selvom det ofte kan betyde forskel på liv og død, er det altid en trist affære at se sin tro følgesvend dratte livløs omkuld. Vi havde to Raptorer - Bonnie og Clyde - og vi måtte overvære Clyde miste livet i en kamp mod en T-Rex, som skulle til at angribe os. Det var selvfølgelig tris, men det reddede vores figurers liv.

Vi har ikke formået t tæmme en T-Rex i spillet endnu, men nogle af vores naboer på øen har, og andre spillere på øen har også domesticeret deres egne flyvende Pteradoner. Det at vide hvilket dyr en anden spiller har med sig er vigtigt, især hvis man skal afveje trusselsniveauet, når man spiller PvP.

Første gang vi spillede på en PvP-server, byggede vi vores eget hus, og begyndte at samle ressourcer. Vi kom kort tid efter i kontakt med en lille gruppe, der kom forbi for at høre, om de måtte være en del af vores klan. Da vi afslog, fordi vi ventede på en ven, dræbte de os, og begyndte at smadre vores hjem.

Vi skiftede kort tid efter over tid en PvE-server, og havde det meget sjovere derefter.

Det lykkedes os at bygge et hus, uden nogen prøvede at smadre det hvert 5. minut (der er en timer, som varierer fra server til server, som giver en et tidsrum mellem spil-sessions, hvor andre spillere ikke kan ødelægge ens ejendom, hvilket kan være hjælpsomt, når man prøver at bygge sit lille imperium). Der er god mulighed for at danne små tætte samfund, hvor man lærer sine naboer at kende. Man finder hurtigt ud af, hvem der er venlige, hvem der foretrækker at arbejde alene, og hvem der står klar til at hjælpe, hvis man har brug for det. På vores lille halvø var er der en masse forskellige bygninger, og vi kender de fleste andre øboere. Der er nogle få grupper og enkelte enspændere, og de holder alle til i deres egne små baser, som alle huser forskellige dinosaurer af forskellig form og størrelse.

ARK: Survival EvolvedARK: Survival EvolvedARK: Survival Evolved
ARK: Survival Evolved

Det at bygge et hjem og dertilhørende møbler kræver at man lærer skills, som bliver låst op for, i takt med at man leveler op. Level-systemet fungerer på den måde, at man stiger i rang ved at udføre forskellige opgaver i spillet, lige fra basale ting som at fælde træer og samle bær til mere avancerede ting som at bygge strukturer og tæmme dinosaurer.

Hver gang man stiger i level, får man tildelt points, som kan fordeles på ens stats samt særlige Engram-points, som kan bruges til at låse op for genstande, som man så senere kan fremstille i spillet. Der er et væld af forskellige ting at vælge imellem, lige fra bygninger til våben og armor. Jo mere man udvikler sin figur, jo flere muligheder får man. Ens første hjem har muligvis et stråtag, men senere kan man bygge sig et metalfort. Hvad angår våbnene, starter man med et helt normalt træspyd, men på et senere tidspunkt vil man kunne bygge at kraftig rocket-launcher. De spillere der arbejder sammen, kan ligefrem specialisere sig, for på den måde at få adgang til en bredere vifte af ting man kan bygge hurtigere.

Man skal fremstille sit eget værktøj, som kan bruges til at skaffe ressourcer i verdenen, og dette har nogle interessante følger. Man vil på vise tidspunkter for eksempel bevæge sig gennem et hulesystem på jagt efter skjulte skatter, og kort tid derefter svømme rundt i havet på jagt efter olie, som skal bruges til at bygge noget komplekst maskineri og holde generatorerne kørende. Der er helt unikke farer i både grotter og under vandet, og er man ude og svømme, er det vigtigt at holde udkig efter kæmpehajen, som mange kender under navnet Megalodonen. Hvis man forsøger at skaffe olie på egen hånd, vil det også ofte resultere i at man drukner, da olien befinder sig ret dybt nede. I stedet kan man dykke ned i vandet, slå lidt på en af kæmpehajerne, tæmme den, og til sidst ride den ned til havbunden.

ARK: Survival EvolvedARK: Survival EvolvedARK: Survival Evolved
ARK: Survival Evolved

Det at samle olie forekommer først senere i spillet (vi er kun lige begyndt på det ved level 50 ud af 60 - udviklerne planlægger dog at hæve level-grænsen i fremtiden), og vil føre til fremstillingen af værktøjer, der gør det muligt at tackle de tre store obelisker, som er spredt ud over øen, og som dominerer himmelbilledet - mindst en obelisk er synlig til hver tid, ligemeget hvor man befinder sig på øen.

Hver obelisk svæver henover et alter, der besidder en længere indkøbsliste af ting, man skal bruge, såsom Megalodon-tænder og T-Rex arme, for at hidkalde legendariske bæster af enorme størrelser, som grupper af spillere kan gå i kamp med. Vi vil ikke afsløret noget i teksten her, men du kan se en af disse monstre i traileren nederst.

Rent visuelt er ARK ganske kønt. Der er nogle enkelte optimeringsproblemer i øjeblikket, som udviklerne arbejder på at rette, men alt i alt er det et imponerende spil, og tilmed imponerende, hvis man sammenligner det med andre spil i genren. Detaljerne på dinosaurerne er fantastiske, og der er et smukt art-design med levende farver og masser af miljømæssig variation. Spillermodellerne kan tilpasses, og der er masser af muligheder for at skabe en figur med masser af fysiske spidsfindigheder. Lyden er også god, med troværdig baggrundsstøj, som kombineres med et kontekstuelt soundtrack, der sætter farten op, hvis der er fare på færde. Man bevæger sig rundt omkring på øen, og oplever til tider at høre skridt bagved en, og det er ikke altid til at vide om det er en sabeltiger, eller en Ankylosaur der forfølger en - dette er med til at holde spændingen på et højt niveau, selv på de mere afslappede PvE-servere.

Vi er imponerede over mængden af støtte spillet får fra udviklerne gennem Early Access-fasen. Man kan gøre det på den rigtige måde og den forkerte måde (The Stomping Land bød på en lignende oplevelse, men manglede understøttelse). Studio Wildcard taler aktivt med deres spillerbase, og kommer med (næsten) daglige opdateringer; de gør et fantastisk stykke arbejde. Det er en god ting, for spillet er så småt ved at udvikle sig til et rigtigt godt survival-sandbox spil, hvor der kun lige mangler en smule finpolering hist og her.

Efter vores mening er spillets crafting-system fantastisk, og grafikken er smuk (bemærk at det er et krævende spil, som har brug for et Titan X-kort for at køre på Ultra). Omgivelserne med øen og dinosaurerne lægger en god baggrund for et gedigent eventyr, og det er et spil, som vi vil holde os til i et godt stykke tid fremover. Spillet er ude nu på PC gennem Steam Early Access, men det planlægges også at udkomme til PS4 og Xbox One, så konsolspillere kan også se frem til et fantastisk eventyr på den mystiske ø i fremtiden.

HQ
ARK: Survival EvolvedARK: Survival EvolvedARK: Survival EvolvedARK: Survival Evolved
ARK: Survival EvolvedARK: Survival EvolvedARK: Survival EvolvedARK: Survival Evolved

Relaterede tekster

4
ARK: Survival EvolvedScore

ARK: Survival Evolved

ANMELDELSE. Skrevet af Ford James

Det overraskende hit er ankommet i færdig version på konsollerne - men hvordan er det endelige produkt?



Indlæser mere indhold