Dansk
Gamereactor
previews
Steelrising

Steelrising er en clockpunk Soulslike med masser af stil

Soulslike-kant, den franske revolution og lidt Nier: Automata-krydderi - har jeg din opmærksomhed?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Den franske udvikler Spiders er efterhånden blevet kendt for sine store rollespil, titler som Greedfall byder på indholdsrige verdener fyldt med muligheder, og som kun forbedres af alsidig tilpasning. Og selvom at Spiders ikke har i sinde at efterlade deres arv, eftersom en Greedfall-efterfølger er på vej, så kan det kommende Steelrising snarer beskrives som et action-rollespil. Det betyder at det er lidt mere krævende, og lidt mere lineært sammenlignet med studiets andre titler. Det ved jeg i øvrigt fordi jeg har tilbragt cirka tre timer med spillet, og det er ret tydeligt at der er draget inspiration fra både FromSoftware og Nier: Automata.

Og hvad mener jeg i øvrigt med det? Ja, Nier-indflydelsen kommer fra selve historien og de omgivelser man befinder sig i. Vi er i 1700-tallets Frankrig, mere specifikt under den Franske Revolution. Men dette er ikke den revolution vi kender, eftersom at Steelrising foregår i en alternativ tid hvor Kong Ludvig 16. af Frankrig (kendt som The Clockwork King) har besluttet sig for at menneskelige soldater ikke er nok til at kvase oprøret, og i stedet kontakter han Eugene de Vaucanson, en ingeniør som skaber en hel hær af mekaniske tropper. I historien spiller du som Aegis, en robot som er blevet skabt for udelukkende at tjene Dronning Marie-Antoinette, og det er her vi finder ud af at dronningen tvivler på kongens motiver og handlinger. Faktisk mener hun at har givet efter for galskaben, og har været involveret i hendes søns død, Dauphin. For at se om hvorvidt hendes mistanke holder vand bliver du, som Aegis, sendt til Paris for at finde frem til sandheden.

Steelrising
Dette er en annonce:
SteelrisingSteelrising

Så her får du Nier-inspirationen - du er en robot, der skal kæmpe dig igennem horder af andre robotter skabt af mennesket som en slags avatarer for hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert. Men ulig Nier har Steelrising ikke en dystopisk fremtidssetting, men foregår i Paris under en skæbnesvanger tid for landet, og for verden. Derfor får du serveret en version af Paris her der er beskidt, blodig, såret og som er mærket af krig og konflikt. Faktisk er den her kamp så grel, at samtlige mennesker er låst inde i deres huse, og derfor møder Aegis aldrig en eneste menneskelig sjæl på gaden. Frygten for Kong Ludvig og hans dødelige robotgarde er simpelthen for gennemgribende. I stedet er spillets verden designet som en labyrint af lineære stier, hvor der er rig mulighed for at lade sig distrahere, men der lurer mekaniske farer rundt om hver et hjørne.

Det er her at Soulslike-inspirationen begynder at skinne igennem. Selvom at Elden Ring forsøgte at genopfinde formularen med en åben verden, så ligner Steelrising nok mere Dark Souls, og dermed er verdenen nok snarere semi-åben. Du har skam friheden til at udforske hvert eneste distrikt, såsom at checke passager og sideveje, og finde ekstra ressourcer, men samtidig vil du i sidste ende nå til en markør der markerer slutningen på banen, og begyndelsen på en ny.

Desuden er gameplayet ret inspireret af From. Kampene er udfordrende, og kræver at du tager tid til at lære dine fjenders angrebsmønstre. Du skal kunne blokere og parere, samt rulle væk fra farer når de melder sig. Ligeledes er fjenderne udfordrende, og hver eneste kamp kan tage et stykke tid, som i udveksler slag til højre og venstre. Der er en bred portefolie af våben at vælge imellem også, som hver især har unikke angreb, og hver af disse kan også få tilknyttet et element, såsom is, der har en særlig effekt på fjender. Dertil skal du tilføje et ret dybt RPG-system, som forventet fra Spiders, hvor du kan specialisere din Aegis ved at spille som du har lyst. Det koster dog alt sammen Anima Essence, som indsamles fra faldne fjender, men dør du, ja så mister du det hele.

Dette er en annonce:
Steelrising
SteelrisingSteelrising

Så det hele er en kende familiært, men det betyder ikke at det er skidt. Steelrising er både udfordrende, men jeg synes faktisk ofte at denne type spil er for sløve, kedelige og til tider for svært til at jeg føler mig underholdt. Men jeg nød virkelig min tid med det her spil, for mekanikkerne er ganske flydende, og sværhedsgraden synes stødt at stige. Faktisk kan du desuden fuldstændig skræddersy din egen sværhedsgrad.

Der er også ret gennemgribende valg at træffe i løbet af historien, der kommer til at få store konsekvenser for plottet, og selvom at grafikken fortsat ser en kende gammeldags ud, hvor særligt mellemscenerne var ærgerlige, så fungerer spillet altså på sine egne præmisser.

Spiders Studio er løbende blevet bedre for hvert eneste spil de har udgivet, og det lader til at Steelrising har potentialet til at fortsætte denne gode stime. Vi må se ad når det lanceres d. 8 september.

HQ

Relaterede tekster

0
SteelrisingScore

Steelrising

ANMELDELSE. Skrevet af Palle Havshøi-Jensen

Så er Spiders Studios næste spil endelig landet. Men er det bedre end deres forrige?



Indlæser mere indhold