Dansk
Gamereactor
previews
Harvestella

Harvestella er uden tvivl simpelt og charmerende

Vi har prøvet Square Enix' kommende "life simulator" i London.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

En af de uden tvivl mest ventede titler fra Square Enix her i slutningen af 2022 er nok "life simulator"-spillet Harvestella, der ligesom så mange andre spil drager inspiration fra serier som Harvest Moon og Stardew Valley. Forskellen her at dette kombineres med de klassiske RPG-systemer som vi kender fra et traditionelt Square Enix-spil.

Spillet kommer til PC og Switch, og handler om at gro og udvikle videre på en gård i en relativt lille men fortryllende verden. Samtidig hjælper du de diverse byboere nær ved, blandt andet ved at undersøge hvilke mytiske trusler der lurer udenfor byens grænser. Jeg fik for nylig mulighed for at prøve spillet ved en begivenhed i London, hvor jeg prøvede spillet helt fra starten af.

Til at starte med bliver jeg nødt til at slå fast, at det er svært for mig at fortælle jer noget konkret om spillets historie, og de karakterer der indgår i den. Det er primært fordi at det var ret svært at holde styr på i løbet af de første par timer med spillet. Præmissen er dog at du står overfor en begivenhed ved navn Queitus, en fast begivenhed der ikke bare markerer at årstiden skifter, men som også anses for at være dødelig for mennesker. Af en eller anden årsag har du dog overlevet, og bliver nu kigget efter i sømmene af Lethe Villages lokale doktor, Doctor Cres, der mener at det er virkelig mærkværdigt at du har overlevet.

Dette er en annonce:
Harvestella
HarvestellaHarvestella

Efter du møder Cres bliver byen næsten ramt af et talende objekt fra himlene, som du så opdager er en ny ondskabsfuld faktion ved navn Omens. Herfra opstod der kun flere spørgsmål og færre svar, men én ting er sikkert; Harvestella har en langt mere konkret historie end eksempelvis Stardew Valley.

Hvad min tid med spillet dog formåede at afsløre er hvordan gameplayet egentlig kommer til at se ud. Til at starte med er farming- og life-simulationen, to aspekter der lader til at være relativt simple. Du kan pløje jorden, plante unikke frø, vande dem kontinuerligt og profitere af de spirende afgrøder. Desuden kan du lave en række afgørende værktøjer, der gør dette en del simplere, og du kan også tilpasse dit hjem med hegn, tilbygninger og meget, meget mere. Og når ja, du skal også vedligeholde sult, søvn og en række andre systemer samtidig.

Dette er en annonce:

Det her bør dog opleves når spillet er ude, da den slags systemer ofte kræver en ret vedholdende interesse for virkelig at afgive et "payout". Du spiller, med andre ord, "the long game" her. Jeg fik dog mulighed for at udforske spillets verden. Man starter med at åbne det store hovedkort, som tillader dig at flytte din karakter imellem forskellige lokationer. Når du så er ankommet er der faktisk frie tøjler til at udforske, og du kan så samle ressourcer, kæmpe mod alle verdens bæster og møde nye mennesker på din vej. Det hele er fint, og ret så rudimentært for at sige det lige ud, tenderende til uinspireret.

Nå, hvad så med kampsystemet? Her fungerer det hele lidt mere som en traditionel RPG, hvor du bruger et våben til at angribe fjender i real-time mens dine fjender gør det samme. Der er ingen turbaserede systemer på plads her, det er alt sammen øjeblikkeligt, og føles faktisk ganske tilfredsstillende, selvom at det, ligesom så meget andet i Harvestella, er en kende for simpelt. Det siger jeg i øvrigt fordi at der er overraskende få muligheder for at tilgå kampscenarier på forskellige måder. I Harvestella er det meste som det ser ud, og selvom at det giver spillet en charmerende umiddelbarhed, så er det altså på bekostning af dybde.

Harvestella
Harvestella

Det skal dog siges at spillet ser ganske glimrende ud. Jeg spillede det på en Switch OLED, og rent visuelt så det decideret fantastisk ud fyldt med sprøde farver og levende scener. Desuden skifter det hele gradvist som dagen går, noget jeg bliver nødt til at sige sker meget, meget hurtigt. Du skal altså være smart i forhold til hvordan bruger tiden i løbet af en dag.

Harvestella er indtil videre underholdende og flot at se på, og der er naturligvis tid til at de systemer jeg oplevede bliver dybe som man placere flere timer i det. Indtil videre er den centrale bekymring dog, at netop fordi at Harvestella prøver så mange ting af samtidig, så er ingen af disse individuelle systemer dybe til at konkurrere. Vi får se.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold