Dansk
Gamereactor
previews
Pikmin 3

Pikmin 3 hands-on

Pikmins stjal rampelyset på dette års E3, da de vendte tilbage til et tredje eventyr blandt rummænd og kæmpeinsekter.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Det nye Pikmin blev annonceret til Nintendo Wii U sidste E3, og de søde små blomstervæsener blev serveret som forretten under dette års pressekonference i Nokia Theatre i Los Angeles. Serien har tydeligvis en særlig plads i Shigeru Miyamotos hjerte, efter ideen til spillet opstod mens han passede sin have. Næsten otte år efter toeren blev lanceret på Gamecube fik vi en pirrende smagsprøve på Pikmin 3 under E3.

Pikmin 3

Jeg satte stor pris på Pikmin-spillene i sin tid. De kombinerede Nintendos skarpe øje for detaljer og fokus på gameplay med noget, der føltes friskt og bare generelt behageligt. Faktisk står den gule Pikmin, jeg købte for et par år siden på Tokyo Game Show, stolt på hylden ved siden af mit skrivebord. Men da jeg spiller de to korte demoer, der er tilgængelige på messegulvet på E3, slogår det mig at Pikmin 3 var et mærkeligt valg til at åbne pressemødet. Det er en favorit blandt fansene, jovist, men jeg spiller det med Wiimote og nunchuk under E3, og Gamepad'et bliver kun brugt til kort og replay-funktioner. Det er ikke ligefrem et setup, der sælger den helt nye Wii U-oplevelse, hvis jeg skal være ærlig.

Den første demo jeg prøver er den, hvor man skal samle så meget frugt som muligt på syv minutter i en lille afskåret del af kortet. Den giver en introduktion til den nye sten-Pikmin, og til den nye evne der lader Pikminerne bygge broer. Denne challenge mode tilføjer et fint lille highscore-element til spillet, og jeg er sikker på at konkurrencen om de bedste tider vil være hård.

Dette er en annonce:

Challenge-banen er designet som lidt af en smagsprøvesamling, hvor en række større og mindre insekter skal klares, såvel som nogle simplere opgaver. Selvom jeg ikke har spillet de oprindelige spil, siden de udkom, kommer jeg hurtigt ind i rytmen, og de små væsner opfører sig præcis som jeg forventer - blot i fuld HD denne gang. Og selvom Miyamotos begejstring over at se Pikmin i fuld HD måske ikke ræsonerer så stærkt hos de spillere, der trådte ind i HD-æraen for syv år siden, så ser det fantastisk ud.

Pikmin 3

Jeg nævnte replay-funktionen. Den er simpel, og kunne ærlig talt lige så godt være lavet på den store skærm. Din progression på banen optages, og du kan afspille den for at se hvilken rækkefølge, du håndterede diverse forhindringer i, og hvilke ruter du valgte. Det er naturligvis en funktion, der lægger op til adskillige gennemspilninger og tilføjer langtidsværdi til det, der ellers kunne anses som en letkøbt og påklistret spiltype.

På en måde er Nintendos E3-fremvisning af Pikmin ret konservativ. Ja, vi kan lege med sten-Pikmin i begge demoer, men de mest interessante innovationer blev kun teaset under messen. En af de store nye features er muligheden for at styre op til fire rummænd (der ikke inkluderer Captain Olimar, hvis mystiske rolle i dette eventyr endnu ikke er blevet afsløret), og selvom det måske ikke er det ideelle sted at teste en avanceret feature, lover det potentielt at give os den fulde indsigt i hvorfor Pikmin 3 spilles bedst med Gamepad'et. Eller i det mindste hvorfor Gamepad'et overhovedet er der. Jeg er lidt forvirret over hele konceptet med at lade os spille med Wiimote og nunchuk, mens Gamepad'et fungerer som interaktivt kort. Det virker som om man ville have brug for en ekstra hånd for at udnytte det fuldt ud.

Dette er en annonce:
Pikmin 3

Jeg håber at Nintendo holder mulighederne åbne, så jeg kan spille spillet kun med Gamepad uden at miste nogen funktionalitet - det burde være muligt, men det er tydeligvis ikke sådan, Nintendo gerne vil præsentere spillet på E3.

Den anden demo byder på en bosskamp mod et skællet dyr, der hastede omkring i en lukket arena. Ideen er at bruge sten-Pikminen til at knække dyrets exoskelet, og derefter kaste røde Pikmins mod dets bløde kød for at skade bossen. Ganske simpelt, men når man tænker over det, kan de ekstra rummænd og nye typer af Pikmin sammen med de gamle danne grundlag for nogle rigtig interessante bosskampe senere i spillet.

Hvad de lyserøde Pikmin, vi får et kort glimt af, kan gøre, er stadig et mysterie. En flyvende Pikmin? Det kilder i hvert fald vores interesse. Hvorvidt vi ser andre Pikmins vende tilbage (indtil videre har vi kun set de klassiske gule, blå og røde), såsom den hvide, er også en hemmelighed indtil videre. Der lader til at være meget mere i Pikmin 3, end hvad vi får lov at se på E3 - konceptet holder stadig, men det har hårdt brug for noget innovation. Desværre får vi kun et par små glimt af netop dette under præsentationen. Pikmin er charmerende som altid, og vi forventer os store ting af dette spil.

HQ
Pikmin 3Pikmin 3Pikmin 3Pikmin 3

Relaterede tekster

9
Pikmin 3Score

Pikmin 3

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Blichfeldt

Efter en lang pause er Nintendo igen klar til at sende de finurlige Pikmins på eventyr, men har det været ventetiden værd?

5
Rygte: Pikmin 3 kommer til Switch

Rygte: Pikmin 3 kommer til Switch

NYHED. Skrevet af Magnus Groth-Andersen

Der blev udgivet en række gigantiske titler til Wii U-konsollen, men fordi at forbrugere verden over simpelthen ikke fandt selve hardwaren synderligt fascinerende, så var...

4
Stærk premiereuge for Pikmin 3

Stærk premiereuge for Pikmin 3

NYHED. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

I sidste uge kunne vi fortælle hvordan Pikmin 3 satte skub i Wii U-salget i Japan. Nu har My Nintendo News fulgt op på salgstallene ved at vise hvor meget de to...



Indlæser mere indhold