Gamereactors første møde med PES 2013 sker i form af en duel med den hollandske journalist Maarten Blonk. Kampen ser på forhånd ud til at blive en stor udfordring, da vores brasilianske helte i Flamengo stilles overfor elegante Real Madrid. Det står dog hurtigt klart at begge sider er mere interesseret i at perfektionere deres teknik, end i fremmede opgaver som at score mål og vinde kampe.
Grunden er meget enkel. Kort tid forinden var den samlede presse nemlig blevet serveret en præsentation med efterfølgende spørgetime, som sammenlagt havde varet mere end en time. Gennem denne stod det klart at fokusset under udviklingen, ligesom så mange gange før med Pro Evolution Soccer, havde været på detaljerne.
Boldmodtagelse, samspil og finter hørte til de vigtigste punkter, med det resultat at den muskelhukommelse som så mange af de fremmødte tydeligt rådede over i forhold til PES-serien, delvist måtte revurderes under de mange første kampe med det nye spil.
Mest lokkende at teste var i første omgang boldmodtagelsen, der nu mere end nogensinde tidligere er en funktion der afgøres af den enkelte spillers evner, selv om personen med controlleren naturligvis også har noget at skulle have sagt. De to valgte hold var muligvis ikke de bedste til at demonstrere disse evner i den tidlige version af spillet, men der var naturligvis stor forskel på hvordan Ronaldo og den typiske midtbanespiller håndterede en svær spilning.
Boldkontrol er, sammen med tempo, måske den vigtigste evne som adskiller en topspiller fra en middelmådig boldsparker. Derfor er det også super fedt at netop dette aspekt fungerer så godt, og føles så intuitivt. Ekstra lækkert er det således at straffe en forsvarsspiller, som er alt for ivrig, ved at løfte bolden over hovedet på ham med et hurtigt stød.
Blandt de mere subtile forbedringer til årets version, er også den forbedrede intelligens hos de computerkontrollerede spillere. Til manges stores glæde mærkes dette først og fremmest hos de tidligere så udskældte målmænd. Jo, der er stadig lang tid til de kan påstås at minde om en Neuer eller Casillas, men irritationerne i eget straffesparksfelt synes at være fortid.
Noget, der dog desværre ikke har fået den samme opgradering i intelligensen, er den digitale dommer. Det er med sikkerhed et stort stykke arbejde at sikre, at den elektroniske dommers tolkning af de dynamiske spillesekvenser matcher dem, vi som mennesker sidder med. At enkelte glidende tacklinger dømmes for hårdt eller mildt er derfor knapt så irriterende, som når han nægter at skride ind, selvom en spiller på banen får en modbydelig omgang uprovokeret tæsk. Så længe denne spiller har sendt bolden videre, ser dommeren nemlig ingen grund til at skride ind, selvom denne måtte få et par fodboldstøvler placeret godt og grundigt i brystkassen.
Som det oftest er med annonceringer af nye fodboldspil, var Konami også klar til at fortælle om det arbejde, der var gået i at lave kraftige forbedringer til skud- og afleverings-systemerne. Havde disse gennembrud matchet udviklerens udmeldinger, havde vi været nede på nanometer-præcision allerede for en konsolgeneration siden, og derfor skal den slags naturligvis altid tages med et gran salt.
Der findes dog masser af positivt at sige om hvordan afleveringer og skud fungerer i PES 2013.
Alene den klassiske semi-assisterede styring er en klar forbedring i forhold til sidste års udgave, selvom dette i høj grad skyldes en mere tiltalende boldfysik, samt et tempo der er blevet sat ned en smule. At give sig i kast med manuelle skud er det dog et kapitel helt for sig selv. Fra start er dette aspekt fyldt med Baresi-mål og fejlskud, men langsomt begynder også dette system er give mening, hvorefter træfsikkerheden bliver større.
Det endelige indtryk af PES 2013 er en smule forvirret. På den ene side kan man ikke andet end at beundre en udvikler, der arbejder på selv de mindste detaljer for at lave noget, der er tættere på den sport de så tydeligt elsker. Den slags vidner om tiltro til egne evner og regelret passion.
På den anden side virker det nogen gange som om udvikleren lytter en smule for meget til sine fans, og dermed ikke får brugt kræfterne hvor de virkelig ville gøre forskel. Kontrollen i PES har længe været et højdepunkt for serien, og har altså ikke lige så meget brug for opmærksomheden som det stive animationssystem. Svaret på, hvorvidt ændrigerne gør PES 2013 til kongen af fodbold i år, får vi til oktober.