Dansk
Gamereactor
previews
Dead Island 2

Vi har langt om længe spillet Dead Island 2

Vi tog en tur til London for endelig, endelig, at se hvordan Dead Island 2 ser ud næsten et årti efter den originale annoncering.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Efter mange, mange års absolut stilhed er Dead Island-serien langt om længe tilbage, ja nærmest tilbage fra de døde. Spillet er netop blevet afsløret, igen, under Gamescom Opening Night Live, og nu er Dead Island 2 næsten iblandt os. Men faktisk har vi allerede spillet det, for vi blev inviteret til et eksklusivt preview event i London tidligere på måneden, og har lært en masse om spillets kampagne, der allerede er helt og aldeles færdigudviklet. Faktisk, selvom at spillet først lander d. 3 februar, så er det næsten færdigt, og studiet Dambuster bruger nu den ekstra tid på at finpudse, og sikre at dette længe ventede spil ikke skuffer. Ikke bare det, jeg har faktisk spillet cirka 30 minutter, og har ved selvsyn hvordan det som Dambuster kalder et "bloody combat sandbox environment" fungerer.

For dem af jer der let kan huske det originale Dead Island, og sin halve efterfølger Dead Island: Riptide, så handler det i brede træk om at overleve en zombie apokalypse på en tropisk ø, hvor du slagter de udøde med hjemmelavede våben som en af en række prædefinerede karakterer. Spillet følger en specifikt historie med masser af sidespring, og begge spil satsede på masser af udforskning. Der var masser af måder at dræbe zombier på grundet et centralt fokus på nærkampsvåben og tilpasningen af disse løbende, et system som eksempelvis Dying Light-serien også har udviklet videre på.

Dead Island 2

Det er måske derfor vigtigt at understrege at Dead Island 2 også byder på en række af disse kernelementer fra seriens tidligere kapitler, men samtidig får du en gigantisk ny og anderledes sandkasse at bruge disse mekanikker i. Los Angeles blev afsløret som setting helt fra starten af, men det har altså ikke ændret sig. Selvom at spillet har skiftet hænder adskillige gange, så forbliver Californien det sted hvor du skal lege, og ved begivenheden i London forklarede udviklerne at de fortsat er totalt forelskede i ideen om "HellA". Dog slog de samtidig fast, at alt udover det er blevet bygget om fra bunden af.

Dette er en annonce:

Dead Island 2 kaster dig ud hvor du ikke kan bunde i en Los Angeles der er totalt lukket ned i karantæne, og som er totalt løbet over ende af zombier. Militæret har givet op, og har trukket sig tilbage. Der er seks spilbare karakterer i spillet, som er immune overfor den dødelige virus, og derfor er opsat på at overleve. Det "sjove" er at den gruppe du tilhører ikke bare overlever, men nærmest trives under de her forhold, og finder en slags morbid glæde ved at udrydde zombierne lidt efter lidt i områder som Bel Air, Beverly Hills og Santa Monica.

Efter denne introduktion startede jeg min 30 minutter lange session. Jeg spillede som en karakter ved navn Amy i det lune sand ved Santa Monica Beach nogenlunde halvvejs igennem spillets kampagne. Atmosfæren her var ret dyster, med ildebrænde, røg og et skrig fra horisonten. Blandt mine startvåben var et katana, Wolverine-inspirerede klør med en elektrisk modifikation på og en gigantisk hammer. Et hurtigt kig på brugerfladen viste mig at crafting er tilbage, og at der er masser af evner at lære og træne.

Jeg besluttede mig for at gå løs på de få zombier der stavrede rundt på stranden. De var langsomme, og derfor var det let at stifte ordentligt bekendskab med styringen. Idet de kom tæt på lagde jeg øjeblikkeligt mærke til den ekstra detaljegrad, der simpelthen ikke var mulig i de originale to spil i serien. Da jeg slog dem med min hammer røg der dele af deres klamme ansigter af, og et skud med en revolver fik også en hånd til at blæse af. Ikke bare det, jeg huggede på tilfredsstillende vis et ben af med mit katana, hvorefter zombien kravlede febrilsk mod mig. Det her nye "FLESH"-system, som Dambuster kalder det, fungerer glimrende. "Anatomically correct layers of skin, fat and muscle can be ripped away", siger studiet, og det kan jeg skrive under på.

Dead Island 2
Dette er en annonce:

Jeg stødte desuden på forskellige former for zombier på min vej fra stranden og imod Santa Monica-molen. Jeg døde næsten i kamp imod en zombie med en eksplosiv gastank på ryggen, og formåede også at riste et par med mine klør, idet de stod nærmest tilrettelagt i en vandpyt. Jeg fandt desuden vragresterne af en gammel spilarkade, hvor jeg blev overfaldet af ny type zombie, der kunne fremmane elektriske impulser. Det blev ret tydeligt herigennem at kampsystemet er ret fysisk, og jeg har nærmest kun rosende ord til overs for lige præcis den her del af min demo.

Efter lidt tid var jeg løbet fuldstændig tør for ammunition, for der er igen et stort fokus på nærkamp, og derfor er der langt imellem snapsene, hvis du foretrækker skydevåben. Der er Finishing Attacks, Power Attacks og mange andre former for mekanikker, der alle har til formål at skabe mere alsidige kampe. Du kan løbende udvide dit repetoire, og til sidst er der unikke angreb associeret med hver våbentype, såsom at bruge en høtyv til at spidde en zombie, og derefter bruge den som skjold.

Spillet satser desuden både på humor, og på små ekstraopgaver der dukker dynamisk op i den åbne verden. Som jeg kom tættere på det ikoniske pariserhjul fik jeg en ny opgave, der bad mig dræbe alle de "line jumpers" der stod foran, altså zombier der var sprunget over i køen. Det var også her at jeg stødte på en typen "Slobber", der spytter med gift, og Crusher, der er langt sværere at slå ihjel som så.

Overraskende nok, så var den her session også ret udfordrende takket være antallet af unikke typer, der alle kræver en specifik taktik. Det tog mig fire forsøg at rense ud foran pariserhjulet, mest fordi at sammensætningen af zombie-typer skiftede for hver gang jeg måtte lade livet. Det til trods, så synes Dead Island 2 allerede at have en ret central underholdningsværdi.

Dead Island 2

Hvis du er bekymret omkring grafik, så er det svært at bedømme den endelige kvalitet set ud fra min lille skærm, og en halv times spilletid, men indtil videre ser det decideret glimrende ud. Det et tydeligt at studiet bag har leget med lyssætning, og hele Santa Monica var både uhyggeligt detaljeret og bød på masser af atmosfære.

Og nu hvor vi er ved atmosfæren, så selvom at der er en slags gakkethed over Dead Island 2, så kan den stemning skifte hurtigt, og ved afslutningen på demoen gik jeg ind i en bygning for enden af molen, og så en zombie-klovn komme spændene efter mig. Musikken toppede, og så var demoen slut. Og jeg var 10 år ældre.

Det er ret tydeligt at mærke, at Dead Island 2 ikke opfinder den dybe tallerken, men ekspanderer på alt det der gjorde de to spil til store succeser, og takket være flot grafik, smukt iscenesat stemning og solide mekanikker, så kan jeg vitterligt sige med hånden på hjertet, at jeg glæder mig til at spille mere.

Relaterede tekster

Dead Island 2Score

Dead Island 2

ANMELDELSE. Skrevet af Palle Havshøi-Jensen

Efter noget der ligner et årti er Dead Island 2 endelig landet, og det er faktisk ventetiden værd.



Indlæser mere indhold