De sidste par år har ikke været så gavmilde, hvad angår Dragon Ball-spil. Især det seneste, Dragon Ball Z: Battle of Z, var en enorm skuffelse, og siden da har fans, der håbede på et oprigtigt interessant spil i serien, forståeligt nok begyndt at tvivle. Heldigvis ændrer den situation sig måske snart med Dragon Ball: Xenoverse.
Vigtigere end nye figurer eller nye funktioner er det faktum, at det er Dimps, der udvikler Xenoverse. Det er nemlig studiet bag Dragon Ball Z: Budokai-spillene på PS2, men sidst de havde noget med serien at gøre var i 2008, med Dragon Ball Z: Burst Limit, til PS3 og Xbox 360. Siden da har de haft travlt med andre projekter, hvor de blandt andet har samarbejdet med Capcom om udviklingen af Street Fighter IV og Street Fighter X Tekken. Nu, hvor de tydeligvis har fået mere erfaring, vender Dimps tilbage til Dragon Ball med et spil, der bliver seriens debut på de nye konsoller (når det er sagt, så kommer Xenoverse også til PS3, Xbox 360 og PC).
Gamereactor fik for nyligt chancen for at opleve Xenoverse til Lisbon Games Week. Demonstrationen bød kun på standardkampe med et halvt dusin figurer og kun to arenaer. Men vores umiddelbare indtryk af spillet er positivt.
Dragon Ball: Xenoverse bruger et perspektiv i stil med det fra Tenkaichi-spillene, hvor kameraet er placeret bag den figur, som spilleren styrer. Men gameplayet virker langt mere flydende end i Tenkaichi. Styringen svarer som man vil have, figurernes bevægelser er illustreret via gode animationer. I modsætning til andre Dragon Ball-titler, lader Xenoverse til at kunne stå på egne ben alene som kampspil.
En af de største forskelle på Xenoverse og andre Dragon Ball-titler er, at kampene sjældent bliver afbrudt. Hvor andre spils specialangreb (Kamehameha, for eksempel) udløser mellemsekvenser, sker disse angreb i Xenoverse i realtid. Det samme gælder karaktertransformationer, så du kan skifte til Super Saiyan 1 eller Super Saiyan 2 uden forsinkelse.
Vi kan lide rytmen i kampene, men i vores tid med spillet fik vi desværre kun mulighed for at prøve én mod én-kampe. Det færdige spil vil have multiplayer for mellem to og seks spillere, hvor man kan kæmpe op til tre mod tre, og det gælder også for online-delen, der bliver en af Dragon Ball: Xenoverses store features.
Det nye spil fokuserer som sædvanlig på Dragon Ball Z-historien, og dækker sagaen fra Raditz til Buu. Der vil ikke være nogen referencer til filmene, kun afsnit fra tv-serien, men der er lidt af et twist i Xenoverse. I solokampagnen spiller du nemlig ikke som en af de kendte figurer fra serien, men som en ny kriger, du selv skaber. Fortællingen omhandler en mystisk gruppe, der prøver at ændre historiens gang, og spilleren indtager rollen som en ny helt, der skal forhindre at det sker.
Denne nye figur kan også bruges i andre sammenhænge, herunder online. Her kan du enten spille som de velkendte personligheder fra serien, eller indtage arenaen med din egen figur. Der er også en hub, der fører forskellige spillere sammen, og hvor du kan tale med seriens helte, træne med dem, anskaffe deres kræfter og nyt udstyr (der er rigeligt med stykker, der kan kombineres til et nyt kostume).
Disse funktioner kunne vi desværre ikke prøve, men det, der allerede er på plads, virker ganske solidt.
Efter den store skuffelse, som Battle of Z var, er det godt at se at Dragon Ball: Xenoverse i det mindste har et solidt og underholdende gameplay-fundament at bygge på. Så håber vi bare på, at de ambitiøse planer for kampagnen og online-delen bliver ført ordentligt ud i livet.