Dansk
Gamereactor
previews
Pentiment
FREMHÆVET: Gamescom 2022 Dækning

Her er vores indtryk efter at have set Pentiment på Gamescom

Det nye eventyr fra folkene bag Fallout New Vegas ligner lidt Monkey Island, der møder... Biblen?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Hvad sker der hvis du giver fuldstændig frie kreative tøjler til en brancheveteran, altså at der er total frihed til at lave lige præcis det, der falder ind på lystavlen? Åbenbart får du et narrativt eventyr, der foregår i Bayern i det 16. århundrede og med grafik nærmest tyvstjålet ud af en støvet middelalderbind.

Det er præcis det, Josh Sawyer ønskede at lave, en Obsidian-veteran der tilbage i 2010 ledte produktionen på, hvad der sidenhen skulle blive en kultklassiker, Fallout: New Vegas. Han er i fuld gang med Pentiment, et passionsprojekt fra et lille bitte hold bestående af bare 13 ansatte hos Obsidian.

Det er på alle måder lidt af en afsked med alt, hvad vi ellers kender fra det ikoniske studie, der på sidste blandt andet har lavet The Outer Worlds, og som der for tiden febrilsk arbejder på en efterfølger hertil samt det kommende Avowed. Du kan tilgives for at tænke, at spillet appellerer til en målgruppe så snæver, at den nærmest er mindre end udviklingsholdet selv. Dog skal det siges, at efter at have set spillet i aktion bag lukkede døre, så kan det være at en af årets store overraskelser.

Dette er en annonce:
Pentiment
PentimentPentimentPentimentPentiment

Først og fremmest skal det slås fast, at Pentiment ikke er helt foruden rollespilselementer. Som sædvanlig for Obsidian er de ret smart integreret i hovedhistorien, og er ikke bare et stat sheet, du hurtigt udfylder, før spillet overhovedet er begyndt. Du spiller som en ung manuskriptillustrator, Andreas Maler, der ankommer til et landligt kloster efter at have færdiggjort universitetet. Hvad dit hovedfag var, bliver på smart vis retroaktivt bestemt igennem en af de samtaler, du har i starten af spillet, hvor du bliver udspurgt om resultatet af dine mange års intense studier. Valg som disse ender med at forme din karakter og kan let blive til noget brugbart, forklarer Sawyer.

Mest af alt er det dog variation, da spillet helt bredt betragtet er et narrativt eventyr på samme måde som du måske kender det fra Telltale-spil. Den stiliserede grafik og særlige setting minder dig måske om mere klassiske (og svære) point-and-click eventyrspil som Lucasarts' Monkey Island-serie, men til trods for det religiøse islæt behøver du ikke guddommelig inspiration for at løse spillets puslespil, forklarer Sawyer under præsentationen. Det lille hold ønskede at lave et tilgængeligt spil, og det betyder, at der ikke bare er kælet for historikerne og problemknusere her. Gåderne fungerer derfor mere som er en slags minispil, der fastholder interessen, mens du oplever historien.

Dette er en annonce:

Og nu hvor vi er ved historikerne, så vil spillet, både organisk og eksternt, forklare lidt mere om den unikke setting, og hvilken slags rammer der eksisterer rundt om den mere nære fortælling. Du får serveret kontekst hvor nødvendigt, og så er der et stort opslagsværk, der kan være dig behjælpeligt, når du har brug for mere information.

Hvis du er bekymret omkring læsbarhed, nu hvor spillet bruger en ret speciel skrifttype, så behøver du ikke at bekymre dig om det, eftersom at man kan skifte den ud med en mere traditionel en af slagsen. Dog anbefaler udviklerne, at du bibeholder det stilistiske præg, eftersom det er en del af hele oplevelsen. Faktisk har hver eneste sociale rang i hierarkiet en speciel font, der er med til at kommunikere, den forskel der er integreret i samfundet. Desuden er deres pennebevægelser også inspireret af kalligrafi, hvor blækket starter i stærke strøg for så at ebbe ud langsomt.

Pentiment
PentimentPentimentPentimentPentiment

Den autentiske præsentationen kan naturligvis også mærkes på selve grafikken generelt, og det er nok spillets mest genkendelige feature. Art Director Hannah Kennedy beskriver det som en blanding af "divine school, illustration of religious scenes with great crowds, and classic wood prints," hvoraf sidstnævnte, altså træsnit, blev en del mere populære igennem netop den periode. Det er naturligvis lidt mere tegneserieagtigt og "spilificeret", men stilen rammer en ret præcis balance det meste af tiden.

I løbet af spillet skal Maler løse adskillige mord, der foregår over en periode på 25 år. Samtidig vil vigtige historiske begivenheder blive behandlet, men der kommer også til at være perioder, hvor dagligdagens ro bliver mere dominerende. Der lader til at være en større konspiration på færde, men mere end det ved vi ikke.

For 10 år siden, eller måske bare fem, var et projekt som Pentiment nærmest utænkeligt fra et gigantisk studie som Obsidian, men takket være nye distributionskanaler som Game Pass, så kan Sawyer og hans hold lave lige det, de ønsker. Det er, hvad det her er, det er lige hvad holdet bag ønskede at lave uden nogen form for indblanding.

HQ

Relaterede tekster

7
PentimentScore

Pentiment

ANMELDELSE. Skrevet af Jakob Hansen

Obsidian har leveret et mesterværk.



Indlæser mere indhold