Dansk
Gamereactor
previews
Call of Duty: Ghosts

Call of Duty: Ghosts

Mens Call of Duty-udviklerne har indledt slutspurten op til udgivelsen, tog vi til Stockholm for at spille Ghosts i ro og mag.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Det er svært ikke at se på Call of Duty: Ghosts med en fornemmelse af deja vu - det er trods alt det niende spil i serien, der udkommer på Xbox 360. Vi ved et langt stykke hen ad vejen hvad vi kan forvente os. En vildt overdreven kampagne, intens og vanedannende multiplayer, et progressionssytem der holder os på krogen, og en eller anden form for co-op-element drysset ud på toppen.

Når det er sagt, så repræsenterer Ghost en ny retning for serien, og måske den største forandring siden Modern Warfare droppede Anden Verdenskrigsrødderne. Det skal være et mere taktisk spil, et spil hvor du ikke bruger den bedst mulige teknologi, men i stedet sætter din lid til overraskelsesmomentet og taktisk bevidsthed. Og det er et spil med en hund, der fra den ene dag til den anden er blevet symbolet på serien. Riley, den vestklædte schæfer. Ham vender vi tilbage til senere, men først kigger vi på prologen og baggrundshistorien i Call of Duty: Ghosts.

I centrum af Ghosts' prolog er Odin, en våbenstation i kredsløb om Jorden. Den er udstyret med stave af tungmetaller, der, når de rammer Jordens overflade, detonerer med kraft som en atombombe, men uden det radioaktive nedfald. Spilleren indtager rollen som en af to astronauter, der er i gang med deres rutinearbejde i rummet, da andre astronauter med automatrifler dukker op for at ødelægge ens dag. Rumfærger og andre fartøjer bliver ødelagt, og man formår at få fingrene i et våben og tager sig af nogle af angriberne. Men de har tilsyneladende taget kontrol over Odin, og en ildevarslende stemme fortæller, at byer som San Diego, Houston, Miami og Phoenix er blevet udpeget som mål, med et forventet dødstal på 27 millioner.

Call of Duty: Ghosts
Dette er en annonce:

Spilleren retter nu opmærksomheden mod Odin, og prøver at ødelægge rumstationen ved at ændre dens kurs og lade den brænde op i atmosfæren. Det lykkedes til dels, men stavene når tydeligvis at lave rigeligt med ødelæggelse i landet, da resten af spillet foregår 10 år senere, hvor USA ikke længere er en supermagt, og er besat af en sydamerikansk alliance. Det minder os lidt om scenariet i Homefront.

Singleplayer-delen siges at byde på mere taktisk gameplay end hvad der tidligere har været tilfældet i Call of Duty. Men bare rolig, der er rigeligt af eksplosioner i den montage, der runder præsentationen af. Du har sikkert set den relativt stealth-agtige undervandsmission fra E3. Den slags kan du forvente mere af, men her er også de afsindige og overdrevne øjeblikke, vi er blevet vant til. Vi har jo trods alt set Riley (hunden) springe ombord på en helikopter for at tage piloten ud (og forhåbentlig hoppe i sikkerhed, inden helikopteren styrter ned).

Som vi efterhånden forventer af Call of Duty, hviler Ghosts på tre ben - kampagnen, konkurrencepræget multiplayer og Squads. Jeg skal gerne indrømme, at jeg langt fra er Call of Duty-ekspert. Jeg har spillet nogle omgange hist og her, men jeg har sikkert hygget mig mere med ting som Spec Ops end den traditionelle multiplayer. Squads er til folk som mig.

Infinity Wards senior community manager, Tina Palacios, siger ikke direkte, at Squads er designet til de spillere, der er ikke er dygtige nok til konkurrere mod de bedste i multiplayer, men budskabet er tydeligt. Squads er der, hvor du kan spille alene eller sammen med venner mod bots eller ligesindede spillere, og hvor du stadig får al progressionen og goderne fra multiplayer-systemet.

Dette er en annonce:
Call of Duty: Ghosts

Mens progression og unlocks kommer langsommere i Squads, er grundlaget for oplevelsen at du bruger den samme figur som du har lavet til multiplayer, og her er endda et fint system hvor din squad (de figurer, du har skabt, og deres udrustninger) kan udfordres af andre spillere, mens du er offline. Når din squad af bots har succes, får du en beskeden mængde erfaringspoint. Tænk på det som du ville optjene erfaring i FIFA, hvis nogen udfordrede det hold, du spiller med i karrieredelen, med dine valgte taktikker og formationer, og AI'en så vinder med dit hold.

Vigtigst af alt er, at Squads er fuldt integreret med den konkurrenceprægede multiplayer, og at man spiller de samme baner. Dermed kan nye spillere, der måske tøver med at prøve multiplayer, dyppe tæerne i den oplevelse alligevel. En oplevelse, der stadig når indtil kernen af det, Call of Duty handler om. I den sammenhæng er Call of Duty: Ghosts ingen undtagelse. Omfanget af Squads er ganske imponerende, og eftersom det understøtter både solospil, co-op og konkurrencespil (squad mod squad), virker det mere udførligt end hele multiplayer-delen i andre store spil.

Ideen om at bygge sine egne soldater (der er angiveligt mere end 20.000 forskellige kombinationer) og bestyre dem som man ville gøre med et sportshold eller rollespilsfigurer er spændende, og vil sikkert gøre spillerne endnu mere intresserede i spillet. Det faktum, at dine unlocks og squads bliver tilgængelige, uanset hvor du spiller (takket være din Call of Duty-profil), og tilføjelserne af de nye klanfunktioner (der blandt andet tæller et ambitiøst nyt metaspil) er blot prikken over i'et.

Det er tydeligt, at Infinity Ward presser på med de sidste få måneders udvikling. Tina Palacios er som sagt på pletten for at tale os gennem demoen, men som community manager går hendes arbejde først rigtig i gang, når spillet er udkommet - derfor kan hun undværes hjemme i studiet, mens resten af udviklerne sveder for at få spillet færdigt.

Call of Duty: Ghosts

Et andet tegn på, at udviklerne presser på for at nå i mål, er at vi spiller den samme multiplayer-demo, der blev vist frem på Gamescom. Vi havde selvfølgelig foretrukket en nyere demo, men Infinity Ward har sikkert vurderet at deres tid kunne bruges på bedre ting end at stykke et stabilt build sammen til pressen.

På den lyse side har vi en hel time til at prøve Gamescom-demoen, langt væk fra messegulvets stress og larm. Her er fire spiltyper tilgængelige, den første vi prøver er Blitz. To hold spawner på hver sin side af banen, med en portal i hver deres base. Målet er at nå gennem modstanderens portal (det giver ét point), mens man forhindrer dem i at nå gennem ens egen. Portalen lader én spiller score, hvorefter den lukker i ti sekunder, så man ikke bare kan løbe alle sine spillere gennem på én gang.

Min kollega og kameramand Nick formår i denne runde af få et killstreak på ni, hvilket aktiverer Maniac, der kort sagt gør en til en panserkæmpe med kniv og uendelig sprint. "Den er sjov, men jeg ville næppe bruge den, hvis jeg spillede for alvor", lyder dommen fra Nick. Han er straks mere glad for vagthunden, og det er let at forstå hvorfor. Hunden giver ofte et livsvigtigt ekstra øjeblik, når man løber mon fjenden, og dækker også ens ryg og advarer om fjender i nærheden. Maniac er dog ganske brugbar i Blitz, påpeger han, da man let kan sprinte ind i portalen, og det meget panser gør det let at overleve.

Marksman-riflerne er en ny kategori af våben, der skal bygge bro mellem sniper-rifler og assault-rifler, og som er blevet sammenlignet med M1-riflerne fra Call of Duty 2. Efter at have brugt den ene af de to rifler i en halv runde, føler jeg mig nødsaget til at skifte udstyr. Måske er det fordi jeg bare ikke er vant til dens optimale afstand, måske er det et våben, der falder mellem to stole og slet ikke er brugbart. Måske handler det bare om banen og de folk der spiller. Men jeg blev myrdet gentagne gange, mere end det ellers er tilfældet.

Call of Duty: Ghosts

Cranked er en anden ny spiltype. Her sprænger man i luften, hvis man ikke scorer et nyt kill inden for 30 sekunder af ens forrige. Det er spændende at en spiller, der klarer sig godt og kæder kills sammen, virkelig kan gøre en forskel for sit hold, da der er en scorings-multiplier i effekt.

Dernæst går turen til Domination i en snedækket bane, hvor der ikke er meget nyt at fortælle. Vi sprænger på kontrolpunkterne i par, og kaster os ned på maven. Apropos mavekast, nævner Palacios at mange spillere har en tendens til at gøre dette, når de støder på en modstander, og det har fået udviklerne til at inkludere en animation, hvor man glider på knæene.

Vi springer den nye Search and Rescue-spiltype over (den er essentielt Search and Destroy med mulighed for at genoplive holdkammerater), og kaster os ud i team deathmatch på en bane kaldet Octane. Den er åbenbart baseret på Las Vegas, og som i de øvrige baner er her en nøglekomponent, som spillerne kan ændre på en eller anden måde (i dette tilfælde en tankstation, der kan sprænges i luften). Jeg tager mig selv i at ønske, at jeg havde sprunget den, da jeg bliver skudt af en sniper, der ligger på taget af tankstationen, men sådan gik det desværre ikke. Det er en af den slags baner, hvor snipere kan være ret effektive fra høje stillinger. Det tog omkring fem sekunder, inden jeg blev dræbt af den første sniper.

Call of Duty: Ghosts

Både strike packages og det meste af perk-systemet er under lås og slå i denne demo, men det er tydeligt, at her er mange potentielle og mulige kombinationer at udnytte. Den nye Elite-kategori har især nogle interessante muligheder, herunder den dyreste (Deadeye), der øger den skade, du giver, for hver modstander du dræber. Den har potentiale til at blive ekstremt kraftig i hænderne på en dygtig spiller.

Der er få ting mere tilfredsstillende end at snige sig op bag en sniper og dolke ham i ryggen. Det er et den slags øjeblikke, hvor tiden nærmest står stille, og jeg stopper nogle gange op for bare at nyde det i et enkelt sekund. Hvis man tilmed får at vide, at det var et Revenge Kill, er det bare så meget bedre. Dem får jeg et par stykker af, da runden udvikler sig til en sniper-mod-kniv-kamp.

Udover de nye lænemekanikker, perifært syn når man sniper og laver knæglidninger, byder Call of Duty: Ghosts på en oplevelse, der er tro mod hele den Call of Duty-oplevelse, vi har vænnet os til med årene. Og der er vel ikke den store grund til at pille ved en formel, der virker.

Call of Duty: GhostsCall of Duty: GhostsCall of Duty: GhostsCall of Duty: Ghosts

Relaterede tekster

Call of Duty: GhostsScore

Call of Duty: Ghosts

ANMELDELSE. Skrevet af Johannes Leander

Årets udgave af verdens største spilserie tordner i dag ud på spilhylderne. Vi leverer to karakterer med både PlayStation 4 og current gen.

1
Esportsspecial: Call of Duty

Esportsspecial: Call of Duty

NYHED. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Gamereactors faste læser har sikkert hørt om det årlige verdensmesterskab i Call of Duty - GRTV har nemlig dækket det ved flere lejligheder. Activision selv har bakket op...

0
Farvel til CoD: Ghosts, nyheder og meget mere

Farvel til CoD: Ghosts, nyheder og meget mere

NYHED. Skrevet af Lee West

Vi er sikre på at en del gamere ser frem til endnu en rutsjebanetur i Activisions nyeste afsnit af deres populære skydespilsserie. Vi sagde pænt farvel til Call of Duty:...



Indlæser mere indhold