Dansk
Gamereactor
previews
Risen 3: Titan Lords

Risen 3: Titan Lords

Tyske Piranha Bytes har smidt træbenene og øjeklapperne ud, og satser i stedet på et middelalderspil, hvor det er op til dig at forme oplevelsen.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Med Risen 2: Dark Waters stod Piranha Bytes frem som en moderne udvikler. Teamet fra Essen i Tyskland beviste at de var i stand til at sætte spændende nye spilmekanikker sammen, samtidigt med at de forbedrede deres kampsystem og pakkede det hele ind i et funklende flot nyt pirattema. Alligevel blev spillet aldrig enestående, eftersom udviklerne ikke formåede at leve op til deres egne skyhøje ambitioner på alle områder. Resultatet var et spil propfyldt med gode ideer, der ikke altid var lige godt realiseret. Det manglede det lille ekstra, og det manglede charme.

Det vil udviklerne nu rette op på, og de lader til at være mere selvsikre end nogensinde. Planen er denne gang at vende tilbage til det mere kendte middelaldertema, samtidigt med at nogle af ideerne fra piratspillet bevares. I Risen 3 er guilds og factions tilbage, og man kan udforske alt fra dybe skove til forladte ruiner samt grotter med et gotisk præg. Desuden er crystal magic tilbage. Samtidigt vil nogle af koncepterne fra forgængeren altså være med, og piraterne vil spille en rolle i eventyret også denne gang. Ved siden af områderne inspireret af middelalderen vil der også være øer at udforske, og nogle af de tropiske miljøer fra Risen 2: Dark Waters dukker ligeledes op.

Risen 3: Titan Lords

Historien drejer sig om en navnløs helt, der lever i en verden hvor The Titans er i fuld krig mod menneskeheden. Denne krig danner imidlertid blot bagtæppet for historien, der handler om at vinde sin sjæl tilbage. En mægtig Shadow Lord stjæler den nemlig i starten af spillet, og din opgave er således at genvinde dig selv, så at sige. Eftersom man ikke længere er som folk er flest, kan man vælge at fordybe sig i sin dæmoniske side, eller fortsætte som menneske. Uanset hvad man vælger, er der desuden plads til assistance i form af magi.

Dette er en annonce:

Udover trylleformularer har man også et kampsystem, og ud fra det, vi har set indtil videre, fungerer det godt. Man kan kombinere magiangreb med mere traditionelle angreb, eksempelvis med ens sværd, og der bliver lagt meget vægt på at opbygge comboer. Det handler om timing, hvad end du slås med skeletter, gigantiske krabber, søde små ællinger eller hidsige kalkuner. Uden for kampene kan man fordybe sig i spilverdenen på andre måder, og alt hvad du foretager dig giver gevinst eller straf i form af at få eller miste Soul Points. Samtidigt har sværhedsgraden på den opgave, du er begivet dig ud for at udføre, også betydning for belønningen, du får for færdigt arbejde.

Risen 3: Titan Lords

Risen 3: Titan Lords kører på en forbedret spilmotor. Detaljeniveauet er bedre end nogensinde, men animationerne under dialogen er fortsat lidt stive og underlige. Sætter man det op mod kommende storspil som The Witcher 3: Wild Hunt eller Dragon Age: Inquisition, kommer man ikke uden om, at Risen 3 føles forældet på den tekniske side. Heldigvis har det ikke været hovedfokusset for Piranha Bytes, der i stedet har koncentreret ambitionerne omkring spilmekanikker og udforskning. Det kan lyde som en undskyldning, men det er ikke nødvendigvis så dumt. Med tanke på konkurrencen gør Piranha Bytes nok klogt i at vælge sin egen retning, frem for at udvikle et spil, der skal være mainstream. De har valgt at fokusere på variation og valgfrihed for spilleren.

Efter en lidt lineær introduktion folder Risen 3 sig ud som en åben oplevelse, ganske som forgængeren. Det er op til dig hvor du vil rejse hen, og der er ingen fast rækkefølge på opgaverne og begivenhederne, du har i vente. Du kan også regne med flere forskellige slutninger og forskellige måder at tackle opgaverne på. Det er en struktur, spillet deler med titler som Divinity: Original Sin, og vi kan så absolut lide den store frihed.

Dette er en annonce:
Risen 3: Titan LordsRisen 3: Titan Lords

Risen 3: Titan Lords er planlagt til at udkomme i august, knap to år efter forgængeren, med hovedfokus på PC-versionen. Faktisk bliver konsolversionerne porteret af en ekstern udvikler, under nøje opsyn fra Piranha Bytes. Forhåbentlig har de lært af fejlene fra de foregående spil i serien, selvom vi ikke er helt overbeviste endnu. En spændende verden at udforske på egne præmisser er dog altid velkommen. Derfor krydser vi fingrene for Risen 3: Titan Lords.

Relaterede tekster

5
Risen 3: Titan LordsScore

Risen 3: Titan Lords

ANMELDELSE. Skrevet af Tobias Garsten

Piranha Games fortsætter med at splitte spilverdenen med deres rollespil. Højt ambitionsniveau men skødesløs udførsel får Tobias til at dele lige dele ris og ros ud til Risen 3: Titan Lords.

6
Risen 3: Titan Lords

Risen 3: Titan Lords

PREVIEW. Skrevet af Martin Eiser

Tyske Piranha Bytes har smidt træbenene og øjeklapperne ud, og satser i stedet på et middelalderspil, hvor det er op til dig at forme oplevelsen.

1
Dato og ny trailer for Risen 3: Titan Lords

Dato og ny trailer for Risen 3: Titan Lords

NYHED. Skrevet af Lee West

Om knap en time kan du læse vores preview af Piranha Bytes' kommende action-rollespil Risen 3: Titan Lords her på Gamereactor. Der er dog også landet en ny trailer for...



Indlæser mere indhold