Dansk
Gamereactor
previews
FIFA 13

FIFA 13

I sidste omgang var det klassificeret som "revolution, ikke evolution"; FIFA 12 markerede et betydeligt skift i tempo for serien med introduktionen af Tactical Defending og den helt nye Player Impact Engine.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Det var en ændring, der var imødeset med spænding af både anmeldere og forbrugere. Til FIFA Showcase i sidste måned i London var EA hurtige til at tale om sidste års udgaves Metacritic-score på både konsol og PC. Det er flotte tal og EA har bestemt lov til at prale. Det blev ikke kun modtaget positivt af anmeldere verden over, men også det spilkøbende publikum tog spillet til sig med det samme; FIFA 12 gik hen og blev det bedst sælgende sportsspil nogensinde.

SÅ hvad gør man med en franchise, der tilsyneladende ikke har de bedste muligheder for forbedringer? Ligesom det er tilfældet med et af topholdene som FIFA afbilleder, så er stilstand ikke en mulighed for denne serie. Aaron McHardy, FIFA's gameplay director, var til stede for at forklare nogle af de mere væsentlige ændringer vi kan forvente at se, når FIFA 13 rammer butikshylderne i oktober.

FIFA 13

McHardy og hans udviklerhold sigter mod at skabe "en sand kamp for boldbesiddelse". De store ændringer, der blev lavet sidste gang, er ikke nødvendige her, så FIFA 13 bliver en videreudvikling af, hvad der har været før; i højere grad en evolution frem for en revolution i denne omgang. De håber, at de kan opnå den nævnte "kamp om boldbesiddelse" ved at introducere en række subtile, men ikke desto mindre potentielt vidtrækkende ændringer.

Dette er en annonce:

En af de mere væsentlige justeringer af den succesrige FIFA-formular er ombygningen af det såkaldte First Touch-system. Hvor spillere før altid modtog en svær aflevering med usvigelig sikkerhed, er der nu flere faktorer, der skal tages i betragtning, hvis man vil have succes med sin førsteberøring. At se middelmådige spiller tage en nærmest umulig bold til sig som var han Dennis Bergkamp er bare ikke realistisk, og EA er ivrige efter at eliminere den nærmest perfekte kontrol som de fleste spillere lader til at have på nuværende tidspunkt.

Mens flere og flere spil kæmper for øget nøjagtighed og præcision, forsøger McHardy og hans hold i stedet at omfavne sportens uforudsigelighed og bringe den ind i spillet. Det reviderede First Touch-system vil lægge mere pres på det forsvarende hold, og vil tvinge spillerne til at vurdere hver enkelt aflevering individuelt. Pres fra modstanderen, afleveringens bane og den enkelte spillers evner vil afgøre, hvor godt man tager i mod bolden. Resultatet bliver blandt andet, at der vil være flere løse bolde som angriberne kan forsøge at få kontrol over. Heldigvis har EA udstyret forsvarsspillerne med nye evner til at tackle denne farlige trussel.

FIFA 13

Den enkelte spillers styrkeniveau er også blevet omdefineret til FIFA 13, hvilket blandt andet vil skabe mere realistiske sammenstød og bevægelser. I tidligere udgaver var en spillers styrkeniveau vist med en enkel one-size-fits-all-statistik. Tallet definerede spillerens fysiske evner, men der var en følgeeffekt, når dette system blev sammensat med den nye Player Impact Engine: musklerne i spillernes overkroppe havde en unaturlig styrke, hvilket resulterede i nogle urealistiske sammenstød.

Dette er en annonce:

Kort sagt bør den forbedrede skildring af spillernes styrke give FIFA-spillerne flere værktøjer at stoppe modstanderen med; stærkere spillere vil være i stand til at afskærme offensive løb, og forsvarere vil vurdere angriberens størrelse og styrke og derefter bruge informationerne til at afgøre, hvordan den pågældende spiller skal tackles for at få det bedste resultat.
Forbedrede spillersammenstød og forfinede fysiske egenskaber skal gøre bevægelserne i og omkring den enkelte tackling meget mere realistiske. EA havde store problemer med sammenstød på jorden i FIFA 12, hvor spillere havde svært ved at slippe hinanden igen, hvis de først var blevet viklet ind i hinanden, men forhåbentlig vil de nævnte forbedringer forhindre, at problemet bliver så stort som i det sidste spil.

FIFA 13

EA håber, at de små interne kampe mellem spillerne, når bolden ikke er i nærheden, vil skabe en mere konkurrencepræget oplevelse på banen. Dette skal ske i samspil med det mere realistiske First Touch-system. Disse ændringer skal medvirke til, at det bliver en farlig taktik at begynde at spille alt for defensivt; et realistisk presspil skal sikre, at spillere forsøger at spille friskt og positivt i stedet for at stå og varme bolden i egne rækker. Med så mange nye faktorer, der spiller ind, når det skal afgøres, hvor succesfuld en spiller kommer til at være, når han skal have kontrol over bolden, vil det at lave en aflevering også være mere risikofyldt fra nu af. Men med større risici vil der også være større belønninger, og forhåbentlig også en mere tilfredsstillende oplevelse.

Taktiske frispark er en anden interessant ingrediens, der er blevet smidt ned i FIFA 13-blandingen. Der vil blive tilført ny dybde til dødbold-situationerne, hvilket vil skabe endnu et interessant aspekt af kampen mellem forsvar og angreb. Spillerne vil nu være i stand til snyde muren ved eksempelvis at løbe over bolden og dermed skabe små områder i muren, hvor bolden kan snige sig igennem. Forsvaret kan lave modangreb til disse løb på forskellige måder. De kan storme frem fra muren, smide flere spillere i den allerede eksisterende mur eller ved at luske hele muren lidt frem for at mindske afstanden til bolden (vi blev dog advaret om, at kommer man for langt frem, kan det resultere i et kort fra kampens dommer).

EA vil denne gang have frisparkene til at føles som en omgang katten efter musen. De giver FIFA-spillerne nogle værktøjer som forhåbentlig vil inspirere dem til at være mere kreative i deres tilgang til dødboldsituationerne. I stedet for bare at sparke bolden over den defensive linje, er der nu mulighed for at gå mere strategisk til værks. Med forbedringer på begge sider af muren lader dette til at kunne blive en spændende del af FIFA-spillene fremover.

FIFA 13

Den måske mest interessante ting, der blev afsløret under vores tur, var den forbedrede angrebsintelligens hos den enkelte spiller. En ny positioneringskode er blevet programmeret, der får spilleren til at analysere områderne mere intelligent, når han kigger efter muligheder. Spillere, der prøver at finde de tomme rum på banens sidste tredjedel, vil nu se længere frem end før, og vil tage beslutninger med flere informationer i tankerne.
I de tidligere spil ville spillerne genoverveje deres løb baseret på de ting, der skete foran dem på banen. Hvis en spiller kom i vejen, ville løbet blive ændret, hvilket ofte resulterede i et zig-zag-løb, fordi den kunstige intelligens konstant ændrede mening. Angribere vil nu løbe i en bue udenom forsvarene for at søge de tomme områder på modstanderens banehalvdel, hvilket resulterer i meget mere autentiske bevægelser.

Feedback fra FIFA-fællesskabet indikerede, at FIFA-spillerne ville have større variation og flere muligheder i spillet. Som et resultat deraf kan vi forvente mere intelligente computerstyrede holdkammerater. Spillerne vil ændre retning, når situationen ændres, og de justerer deres løb, så de ikke havner i en offside-position.
Det bedste af det hele er dog, at spillerne vil forsøge at forudsige det næste træk; de vil ikke kun basere deres beslutning ud fra de handlinger som spilleren med bolden foretager, men også på de træk som spilleren, der modtager bolden, vil foretage. Dette skift til en mere fremadrettet tankegang kommer til at betyde, at der kommer flere løb, mere support og flere chancer til at score mål.

FIFA 13

Driblingerne får en række mindre tweaks. 360-graders driblingerne forbliver intakte, men FIFA 13 vil skifte mere over til fremadrettede driblinger. Det betyder, at spillerne vil være bedre placeret til at lave truende angreb og forsøge at afdrible modstanderforsvaret.
Spillere, der har bolden under kontrol, er også blevet bedre til at afskærme den og fastholde deres position på banen. Det vil også være nemmere at ændre retning ved lave hastigheder for derefter at eksplodere i en spurt og komme forbi forsvaret. Disse tweaks lover at skabe nogle mere fodbold-realistiske situationer og giver også mulighed for at drible med den venstre styrepind, hvis man ikke er så stor fan af at bruge den højre.
Oveni i de mere prominente ændringer er der også flere fundamentale gameplay-mekanikker, der bliver forbedret til det nyeste kapitel i serien. Blandt andet vil dommerne være bedre rustet til at træffe de korrekte beslutninger, hvilket forhåbentlig betyder, at der vil være færre af de mere frustrerende bivirkninger ved den føromtalte Player Impact Engine.
Som sædvanlig introduceres der også en masse nye animationer (hvilket blandt andet inkluderer off-balance-skud, 180-graders skud og nye fejringer), og nye måder at cleare en bold på, når den er lige ved at ryge over målstregen. Der er også flere små tiltag, der skal være medvirkende til, at spillet kommer til at føles mere realistisk, men McHardy ville ikke give alt for mange informationer, da vi spurgte om en uddybning.

FIFA 13

Efter hvad vi nu har set, lader FIFA 13 til at blive endnu et godt bekendtskab. I modsætning til dets forgænger lover det ikke, at serien vil blive omdefineret, men derimod forbedret på en masse mindre områder. FIFA 12's succes har retfærdiggjort EA's beslutning om at revolutionere serien med deres Tactical Defending-system og Player Impact Engine, og FIFA 13 lover, at man nu vil udvide og forbedre deres vision af det smukke boldspil med en række opmuntrende og spændende tiltag.

EA har en klar målsætning: De vil have hidtil uset kvalitet, og de vil have den kvalitet til at være så poleret som muligt; de vil lave et spil, der kan blive bygget videre på. Og de vil have, at spillet skal være vigtigt for de spillere, der køber det. Sidstnævnte skal opnås ved at knytte vores oplevelser i FIFA 13 til vores favoritklubber via en række forskellige online valgmuligheder og spiltyper. Med over en milliard spillede online-kampe i FIFA 12 indtil videre har det vist sig, at være en berusende cocktail.

EA Showcase var udviklernes mulighed for at vise nogle af deres seneste træk. At det lader til, at disse træk i høj grad vil forbedre det, der muligvis er verdens (eller et af verdens) bedste fodboldspil, er meget opmuntrende. Med FIFA 13 handler det for udvikleren lige så meget om at kombinere det etablerede med det nye, som det handler som at angribe og forsvare. Hvis de kan finde den rette balance, er det muligt, at EA endnu en gang vil have samlet et enestående hold til den kommende sæson.

HQ
FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13
FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13

Relaterede tekster

FIFA 13Score

FIFA 13

ANMELDELSE. Skrevet af Jonas Damholt

Jonas har spændt de virtuelle snørrer og indtaget grønsværen i dette års udgave af FIFA, der fortsætter seriens successtime.



Indlæser mere indhold