Dansk
Gamereactor
previews
Rainbow Six: Siege

Rainbow Six: Siege

Vi har testet den lukkede alpha-udgave af Ubisofts taktiske skydespil, og oplevelsen bød på både bekymringer og lettelser

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Det er snart meget længe siden, at vi har kunne sætte os ned foran TV-skærmen, og nyde en god gammeldags omgang Rainbow Six. Faktisk skal vi helt tilbage til 2008 i selskab med Rainbow Six Vegas 2, som vi var ganske godt tilfredse med. Derfor var vi utrolig begejstrede for at se Rainbow Six: Siege, Ubisofts Montreals seneste, blive vist frem ved E3-messen i 2014. Nu er den lukkede alpha-udgave ude, og vi har barrikaderet både døre og vinduer, og taget imod mange SWAT-hold.

HQ

Som spillets navn antyder, handler Rainbow Six: Siege om belejring. To hold, lad os kalde dem politi og røvere, kæmper om kontrollen over et gidsel. Gidslet starter blandt røverne, og for dem handler det om at barrikadere så meget af området som muligt. Vinduer og døråbninger kan dækkes til med planker for at hindre indgang, og vægge kan forstærkes med metalplader. Disse forsvarsteknikker kan også blive fjernet, hvis en anden strategi viser sig at bære mere frugt. Pigtråd og bomber kan ligeledes placeres strategisk.

Rainbow Six: Siege
Dette er en annonce:

Som politi sender man en fjernstyret robot ind for at prøve at lokalisere den kidnappede, før selve slaget finder sted. Selv om disse opgaver kan udføres gennem hele runden, er det for det meste noget, man bør gøre i rundens indledende minutter. Siege giver dig nemlig muligheden for at lægge en solid strategi før kampen begynder, og det er noget som kan blive nyttigt inden man skal navigere banens snævre gange.

Det skal siges, at dette er en alpha, så det forventes ikke at alt skal være parat endnu. Af denne grund virker Rainbow Six: Siege også en smule tomt, men i det mindste er det et godt tegn, at spillet vises frem allerede nu.

At skulle passe eller redde et gidsel fra en bunke dødelige skurke lyder spændende, og det er det virkeligt også, men runderne går hurtigt fra at være ovre på et sekund, til at trække ud i en evighed. Eksempelvis kan man, hvis man er heldig, udslette det modsatte hold i begyndelsen af runden, mens man til tider må vente kampen ud for at finde gidslets position.

HQ
Dette er en annonce:

Andre gange kan man dog opleve spændingsfyldte slag, hvor man må bane sige frem lidt efter lidt og taktisk forsvare sig mod en stærk modspiller. Disse opture har indtil videre vejet op for det negative, men hvis Siege skal regne med at være relevant i længden, skal Ubisoft Montreal stramme op på kampenes dynamik og variationsmuligheder. Her tænker jeg specifikt på, at jeg gerne vil have forskellige opgaver eller mål i løbet af hver runde. Som det er nu, er målet i virkeligheden bare: "Mød fjenden, dræb, red gidslet".

Selvom jeg historisk set er tilhænger af Rainbow Six' etlivspolitik, føles det lidt som om, at det bidrager til rundernes korte design, og derfor bliver kampene ikke lige så begivenhedsrige. Noget som gør andre capture-and-defend-varianter spændende, er at man konstant må præstere i en hektisk situation, liv efter liv. Dette gælder også i Siege, men når man kun har én chance, skal der mere til før spillerne tør at tage chancer. Dette kan fikses ved eksempelvis at gøre genoplivning lettere, så man kan reddes af en holdkammerat, og derigennem få en chance til. Samtidig kan dette ødelægge designfilosofien i det ene værdifulde liv, og føre til at Rainbow Six: Siege kommer til at ligne andre skydespil. Vi kan fortsat godt lide Rainbow Six-systemet som det er, men alligevel føler jeg, at der er en hvis forskel på Vegas 2's offline terrorist hunt-mode og en online-kamp. At skulle dø tidligt online, er på mange måder lidt værre, end at dø i en co-op-kamp med en ven. Derfor synes jeg at det er vigtigt, at Ubisoft Montreal finder en god balance imellem intensitet og dødelighed.

Rainbow Six: Siege

Igen skal det nævnes, at spillet befinder sig i en lukket alpha-fase, og det er sikkert derfor at den smukke grafik fra E3-demoen ikke går igen her. Grafikindstillingerne er nemlig låste, og det lader til at indstillingerne er sat ret lavt. Dette er lidt skuffende, for selvom man kunne rykke lidt på Nvidia-grafikkortindstillingerne, eksempelvis med kantudjævning, så var teksturene ikke helt så rare at se på. Siege så derfor kun okay ud, men jeg er sikker på, at spillet kommer til at se betydelig bedre ud, når spillerne får mulighed for at pille ved indstillingerne.

Rainbow Six: Siege har potentiale, og det er en stor ros. Det er derfor endnu vigtigere, at Ubisoft Montreal kan identificere problemerne, og eliminere dem inden den endelig udgivelse. Konceptet som Siege bygger på er spændende, og byder på en ganske ny oplevelse. Samtidig skal spillet fokusere på det, der gør hver runde speciel, for som jeg altid siger: Skydespillets første offer, er variationen selv.

HQ
Rainbow Six: SiegeRainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege

Relaterede tekster

Rainbow Six: SiegeScore

Rainbow Six: Siege

ANMELDELSE. Skrevet af Anders Mai

Ubisofts populære shooter er tilbage for første gang siden 2008's Rainbow Six: Vegas 2. Er Siege det spil, fans har ventet på?



Indlæser mere indhold