En gigantisk dræberrobot. Barrel rolls. Flyvende metalstykker. Flat spins. En lettende rumraket. Gnister. Turbo. Inficerede biler. Ramper. Alt dette er ting du kommer til at opleve i Asphalt 8: Airborne. Skulle du være i tvivl, er der tale om et racing-spil, og skulle du efter denne korte opsummering ikke have gættet det, bydes der på arcade-ræs med stort A.
En af lanceringstitlerne til Nintendos håndholdte DS var Ubisofts Asphalt Urban GT. Det var dengang hvor den hotte game-mobil hed Nokia N-Gage, og dengang Gameloft endnu ikke var meget mere end en underafdeling af Ubisoft.
Her ni år efter er stuationen en lidt anden, og udvikleren (og nu udgiveren) Gameloft har for længst slået sig fast som et stort navn i spilbranchen især på mobiler. Asphalt-serien har også længe nydt hæder som en af de bedre arcade-racers til Android og iOS, og vi er nu nået til det ottende kapitel i serien.
Gameloft har aldrig været bange for at tage en af deres serier i en ny retning, hvis det føles til at være på tide. Asphalt-serien er dog til stadighed blevet et bedre bud på en arcade-racer, men med Asphalt 8: Airborne er der mere tale om en genstart af serien end en egentlig efterfølger. Fysik-motoren er nu fra Havok, og selvom spillet er hamrende urealistisk, så er der alligevel god mening i at bruge denne motor. Ikke kun fordi vi så får langt bedre destruktion, effektlir og tyngde på bilerne, men også fordi det at holde sig i luften pludselig er en essentiel del af mekanikkerne. Og der kan Havok-motoren for alvor være med til at gøre tingene ekstra spændende.
Banerne er nemlig denne gang fyldt med ramper, og du optjener turbo ved at lave barrel rolls og flat spins med din motoriserede fartdjævel. Du modtager også et boost til din turbo-tank ved at smadre de andre konkurrenter eller køre ekstra tæt på gadernes andre trafikanter.
Det hele sker i varierede omgivelser, der blandt andet tæller en travl rumbase, solbeskinnede sandstrande, sneklædte bjerge, glinsende storbyer og golde ørkener. Ikke alene er omgivelserne varierede, men de er også fyldt til randen med så mange detaljer og effekter, at det næsten tager pusten fra en. Bare se billederne her på siden, der alle er grabbet her på redaktionen fra Gamelofts E3-build af Asphalt 8: Airborne på iPad 4. Med andre ord: billederne her på siden er som spillet ser ud og altså ikke pressebilleder, der lige er kørt lir på gennem Photoshop inden udgivelse.
Nu tager det nok ikke mange genlæsninger af beskrivelsen tidligere i teksten, før du kan regne ud, at Asphalt 8: Airborne på mange måder er som et gensyn med Burnout, dengang det stadig handlede om enkelte baner, gale stunts og stærkt sammensatte udfordringer. Dengang Burnout 3: Takedown modtog et hav af anmelderroser på PS2 og Xbox.
Der er dog tilført en del nyt, hvor især den såkaldte Infected-del skiller sig ud. Her ender den bageste spiller som "den" og kan nu køre hurtigere end modspillerne, men dør til gengæld efter kort spilletid, med mindre vedkommende får "fanget" andre biler. Sammen med den klassiske elimination-type, en karrieredel og multiplayer, skulle kimen til en omgang god arcade-ræs være lagt.
Asphalt 8 har kort sagt forbløffende mange gode takter, og du kan være sikker på, at vi har en anmeldelse parat her på Gamereactor på lanceringsdagen, som efter sigende skulle blive denne sommer, hvis alt går efter planen.
Gameloft kan let vise sig at have lidt af et es gemt i ærmet med det kommende Asphalt 8: Airborne, og efter nogle timers køretur er vi ikke i tvivl: savner du arcade-ræs til din mobil eller tablet, så bør du holde øje med denne titel.