Hvis du synes FIFA 14 til den nuværende konsolgeneration var en smule undervældende, så lader next-gen-udgaven til at rette op på det. Forskellen på de to udgaver er markant. Det er et positivt skridt for EA, en indikation af at de tager springet til næste hardwaregeneration alvorligt. Sidst, der var et generationsskifte, var det første FIFA ikke nær så omfangsrigt.
Og det drejer sig ikke kun om den forbedrede grafik, takket være den nye Ignite-motor. Der er ellers rigeligt med øjegodter, som små græsstrå, der flyver op, når bolden får et spark, eller krøllerne i spillernes trøjer, eller publikums arme i vejret når der er scoret. Men forbedringerne er mere betydelige end det, og de ændringer, EA har indført, vil gøre en forskel.
Hvor stor den forskel bliver, må vi vente med at få at se. Vi har spillet en håndfuld kampe og fået en god fornemmelse for den nye udgave, men vi venter til vi har haft betydeligt længere tid med spillet, inden vi afgør om forbedringerne virkelig forandrer spillet. Men vi tør godt vende den foreløbige tommelfinger opad. FIFA 14 på de nye konsoller bliver godt.
Og selvom det bestemt er flottere, finder man de mest interessante ændringer under hjelmen. Spillernes intelligens er forbedret, og der er nok regnekraft til at AI'en kan sende flere spillere ind i situationer, hvor der førhen kun ville have været to. Det er måske mest prominent, når det kommer til hovedstød. I vores tid med spillet scorede vi adskillige hovedstødsmål. Spillerne hopper op i luften sammen, nærmest som en bølge, for at møde bolden fra indøvede spil og krydsninger. Det ser godt ud. Det ser mere realistisk ud.
En anden ting, der helt klart vil gøre en forskel, er tilføjelsen af "hundredevis" af nye spilleranimationer. Den rå kraft i de nye konsoller betyder at EA Sports kan tilføje langt flere detaljer. Før måtte de droppe animationer, hver gang de ville lave nye funktioner, og der var folk på holdet hvis eneste opgave var at frigøre hukommelse, så man kunne få nye ting med. Det betyder at vi kommer til at se mere variation i vores spil, og for folk, der bruger hundredevis af timer med deres FIFA-afhængighed, er det godt nyt.
Kampene føles mere som om de bliver sendt på tv. Replays viser nu "fede ting", ikke kun scoringer. Spillere, der har bidraget til kampen, bliver måske fremhævet med et replay, og det samme gælder kvikke vendinger, tætte forbiere og målreddende tacklinger. Nogle af disse ting har vi set før, men nu - takket være en masse nye kameravinkler, bygget på dem, der bruges i tv - er det meget mere cinematisk.
Udviklerne arbejder på at forbedre kampens flow ved at holde spillet i gang, og har udvidet de hurtige indkast, der blev indført i FIFA 13. Nu stopper spillet aldrig. Vi får se hvordan de ekstra replays påvirker kampens tempo. Selvom vores første indtryk er positive, ændrer det sig måske efter længere tids spil. Det vil tiden vise.
Vi har spurgt FIFA 14's producer, Nick Channon, om nogle konsolspecifikke detaljer, såsom hvordan de drager fordel af de nye controllere, og hvor Kinect og PlayStation Eye passer ind. Vi får et vagt svar om det første og bliver ikke klogere, om det sidste får vi at vide, at de arbejder på stemmekommandoer til Kinect, men at de ikke rigtig har kigget på PlayStation Eye.
Der er også en lille forskel i hvilket indhold, der lander på de forskellige platforme. Xbox-ejere (på begge generationer) vil få adgang til FIFA Ultimate Team Legends, og jeg kan umuligt skjule min begejstring over at kunne rejse tilbage i tiden og sparke en bold rundt sammen med Dennis Bergkamp. Nogle af de største spillere i sportens historie er med, og for nostalgiske spillere er det en gave. PlayStation-ejere, der gerne vil jonglere med Pelé og kompagni, kan ikke gøre andet end at begræde eksklusivaftalen mellem EA og Microsoft.
Tilbage på banen giver "pro instincts" et ekstra strejf af menneskelig intelligens. EA siger at den fysiske interaktion mellem spillerne er blevet forbedret, og man ser nu spillere holde sig på benene i tacklinger, der førhen ville have sendt dem ned i græsset. Vi bliver også introduceret til "true player motion", der kort sagt handler om præcisionsbevægelser, med mere ægte biomekanik og forbedret momentum, der gør spillernes bevægelse mere realistiske. Drejninger føles mindre skarpe og måske mere ægte.
Standardkameraet er blevet sænket en smule, og selvom det måske føles som en mindre ændring, er den lavet for at vise mere af publikum. Nu hvor folkene på tribunerne er i fuld 3D, føjer denne nye kameravinkel mere stemning til festen. Det er i hvert fald målsætningen, i praksis var vi nok for fokuserede på selve kampen til at bemærke det, og eftersom der var adskillige Xbox One-konsoller i lokalet, var lydstyrken ikke sat særlig højt, så det var svært at vurdere atmosfæren.
Der er en overraskende mængde nye tilføjelser til formlen i next-gen-udgaven af FIFA 14. Versionen til de nuværende konsoller føltes meget lig sin forgænger, med den nye grænseflade som største forskel frem for kampene på banen. Selvom der ikke er nogen tvivl om, at de nye udgaver er typisk FIFA, så ligner det også et mere betydeligt skridt fremad med next gen. Vi er i hvert fald spændte på at bruge mere tid med spillet og finde ud af om FIFA 14s skønhed stikker dybere. De første tegn er positive.