Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
previews
Starfield

Vi ser nærmere på Starfields gameplay

Endelig fik vi lov til at se Starfield i aktion. Vi har opsummeret spillets nye funktioner og dets omfang.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Så fik vi endelig præsenteret det første gameplay fra det længe ventede Starfield. Selvom det episke rumeventyr ikke kommer til at ramme den oprindeligt planlagte lancering i november, så har Bethesda flere gange meldt ud, at projektet er i sine afsluttende faser og ikke har meget arbejde igen - et indtryk der også blev bekræftet under søndagens Xbox & Bethesda Games Showcase, der var en del af Summer of Gaming.

Da Microsoft under præsentationen fortalte, at Starfield vil udkomme inden for de næste tolv måneder, hedder lanceringsdagen nu senest den 12. juni, og spillet er derfor ikke blevet skubbet meget mere end seks måneder oven på den oprindelige lanceringsdato 11/11/22. Vi kan derfor også være ret sikre på, at hvad Todd Howard præsenterede på scenen, giver et repræsentativt billede af det endelige produkt, som Bethesda har arbejdet på igennem mange år, om end man selvfølgelig altid skal se med en vis skeptisk på denne slags stramt koreograferede gameplay-præsentationer.

Starfield
Starfield er Bethesdas med længder største spil.

I tidligere interviews og previews er Starfield blevet kaldt en Han Solo-simulator, Elder Scrolls i rummet og endda NASA punk. Overraskende nok ser dette ud til at passe meget godt. Vi har tilsyneladende at gøre med et science fiction-rollespil, der tager den videnskabelige del en smule mere seriøst, end hvad vi er vant til fra genren. Rumskibene virker ikke nødvendigvis cool, men dog troværdige, våbnene virker overraskende jordnære, og planeterne ligner ikke det rene Jules Verne. Lidt mindre Star Wars og lidt mere Star Trek, om man vil.

Dette er en annonce:

Dermed ikke sagt, at Bethesda er gået efter streng realisme. Hvis du gerne vil skabe en rockstjerne astronaut, har du alle værktøjerne hertil, da præsentationen også gav et indblik i karakterværktøjerne. Udover den fysiske fremtoning, kan du også justere baggrundshistorien. Måske din astronaut har kokkefærdigheder, hvilket lader dig lave unikke måltider, der sandsynligvis booster dine evner, samt giver ekstra færdigheder med skarpslebne knive i nærkamp. En feltlæge kombinerer evner med skydevåben, heling og muligheden for at bære en tungere last, mens at en diplomat kan vinde diskussioner og forhandle priserne ned. Der er også mere kreative professioner som Cyber Runner og Cyberneticist, og uanset hvilken du vælger, får du adgang til tre indledende evner.

StarfieldStarfield
Du kan skabe dit eget rumskib med komponenter fra forskellige producenter og selv vælge besætningsmedlemmer.

Tilpasningsmulighederne har altid været solide i Bethesda-spil, og Starfield ligner ingen undtagelse. Nu kan du også tilpasse din personlighed, hvilket har indflydelse på din karakter. Måske er du introvert og generer derfor hurtigere energi, når du er alene. Du kan have levende forældre, du kan besøge (men som også kræver, at du fungerer som deres pensionsfond), eller du kan være religiøs og for rabat på udstyr fra denne. Du kan vælge imellem tre valgfrie kendetegn fra en lang liste, hvilket virker som en ret kløgtig måde at lade skabe en unik baggrundshistorie med forskellige fordele og ulemper i forhold til gameplay.

Level-systemet virker også til at være en smule anderledes, end hvad vi er vant til fra udvikleren. Du lærer nye evner, når du stiger i niveau, men skal herefter klare specifikke udfordringer, såsom at dræbe 250 fjender med ballistiske våben, for at forbedre evnen yderligere. Ikke overraskende er der også et dybt crafting-system, så du kan skabe genstande ud fra de ressourcer, du samler op på dit eventyr. Det inkluderer ikke blot våben og rustninger, men også tilbehør hertil.

Dette er en annonce:
Starfield
De store byer er hjemsted for de fleste missioner og NPC'er.

Det mest spektakulære er dog muligheden for at konstruere dit eget rumskib. Det virker til, at du kan skabe et rumskib, der indeholder alt hvad du behøver og foretrækker i forhold til både design og funktioner. Og det giver god mening, for du kommer til at bruge meget tid i dit skib. Udover regulære rumdueller, er der mere end 100 solsystemer at navigere imellem og utrolige 1000+ planer at besøge. Nogle har store byer som Akila, Neon og New Atlantis, mens andre er ubeboelige ødemarker. En del algoritmegeneret indhold må være at forvente, men vi går ud fra, at især de store planeter har masser af områder, der er skabt fra bunden af. I tidligere Bethesda-spil var det ikke nødvendigt at besøge alle områder for at gennemføre historien, og denne gang når vi sandsynligvis kun at se en lille brøkdel på den indledende rejse.

Især hjemstedet for spillets dominerende fraktion New Atlantis især en del opmærksomhed under præsentation, og vi mødte her også en del NPC'er, der interagerer med dig på klassisk Elder Scrolls maner med hovedet lige i midten af billedet, som en gammeldags nyhedsoplæser. Designvalget kan diskuteres, men det er tydeligt, at ansigterne har fået en solid grafisk make-over og nu virker mere naturtro, end noget Bethesda tidligere er disket op med. Og så er det svært ikke at tænke Elder Scrolls i rummet, når man også i 2330 render rundt og dirker låste døre op.

Starfield
Inon Zur (Fallout: New Vegas, Dragon Age: Origins, Outriders) står bag musikken, så vi forventer noget ganske storslået.

Selvom Starfield er et traditionelt singleplayer-spil, som vi kender det fra Bethesda, så udforsker man ikke galaksen alene, da du kan bringe medhjælpere - både menneskelige og maskiner. Hvordan følgesvendene fungerer, må tiden vise, men de tilsvarende hjælpere i Fallout 4 giver nok et meget godt billede. Lidt ligesom i dette spil, kan vi også skabe udposter fyldt med indbyggere, der sørger for at holde os velforsynede med ressourcer.

Hvornår vi kan rejse galaksen tynd i jagten på alien-artefakter, må tiden vise. Men det første gameplay gav en god fornemmelse. Det var dog også blot et minimalt kig på et gigantisk spil, så 2023 må meget snart komme, så vi kan tage ormehullet direkte til 2330 og prøve det storslåede eventyr.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold